בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט; הדולר התחזק מול השקל

וול סטריט ננעלה בירידות על רקע נתוני תעסוקה חזקים מתוך סקר ה-ADP • התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים זינקה לשיא של 16 שנים • הדולר התחזק מול השקל, אך נחלש מול המטבעות המרכזיים בעולם • אירופה ננעלה בירידות חדות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:03

וול סטריט ננעלה בירידות שערים. מדד הנאסד"ק השיל מערכו 0.8%, הדאו ג'ונס צלל בכ-1% וה-S&P 500 ירד ב-0.7%.

יום המסחר בארה"ב נפתח בירידות חדות על רקע פרסום נתוני התעסוקה של מכון ADP אשר הפתיע את התחזיות המוקדמות והעלה את חשש המשקיעים כי הפד ימשיך את צעדי הריסון המוניטארי בארה"ב. הירידות החדות בוול סטריט משכו גם את הממדים המרכזיים באירופה מטה, שננעלו בירידות של מעל ל-2%.

בהמשך לכך, תשואת האג"ח לשנתיים זינקה לשיא של כ-16 שנים. גם התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה בחדות.

עיני המשקיעים נשואות אל עבר נתון שוק העבודה לחודש יוני שיפורסם  מחר בשעה 15:30 שעון ישראל, כשהצפי הוא לתוספת של 225 אלף משרות. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.7%.

21:28

נמשכת המגמה השלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1% וה-S&P 500 משיל מערכו כ-0.9%. 

בולטות לשלילה מניות טסלה , אמזון , אלפאבית (גוגל) , נטפליקס  ואקסון מובייל .

מנגד, מיקרוסופט  ואוטוזון  נסחרות בעליות שערים.

גם מניית קוריג ד"ר פפר  נסחרת בעליות שערים לאחר שקיבלה מג'י פי מורגן העלאת המלצה למניית החברה מ"משקל שוק" ל"משקל יתר".

בשוק האג"ח האמריקאי, נרשמות ירידות קלות לאחר שמוקדם יותר תשואות האג"ח לשנתיים ול-10 שנים זינקו בחדות. התשואה על אג"ח לשנתיים שבר שיא של 16 שנים ונסחרת כעת על 5%. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.03%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות. מחיר חבית נפט מסוג WTI עומד על כ-72 דולרים ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 76.7 דולרים.

19:55

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש מול הדולר בכ-0.5% ונסחר סביב 3.718%. זאת בניגוד למגמה בעולם, שם הדולר נחלש מול המטבעות המרכזיים - מול האירו והליט"ש, הדולר נחלש בכ-0.2% ומול הין הדולר נחלש בכ-0.4%.

בוול סטריט, נמשכת המגמה האדומה. הנאסד"ק יורד בכ-1% יחד עם ה-S&P 500 שיורד בשיעור דומה.

מניית ג'ט בלו איירווייס  בולטת לשלילה לאחר שחברת התעופה הודיעה על סיום שיתוף הפעולה עם חברת אמריקן איירליינס  לאחר הורהתו של בית המשפט הפדרלי בארה"ב כי יש לסיים את השותפות בין שתי החברות.

גם מניית חברת אפירם הולדינגס  נסחרת בירידות חדות לאחר שבנק ההשקעות האמריקאי פייפר סנדלר, הוריד את המלצתו על מניית החברה מ"ניטרלי" ל"משקל חסר".

בשוק האג"ח, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים יורדת קלות לאחר שמוקדם יותר זינקה לשיא של כ-16 שנים. נכון לשעה זו, התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 5.02% והתשואה על אג"ח ל-10 שנים נסחרים סביב 4.05%.

18:53

נעילה אדומה באירופה. מדד הדאקס הגרמני ירד בכ-2.6%, הפוטסי הבריטי השיל מערכו כ-2.2% ובורסת פריז צללה בכ-3%.

המגמה השלילית באירופה נבעה מפרסום פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של הפד אמש, שם הודגש כי למרות החלטת הריבית האחרונה, בה הפד החליט להותיר את הריבית על כנה, מתווה העלאות הריבית של הפד טרם הסתיים.

