המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: צמצום עילת הסבירות - הצעה קיצונית למי שמרכזים כוח שלטוני רב

ועדת החוקה הוסיפה לדון הבוקר על הכנת הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית • המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון: "זו ההצעה הקיצונית ביותר לטיפול בעילת הסבירות, מאחר שהיא מונעת כל דיון בעילה ביחס לכל החלטת ממשלה או שר" • לדבריו, האפשרות להתערב בהחלטות ממשלה מטעמי סבירות משרתת גם אינטרסים בינלאומיים

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבוקר (ד') נמשך הדיון בוועדת החוקה של הכנסת להכנת הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית. לפי הצעת החוקה, בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות הממשלה, השרים ונבחרי ציבור גם במקרים של חוסר סבירות קיצוני. 

תיקון רך או קץ הדמוקרטיה: מה חשבו שופטי העליון על צמצום עילת הסבירות 
ביטול עילת הסבירות: מה ההיסטוריה מלמדת על יכולת בג"ץ לפסול את החוק

לדיון היום הוזמן המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד ד"ר גיל לימון, שאמר: "זו ההצעה הקיצונית ביותר לטיפול בעילת הסבירות, מאחר שהיא מונעת כל דיון בעילה ביחס לכל החלטת ממשלה או שר".

ד"ר לימון הוסיף כי הצעת החוק תעניק "כוח שלטוני בלתי מבוקר בידי קבוצה מצומצמת של נבחרי ציבור שמלכתחילה מרכזים בידם כוח שלטוני רב", וכי היא תיצור "מעין 'מקלט' משפטי המאפשר פעולה בחוסר סבירות".

ד"ר לימון הוסיף כי מדובר ב"פגיעה רב-מערכתית" שתבטל בלם על כוחו של השלטון, וכי למרות שבפועל בג"ץ התערב בעילת הסבירות מעט פעמים, יש לעילה השפעה רחבה על פעילות הממשלה בשלב גיבוש ההחלטות. כך למשל בנושא המינויים - מקרה בו שר מבקש להביא לאישור הממשלה מינוי של מועמד שוועדת המינויים קבעה שהוא לא מתאים לתפקיד. "עילת הסבירות היא ערובה מרכזית לכך שהמינוי של שומרי סף יהיה ראוי ותקין, ולכך שלא ניתן יהיה לפטר שומר סף משיקולים פוליטיים".

פגיעה באינטרסים בינלאומיים

ד"ר לימון הוסיף כי האפשרות להתערב בהחלטות ממשלה מטעמי סבירות משרתת גם אינטרסים בינלאומיים. לדבריו, "היכולת של מדינת ישראל להדוף הליכים משפטיים בזירה הבינלאומית מותנית, בין היתר, בכך שרשויות אכיפת החוק נהנות מעצמאות מקצועית. אם הממשלה יכולה בקלות יחסית להחליף יועץ משפטי לממשלה או פרקליט מדינה, יהיה קשה לטעון בזירה הבינלאומית שהפונקציות האלה, שעצמאותן היא תנאי להדיפת חקירות בינלאומיות, הן אכן עצמאיות".

ד"ר לימון התבקש בוועדה להתייחס לטענה כי יש עילות נוספות לבחון החלטות של נבחרי ציבור. כך למשל שיקולים זרים, שרירותיות ופעולה בסמכות. ד"ר לימון השיב כי אין לכך תשובה, מאחר שבשלב זה לא ידוע איך בית המשפט ימלא את החלל של הסבירות. "יהיה הרבה יותר קשה. יהיו 'חורים שחורים' בנושאים משמעותיים שבהם בית המשפט לא יוכל לתת מענה", אמר ד"ר לימון, והוסיף כי "רואים בפסיקה שהסבירות מגיעה עם עילות נוספות". לבסוף אמר: "אם לא הייתה לעילת הסבירות ערך מוסף, אז ועדת החוקה לא הייתה מנסה לבטל אותה".

הדיון בוועדת החוקה להכנת הצעת החוק יימשך מחר (ה').