לקראת החלטת הריבית: השוק מתקשה לצפות את הצעד הבא של הנגיד

בנק ישראל צפוי להכריע באחת מהחלטות הריבית הדרמטיות בשנה האחרונה, והכלכלנים חלוקים • בזמן שחלקם מעריכים שהריבית לא תעלה בהחלטה הקרובה, תחזיות אחרות צופות עלייה של 0.25% • וגם: האם העלאות הריבית מאחורינו?

מה יהיה הצעד הבא של הנגיד? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה יהיה הצעד הבא של הנגיד? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החלטת הריבית הקרובה היא אחת הדרמטיות והמסקרנות של התקופה האחרונה. פעם אחר פעם התהפכו התחזיות בשוק לגבי ההחלטה הקרבה, וגם ביום ראשון, פחות מיממה לפני ההכרעה, הכלכלנים חלוקים בדעתם. בזמן שחלק מהתחזיות צופות השהייה בהעלאות הריבית, תחזיות אחרות צופות העלאת ריבית נוספת.

המדריך לעילת הסבירות: עד כמה דרמטי המהלך, והאם הוא יאפשר לממשלה למנות כל אחד
500 יום לפלישת רוסיה ולמרבה ההפתעה אוקראינה עדיין קיימת

"שוק הריביות תמחר בסוף השבוע הסתברות נמוכה (כ־20%) לכך שבנק ישראל יעלה את הריבית בשבוע הבא", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים. לדבריו, לא מדובר בצפי לסוף העלאות הריבית, שכן בנשימה אחת גם תומחרה "הסתברות גבוהה (כ־80%) שהריבית תעלה פעם נוספת בחודשים הקרובים".

הריבית מתחילה להשפיע

התחזיות לעצירת העלאות הריבית מסתמכות על שורת נתוני מאקרו שמאותתים על תחילת ההאטה במשק ובראשם נתוני האינפלציה. מדד המחירים לצרכן הפתיע לטובה את התחזיות בחודש מאי כשהציג עלייה שנתית נמוכה מהצפי של 4.6%. כעת, בשוק כבר מתמחרים כי בעוד שנה מהיום האינפלציה תחזור לתחום היעד של בנק ישראל, שעומד על 1%־3%.

נתון נוסף שתומך בהערכות להשהיית הריבית, היא הירידה בצריכה הפרטית. לפי ניתוח של שפריר, ממוצע הרכישות בכרטיסי האשראי ירד בשבועיים האחרונים ב־4% בהשוואה לשבועיים הקודמים.

נוכח האינדיקציות הללו, שמעידות על האפקטיביות של ההידוק המוניטרי, יש גם קולות אחרים שמעריכים שלפי שעה, העלאות הריבית מאחורינו. לדברי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, "ייתכן בהחלט שעליות הריבית של בנק ישראל הסתיימו". עם זאת, הוא מדגיש כי עדיין קיימים סיכונים שעלולים להוביל להעלאות ריבית נוספות, בהם עלייה מחודשת ברמות האינפלציה והתקדמות הרפורמה המשפטית.

הרמז לצעד הבא מארה"ב

בשוק נערכים לכך שגם אם בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה בהחלטה הקרובה, העלאות ריבית נוספות יגיעו בהמשך השנה. הם נשענים על אחד הרמזים המרכזיים לצעד הבא של בנק ישראל בדרך כלל - החלטות הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב. אחרי שהודיע על עצירה בהעלאות הריבית, בשבועות האחרונים יו"ר הפד, ג'רום פאוול אותת לשוק כי הריבית ככל הנראה תעלה לפחות עוד פעם אחת בהמשך השנה.

הקו הניצי הזה נתמך בין היתר בנתוני התעסוקה לחודש יוני, שפורסמו בסוף השבוע האחרון. מצד אחד מספר המשרות הפנויות היה נמוך אמנם מהצפיות המוקדמות, אך מצד שני לחצי השכר נותרו גבוהים ושיעור האבטלה גם ירד מעט, מה שמסמן כי שוק העבודה האמריקאי עדיין הדוק. הפרסום האחרון גם העלה את ההסתברות בשוק להעלאת ריבית נוספת בארה"ב ל־90%.

בנוסף, הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח בארה"ב גילו כי ההחלטה להשהות את העלאות הריבית לא התקבלה פה אחד, ובכירים בה ביקשו להמשיך בתוואי הניצי. כך, ייתכן שבדומה למתרחש בארה"ב, בנק ישראל ישהה את הריבית זמנית בלבד.

במקביל, יש כאמור מי שצופים כבר השבוע העלאת ריבית נוספת, ה־11 ברציפות, שתביא את ריבית הבנק המרכזי לרמה של 5% - שיא שלא נראה בישראל מאז 2006.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר בית השקעות, מעריך כי קיימת סבירות של 60% שבנק ישראל יעלה את הריבית השבוע ב־0.25% נוספים. "שוק העבודה מראה על סביבה של תעסוקה מלאה ובחודש מאי נוספו עוד 11.7 אלף משרות חדשות", הוא אומר, ומוסיף כי גם שיעור האבטלה נותר נמוך מאוד, כשגם בחודש מאי רמות האבטלה נותרו ללא שינוי על אחוז נמוך של 3.5% אבטלה בלבד, מה שעלול להחמיר את לחצי השכר ולתדלק את האינפלציה. כץ צופה אמנם האטה מסוימת בגזרת הביקוש לעובדים, אך בינתיים בשטח, במרבית הענפים הביקוש לעובדים עוד גבוה.

אינדיקטור משמעותי נוסף להמשך העלאות הריבית טמון בנתוני אינפלציית הליבה - השינוי במדד המחירים לצרכן, ללא נתוני האנרגיה והמזון התנודתיים והעונתיים. לפי ניתוח שערכו בלידר, גם כאשר האינפלציה הכללית ירדה בחודש מאי מתחת ל־5%, סעיף השירותים, שמעיד על "דביקות" האינפלציה ועל מגמות ארוכות הטווח, נותר עדיין ברמה גבוהה ועמד על 5.8% באותה תקופה, נתון שעלול לאלץ את בנק ישראל להמשיך להתערב בשוק כדי לנסות לצנן את המחירים.