הפרשן הבכיר המקורב לביידן: ארה"ב מעריכה מחדש את היחסים עם ישראל

בטור של תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, הסביר כי ממשל ביידן רואה את ממשלת ישראל "כמי שעוסקת בפעילות רדיקלת תחת מעטה של 'רפורמה' שיפוטית" • פרידמן התייחס גם לחוסר שביעות הרצון של ארה"ב מהבנייה בשטחים, וציין כי היחסים עם ישראל כבר הרבה מעבר לשלב חילוקי הדעות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: AP, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: AP, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

מאז שנשיא ארה"ב ביידן תיאר בתחילת השבוע את חברי הקבינט של ממשלת נתניהו הנוכחית כ"קיצוניים ביותר" שראה מימיו, הגלים גועשים, המדוברים והפחות מדוברים, תוך ניסיונות להבין בין השורות.

מה באמת אמר ביידן על ממשלת נתניהו ולמה הוא התכוון | יואב קרני, פרשנות
נאט"ו מתכנסת סמוך לרוסיה ושוקלת להבטיח לזלנסקי "מודל ישראלי"

תומס פרידמן, הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס המקורב לביידן, פרסם טור כדי להקל על התועים. לדבריו, צוות ביידן רואה את ממשלת ישראל "הימנית הקיצונית, בראשות בנימין נתניהו, כמי שעוסקת בפעילות רדיקלית חסרת תקדים - תחת מעטה של ​​'רפורמה' שיפוטית - הפוגעת באינטרסים המשותפים של ארה"ב עם ישראל".

"נתניהו רוצה לסרס את בית המשפט העליון"

במילים נוקבות, הסביר פרידמן כי התנהלות ממשלת נתניהו במסגרת ה"רפורמה" בהחלט נראית כמסמנת את תחילתו של סוף "הפרק הדמוקרטי" בתולדות ישראל. "האם אתה יכול לדמיין את ארה"ב משנה את החוקה שלה - תוך כמה חודשים - ללא ויכוח לאומי רציני, עדים מומחים או ניסיון של המנהיג הלאומי לגבש קונצנזוס?", שואל פרידמן.

כדי לחדד את הדברים, ציטט פרידמן את דיוויד הורוביץ, העורך המייסד של המרכז טיימס אוף ישראל, שכתב השבוע כי "רק ממשלה שנועדה לעשות את הבלתי־סביר תפעל להבטיח שהשופטים - הבלם היחיד של כוח הרוב במדינה ללא חוקה, הגנה בלתי ניתנת להפרה של חופש הדת, חופש הביטוי וזכויות יסוד אחרות - לא יוכלו לבדוק את סבירות המדיניות שלה".

פרידמן גם מציע דוגמה קונקרטית כדי לייצג את כוונות ה"רפורמה" האמיתיות. אריה דרעי, אותו נתניהו מינה לכהן תחילה כשר הפנים והבריאות ולאחר מכן, בעוד שנתיים, כשר האוצר, הורשע שלוש פעמים בעבירות כספיות ששלחו אותו לכלא - כולל העלמת מס וקבלת שוחד.

"בית המשפט העליון בישראל, בהצבעה של 10 מול 1, אמר לנתניהו בינואר האחרון כי מינויו של מורשע מסים ונוטל שוחד לשר בממשלה היה "בלתי סביר ביותר" ועומד ב"סתירה חמורה לעקרונות הבסיסיים שצריכים להנחות את ראש ממשלה כשהוא ממנה שרים", הזכיר פרידמן.

"נתניהו, שעומד בעצמו למשפט על שחיתות, רוצה לסרס את בית המשפט העליון, כך שלא יוכל למנוע ממנו למנות את רמאי המס הזה כשר האוצר שלו כדי לפקח, בין היתר, על תרומות משלמי המסים הישראלים והארה"ב לאוצר ישראל. איך זה בתור "רפורמה" שיפוטית?", שואל פרידמן.

ההסכמה על הגדה

בנוסף, פרידמן הזכיר את ההסכמה בין ישראל לארה"ב בנושא הגדה המערבית, שהכיבוש הישראלי בה הוא "רק זמני", לקראת מימוש האפשרות של שתי מדינות. פרידמן מדגיש כי בזכות הסכמה זו, "ארה"ב כמעט תמיד הגנה על ישראל באו"ם ובבית הדין הבינלאומי בהאג נגד החלטות או פסקי דין שונים, לפיהם היא לא כובשת את הגדה המערבית באופן זמני אלא למעשה סיפחה אותה לצמיתות".