במקביל, בצהרי היום (שעון ישראל) פורסם סקר המשרות של מכון ה-ADP בארה"ב אשר הפתיע לחיוב והגביר את חששות המשקיעים כי הפד ימשיך לנקוד בצעדים מוניטריים מרסנים.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות של מעל ל-1%. הנאסד"ק משיל מערכו כ-1.3%, ה-S&P 500 יורד ב-1.1% והדאו ג'ונס צולל ב-1.3%.

מאקרו ארה"ב: במקביל לסקר התעסוקה של מכון ADP, פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בארה"ב, שירד בחודש יוני ל-54.4 נקודות. הצפי המוקדם צפה כי המדד יעמוד על 54.1 נקודות.

18:09

וול סטריט נסחרת באדום. הנאסד"ק צולל בכ-1.5%, יחד עם הדאו ג'ונס שיורד בשיעור דומה. גם באירופה נמשכת המגמה השלילית כאשר הבורסות בגרמניה ובבריטניה צוללות במעל ל-2% והבורסה בפריז צוללת בכ-3%.

בולטות לשלילה מניות טסלה , קרניבל  אמזון  אנבידיה  ואינטל .

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש מול האירו והליט"ש בכ-0.1%. מול הין, הדולר נחלש בכ-0.3%.

17:04

הירידות במדדים המרכזיים בוול סטריט מעמיקות. הנאסד"ק צולל בכ-1.4% וה-S&P 500 יורד ב-1.2%. גם המסכים באירופה אדומים: קאק צונח ב-2.7%, דאקס מאבד 2% ופוטסי נופל ב-1.9%. 

בשוק האג"ח האמריקאי, התשואה על אג"ח לשנתיים מזנקת לשיא של 16 שנים ונסחרת סביב 5.06% בעקבות הערכות המשקיעים כי הפד ימשיך עם מתווה העלאות הריבית בארה"ב לאור נתוני התעסוקה החזקים שפורסמו מוקדם יותר.

גם התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מזנקת בכ-12 נקודות ונסחרת סביב 4.063%. ההפרש בין תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים לבין מקבילתה ל־10 שנים ממשיך לגדול והמשמעות היא שמגמת התהפכות העקום נמשכת. על פי רוב, התהפכות העקום מעידה על כך שהצפייה היא להאטה כלכלית בשווקים, כאשר מנגד, גידול בהפרש מחזק את הציפיות האלו. 

ברקע לירידות נמצא סקר התעסוקה של מכון ADP, שהפתיע את הצפי המוקדם, והגביר את חשש המשקיעים להעלאות ריבית נוספות מצד הפד. הסקר, שבודק את השינויים בשוק העבודה בסקטור הפרטי, הצביע על תוספת של 497 אלף משרות בחודש יוני, לעומת צפי לתוספת 228 אלף משרות. מחר יתפרסם בארה"ב נתון שוק העבודה לחודש יוני, כשהצפי הוא לתוספת של 225 אלף משרות. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.7%.

16:34

פתיחה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.1%, ומדד הדאו ג'ונס מאבד מערכו כ-0.7%.

בשוק האג"ח, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ממשיכות לעלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה בכ-9 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.02%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ב-10 נקודות בסיס ונסחרת סביב 5.04%

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש מול האירו ב-0.3%. מול הליט"ש הדולר נחלש בכ-0.4% ומול הין, הדולר נחלש בשיעור דומה.

16:08

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים בירידות שערים. הדאקס הגרמני יורד בכ-1.6%, הפוטסי הבריטי צולל בכ-1.7% ובורסת פריז נסחרת בירידות חדות של 2.3%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס לנתוני התעסוקה (סקר ה-ADP) שפורסמו מוקדם יותר בארה"ב: "מוקדם יותר פורסם הדוח המקדים, של מכון ADP, המתייחס רק לעובדי הסקטור הפרטי ואינו כוול את הסקטור הציבורי והחקלאי. לפי הנתונים, נוספו 497K משרות, התוספת הגבוהה ביותר זה שנה! הנתון לחודש הקודם עודכן קלות כלפי מטה מ-278K ל-267K. ההערכות היו נמוכות בהרבה ועמדו על 228K משרות חדשות".

