סקס, סמים ומאזן פיננסי: הרופא שמטפל בגל ההתמכרויות ששוטף את וול סטריט

מנהלי כספים שמרוויחים המון ומרגישים ריקנות פונים לעיתים לסמים או למין כפייתי, אומר ד"ר סם גלזר, פסיכיאטר שהתמחה בטיפול באנשי וול סטריט • כשגורלם משתנה והם מפסידים - הם ממשיכים בהתמכרות, הפעם כדי לא להתמודד

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

כשענקי הפיננסים מתמכרים לסמים ולאלכוהול, לעיתים קרובות הם מגיעים בסופו של דבר לספה של ד"ר סם גלייזר. גלייזר, פסיכיאטר, מטפל באנשי וול סטריט עם התמכרויות ומחלות נפש אחרות. הביקוש לשירותים כמו שלו עלה מאוד מאז מגפת הקורונה. לאחרונה הוסיף גלייזר שני מטפלים לקליניקה שלו, וכיום כבר יש בה שישה, והיא מטפלת ביותר מ-200 איש.

רוב המטופלים הם סוחרים, מנהלי קרנות, בנקאי השקעות ועורכי דין של חברות. כמעט כולם גברים שמפחדים לספר למעסיקים שלהם על בעיותיהם, שלא לדבר על לקחת חופשת מחלה.

"ראיתי הרבה אנשים שנמצאים בתפקוד גבוה ברמות הגבוהות של עולם הפיננסים שמפחדים להיחשף", אמר גלייזר, בן 56. "יש תרבות של פרנויה. 'האם היית רוצה שמי שמנהל את הכסף שלך יהיה מישהו שמזוהה כאלכוהוליסט?'"

בריאות הנפש הופכת לנושא מדאיג יותר אצל מומחי בריאות, רופאים ומחוקקים. בוול סטריט הבינו זאת היטב בפברואר, עם התאבדותו של תומס ה' לי, חלוץ בתחום הפרייבט אקוויטי. עדיין, נושאים כמו דיכאון, חרדות והתמכרות נותרו טאבו בהרבה חברות פיננסיות, בין היתר בגלל שמראית העין של יציבות מושלמת הכרחית למשיכת לקוחות ושימורם.

בחלק מהתעשיות נקטו צעדים להסרת הסטיגמה ממחלות נפש ומציעים חופשה בתשלום וייעוץ בחינם. הצעדים האלה הם חלק משינוי נרחב יותר העובר על החינוך האקדמי, הפוליטיקה והספורט המקצועי, כשאתלטים ומחוקקים מדברים בחופשיות על הדיכאון והחרדות שמהם הם סובלים.

"וול סטריט מסורתית יותר, וקשה לבקש עזרה"

השינוי בוול סטריט לא קרה באופן שווה. בנקים גדולים כמו ג'יי.פי מורגן צ'ייס הציגו תוכניות סיוע בבריאות הנפש לעובדים. חברות פרייבט אקוויטי וקרנות גידור היו איטיות יותר להגיב. רוב "מנהלי הנכסים האלטרנטיביים" האלה נמצאים בבעלות פרטית ומתגאים בכך שהם אפילו יותר תחרותיים - ומשלמים תשואות גדולות יותר - מהבנקים הגדולים הנסחרים בבורסה.

"התמכרות היא בעיה ענקית", אמר ג'ונתן אלפרט, פסיכותרפיסט שגם מטפל באנשי מקצוע בתחום הפיננסי והטכנולוגי. "לבקש עזרה זה כנראה מעט יותר מקובל בטכנולוגיה בגלל ההתמקדות שלהם בבריאות הכללית, אבל וול סטריט מסורתית יותר, יותר 'תקרע את התחת ותעשה מה שצריך".

בשנה שעברה, המשרד הניו יורקי של הברית הלאומית לבריאות הנפש השיק שיתוף פעולה עם חברות פיננסיות להעלאת המודעות לבריאות הנפש. חמישה בנקים, כולל סיטיגרופ ודויטשה בנק, הצטרפו ליוזמה. רק שתי חברות השקעה אלטרנטיביות הצטרפו. "פניתי לעשרות רבות של חברות שלא היו מוכנות לעשות את השיחה הזו מול מתחרות שלהן", אמרה רייצ'ל סטיימניץ, מנהלת מחלקת בריאות הנפש במקום העבודה בברית הלאומית לבריאות הנפש.