לדברי פרידמן, "ממשלת ישראל הנוכחית עושה כעת כמיטב יכולתה כדי להרוס את הנרטיב הזה. מאז השבעתו לשלטון בדצמבר, נתניהו אישר יותר מ-7,000 יחידות דיור חדשות, רובן בעומק הגדה המערבית. הממשלה גם תיקנה חוק כדי לאפשר למתנחלים הפראיים לחזור לארבע התנחלויות מהן הצבא הישראלי גירש אותם - תוך הפרת התחייבות לנשיא ג'ורג' וו. בוש שלא לעשות זאת".

פרידמן הזכיר גם את מילותיו החד משמעיות של סמוטריץ' במרץ השנה: "אין דבר כזה פלסטינים כי אין דבר כזה העם הפלסטיני".

היחסים עם ארה"ב כבר מעבר לשלב המתיחות

אם לא די בערעור היחסים שהתנהלות הממשלה בישראל מייצרת, לדברי פרידמן, היא מהווה כעת "בעיה אמיתית עבור אינטרסים משותפים אחרים של ארה"ב וישראל: היא מאיימת על יציבותה של ירדן, אינטרס חיוני של ארה"ב וישראל. היא דוחפת את מדינות ערב שחברו עם ישראל בהסכמי אברהם לקחת צעד אחורה".

"וזה מאלץ את ארה"ב להחליט", מסביר פרידמן. "אם ממשלת נתניהו תתנהג כאילו הגדה המערבית היא ישראל, אז ארה"ב תצטרך להתעקש על שני דברים. ראשית, שהסכם ויתור הוויזה שישראל רוצה מארה"ב - שיאפשר כניסת אזרחים ישראלים לארה"ב ללא אשרה, כולל יותר מ-500 אלף המתנחלים הישראלים החיים בגדה המערבית - יחול גם על כל 2.9 מיליון הפלסטינים בגדה המערבית. מדוע מתנחל ישראלי בעיר חברון בגדה המערבית יכול להיכנס לארה"ב ללא ויזה ופלסטיני מחברון לא, במיוחד כאשר ממשלת ישראל טוענת שחברון שייכת לישראל?"

בנוסף, שואל פרידמן, "למה ארה"ב צריכה להמשיך להגן על הרעיון באו"ם ובבית הדין הבינלאומי לפיו ישראל כובשת את הגדה המערבית באופן זמני בלבד - ולכן לא מנהלת שם סוג של אפרטהייד?" הרי נראה, מסביר פרידמן, שממשלת ישראל הנוכחית מתכוונת "באופן גלוי לספח את הגדה המערבית, ואף העניקה לשניים מתומכי הסיפוח הפעילים ביותר שלה, סמוטריץ' ובן-גביר, סמכויות ביטחוניות ופיננסיות נרחבות על ההתנחלויות באזור?"

לדברי פרידמן, התנהלות הממשלה הנוכחית כבר העבירה את יחסי ישראל-ארה"ב הרבה מעבר לשלב מתיחות או חילוקי דעות. תפיסת ממשלת ישראל באמריקה כמו שהבנו אותה משנה זווית. והדגש של הממשל האמריקאי, לדברי פרידמן, הוא על הממשלה הנוכחית וחבריה, ולא על מדינת ישראל או העם הישראלי ככלל.

יצחק הרצוג, "הנשיא ההגון והמתון של ישראל, שהתחנן לסגת מכפיית כל שינוי במערכת המשפט ולעשות זאת רק בהסכמה לאומית, ייפגש עם ביידן בוושינגטון בשבוע הבא." לפי פרידמן, המסר שיועבר לנתניהו יהיה חד משמעי, והוא ש"הערכה מחודשת של מערכת היחסים היא בלתי־נמנעת".

בינתיים, אמר פרידמן, "עשרות אלפי מגני הדמוקרטיה הישראלים חסמו כבישים וכבישים מהירים וצררו שלשום על שדה התעופה בתל אביב, כדי להבהיר לנתניהו שאם הוא חושב שהוא יכול להכחיד את הדמוקרטיה הישראלית ככה סתם, הוא טועה קשות".