עוד מוסיף מנחם כי: "נתון זה מצביע על שוק עבודה חם, העלול ללבות לחצי שכר נוספים ולכן מבחינת ה-Fed הוא מהווה גורם תומך להעלאת ריבית. עם זאת, לעיתים קרובות הנתון מעודכן בצורה משמעותית בדיעבד וקשה לצפותו בתדירות חודשית. לכן, השוק נוטה לא להגיב לו בעוצמה ולהמתין לדוח הרשמי. הפעם, עם זאת, יש לו השפעה גדולה מהרגיל, לנוכח הטון הניצי שליווה הן את תרשומת דיוני הריבית והן התבטאויות של בכירי ה-Fed טרם תקופת ההדממה. משום כך אנו עדים לכך שעקום התשואות לפדיון על ה-treasuries מזנק לכל אורכו ותשואת הפדיון על האיגרת ל-10 שנים עולה ל-4.05% וחוצה שוב רף של 4 אחוזים".

"תשואת הפדיון על האיגרת לשנתיים עולה ל-5.09% ושיפוע העקום הפך מעט תלול יותר מתוך הנחה שהשפעות כלפי מעלה על הריבית צפויות להתמקד בחודשים הקרובים יותר. ייתכן כי תגובות אלו יתמתנו בהמשך. אשר לדוח הרשמי, ההערכות כעת הן לתוספת של 225K בחודש יוני, נסיגה מ-339K בחודש מאי. לגבי שיעור הבלתי מועסקים, ההערכות הן כי ירד מ-3.7% ל-3.6%. אם ההערכות הללו תתאמתנה, ייתכן כי ההשפעות השליליות של הדוח הפרטי שאנו רואים כעת יתמתנו. הדוח הרשמי יקבע רבות לגבי האווירה שהשווקים יצאו לסוף השבוע".

15:16

מאקרו ארה"ב: סקר ה-ADP הבודק את השינויים בשוק העבודה בסקטור הפרטי, הצביע על תוספת של 497 אלף משרות בחודש יוני, לעומת צפי לתוספת 228 אלף משרות.

מחר יתפרסם בארה"ב נתון שוק העבודה לחודש יוני, כשהצפי הוא לתוספת של 225 אלף משרות. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.7%.

14:10

נמשכת המגמה השלילית באירופה. מדדי המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 1.8%. החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של עד 0.5%. 

במסחר המוקדם בניו יורק נרשמות ירידות במניות של יצרניות הרכבים החשמליים טסלה , ריביאן , ניאו  ולוסיד .

מנגד, מניות מטא  ומיקרוסופט  רושמות עליות, האחרונה על רקע המלצה חיובית של כלכלני מורגן סטנלי.

בשוק האג"ח של הממשל האמריקאי, התשואה על אג"ח 10 שנים ממשיכה לעלות בעוד 2 נקודות בסיס לרמה של 3.97%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה בנקודת בסיס לרמה של כ-4.97%.

● המתחרה של טוויטר זמינה בישראל: מה חשבנו על הרשת החברתית החדשה של צוקרברג? 

12:05

מגמה שלילית באירופה. מדדי המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 1.5%. החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של עד 0.4%. 

באסיה, מדד ההנג סנג ננעל בירידה של כ-3%.

מניית חברת המשחקים השבדית Embracer צונחת בכ-14% לאחר שהחברה ביצעה גיוס של כ-182 מיליון דולר בהנפקת מניות.

בשוק הקריפטו נרשמות כעת עליות חדות של 2%-3% בשערי המטבעות המרכזיים. הביטקוין נסחר סביב 31,400 דולר והאת'ריום סביב 1,950 דולר.

10:15

יום המסחר באירופה נפתח במגמה שלילית. מדדי המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 1.1%. 

החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של עד 0.6%. 

באסיה רושם מדד ההנג סנג ירידה של כ-3% לקראת סיום המסחר. בטוקיו ירד מדד הניקיי בכ-1.7% ובסיאול נסוג מדד הקוספי ב-0.9%. 

חברת פריון נטוורק  פרסמה היום תוצאות מקדמיות לרבעון השני של 2023. הכנסות החברה צפויות לצמוח בכ-20% לעומת הרבעון המקביל לכ-176 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם ברבעון השני צפוי לזנק בכ-40% לעומת הרבעון המקביל לכ-40 מיליון דולר, ולהגיע לכ-23% מסך ההכנסות.

״התוצאות החזקות ברבעון השני משקפות את המשך התנופה בפעילותנו״, אמר המנכ״ל הנכנס של פריון, טל יעקובסון. "ביצועי הרבעון השני וששת החודשים הראשונים של השנה מבטאים את יכולתנו להתאים במהירות חדשנות טכנולוגית לצורכי שוק משתנים". פריון תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני ב-2 באוגוסט, לפני פתיחת המסחר בנאסד"ק. 

07:55

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית בהובלת מדד ההנג סנג שצונח ביותר מ-3%. בטוקיו יורד מדד הניקיי בכ-1.7% ובסיאול נסוג מדד הקוספי ב-0.8%. 

החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של עד 0.5%. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות קלות לאחר פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה (על כך בהמשך). מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.2% והדאו ננעל בירידה של כ-0.4%. מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-0.2%. 

● טבע רוצה להמציא את עצמה מחדש כחברת תרופות חדשנית

בשוק הפורקס העולמי הדולר מתחזק ב-0.1%-0.2% מול האירו והליש"ט ובכ-0.4% מול הין היפני. 

בשוק הסחורות, נרשמו אתמול עליות במחירי החוזים על הנפט. מחירה של חבית נפט אמריקאי עלה בכ-3% וכעת הוא רושם ירידה קלה ל-71.7 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט טיפס בכ-0.5% וכעת הוא יורד ב-0.3% ונסחר סביב 76.4 דולר לחבית. 

אתמול כאמור פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, שבמסגרתה הוחלט להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי. מהפרוטוקולים עולה כי בפד צופים עוד העלאות ריבית בהמשך השנה, אם כי בקצב איטי יותר.

בישיבה נאמר כי השארת הריבית ללא שינוי תאפשר לפד להעריך טוב יותר את ההשפעות של העלאות הריבית בשיעור מצטבר של כ-5% על שוק העבודה והפעילות הכלכלית. עוד נאמר שם כי "הכלכלה עומדת בפני רוחות חזיתיות על רקע תנאי אשראי קשוחים יותר עקב הריבית הגבוהה, הן לעסקים והן לאנשים פרטיים. התנאים האלה צפויים להשפיע על הפעילות הכלכלית אבל עוצמת ההשפעה עדיין לא ברורה מספיק".

2 מתוך 18 המשתתפים בישיבה העריכו שהריבית לא צריכה לעלות יותר, 4 העריכו שעוד העלאת ריבית אחת של 0.25% תספיק בהמשך השנה ואילו 12 משתתפים צופים 2 העלאות או יותר. עם זאת, "חלק ניכר מהמשתתפים מעריכים כי לאחר תקופה של העלאות ריבית מהירות הגיעה העת למתן את הקצב בכדי לבחון את ההשפעות שיש למהלכים המוניטאריים על הפעילות הכלכלית". החלטת הריבית הבאה של הפד צפויה לקראת סוף החודש (ב-26 ביולי).

בשוק האג"ח של הממשל האמריקאי, התשואה על אג"ח 10 שנים קפצה אתמול ב-10 נקודות בסיס לרמה של 3.95%. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה ב-2 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.96%.

מרווח עקום התשואות של ארה"ב הגיע לשפל של יותר מארבעים שנה ביום שלישי. העקום התהפך ביוני אשתקד, וההפרש בין תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים לבין מקבילתה ל־10 שנים עמד על 109 נקודות בסיס (הפרש בין תשואות). על פי רוב, התהפכות העקום מעידה על כך שהצפייה היא להאטה כלכלית בשווקים, כאשר מנגד, גידול בהפרש מחזק את הציפיות האלו.

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. בארה"ב יתפרסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה, סקר ה-ADP לשוק העבודה הפרטי בארה"ב ונתוני מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים. מחר יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש יוני.

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, ציינה בסקירתה השבועית כי "נגידי הבנקים המרכזיים ממשיכים לשדר מסרים ניציים התומכים בהמשך העלאות הריבית. במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב עודכנו מעלה ומצביעים על צמיחה חזקה בשיעור של 2%. כתוצאה, ההסתברות המגולמת בשווקים להעלאת ריבית נוספת ביולי עלתה ל־83%, לעומת 73% לפני שבוע".