איגוד ניהול ההשקעות האלטרנטיבי פרסם דוחות וערך וובינרים על בריאות הנפש ב-2020 וב-2021, אבל לא מאז, כך אמר דובר של קבוצת המסחר. דוברת של איגוד תעשיית ניירות הערך והשווקים הפיננסיים, קבוצת מסחר של בנקים בוול סטריט, סירבה להגיב לגבי המענה של התעשייה לנושאים של בריאות נפש בקרב העובדים.

כ-3.6% מהעובדים בתעשייה הפיננסית נמצאו חיוביים לשימוש בסמים ב-2022, עלייה לעומת 2.8% ב-2019, על פי Quest Diagnostics. מדובר בפחות מהשיעור החציוני הכללי של כ-4.7%, אבל הנתונים אולי לא כוללים מספיק עובדים בתחום הפיננסים. מעסיקים בתחום הצווארון הלבן פחות נוטים לבצע בדיקות סמים.

אפילו כנער, גלייזר הניח שיעסוק ברפואה, המסלול שעשה אביו ואחר כך גם אחיו. ואז אימו נפטרה כשהיה בן 21, מה שהוביל אצלו לדיכאון, והוא החליט ללמוד פסיכיאטריה. בהתמחות, אחד המטופלים שלו היה רואה חשבון מוול סטריט שאיבד עבודה ודירה בגלל התמכרות לקוקאין. "לראות אותו מתפכח ומשנה את חייו - זה היה מאוד מספק", אמר.

הוא החל לטפל במכורים שהפנו אליו רופאים אחרים. הלקוחות שלו בוול סטריט המליצו עליו לקולגות, ותוך כמה שנים הוא טיפל כמעט רק באנשים העובדים בתחום הפיננסי.

הכסף הוא לעיתים קרובות מקור הבעיות

השכר השנתי לשותפים בחברות אקוויטי פרטי וקרנות גידור יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים. הכסף הוא לעתים קרובות מקור הבעיות.

כשמנהלי כספים רוכבים על גל של רווחים, חלקם משתמשים בסמים או עושים מין כפייתי כדי להגביר את התחושה, אומר גלייזר. כשהגורל הפיננסי שלהם מתהפך, הם עושים את אותם דברים כדי להימנע מהתמודדות עם זה. אחרים פונים להתמכרות כדי למסך את המציאות שבה הגעה ליעדים שלהם - כמו השקת קרן משלהם או עשיית 100 מיליון דולר - עדיין מותירים אצלם תחושת ריקנות.

במקביל, הכסף יכול למנוע מהם לבקש עזרה: הם חושבים שאף אחד לא רוצה לשמוע תלונות של אדם עשיר. או כשהם כן מבקשים עזרה, ודורשים שהיא תינתן על פי תנאים שהם קובעים.

מוקדם בקריירה של גלייזר, מטופל עם דיכאון והתמכרות למין אמר שהוא עסוק מכדי לבוא למשרד של פסיכיאטר. במפגש הראשון ביניהם, הוא שלח לימוזינה לאסוף את גלייזר למשרד שלו בעיר. "בהתחלה אתה חושב 'וואו, אתה כזה מטפל מיוחד'", אמר גלייזר. "אבל אז אתה מבין שאתה לא עוזר למטופל, אתה הופך למועסק שלו". כיום הוא מטפל רק במשרד שלו, באפר איסט סייד במנהטן.

"זה בסדר לקום ולומר 'אני נאבק עם הדבר הזה'"

ביוזמה לשיתוף פעולה בוול סטריט בנושא בריאות הנפש נערכו השנה וובינרים על בדידות ועל התמכרות, מה שאפשר אפילו למנהלים בכירים לדבר על הקשיים שלהם. "הם יוצרים מרחב בטוח לדיאלוג", אמרה מארי סואס, מנהלת עולמית של הון אנושי ב-Värde Partners. "ההשתתפות עזרה לקבוע את הטון, מפני שזה בסדר לקום ולומר 'אני נאבק עם העניין הזה'".

יש אנשים שלא זקוקים ליותר מסדרת טיפולים אחת. רבים נשארים בטיפול ורק לעתים רחוקות נופלים בחזרה להתנהגויות מזיקות. אחרים מננסים להשתקם אבל גולשים עמוק יותר לתוך ההתמכרות ומאבדים את משפחותיהם, את הקריירות שלהם ולעתים את חייהם. גלייזר, הגובה 700 דולר על פגישה באורך 45 דקות, סירב לגלות כמה מהמטופלים שלו הצליחו להגיע לשיקום ארוך-טווח.

הפחד שיזהו אותם ויביישו אותם מותיר הרבה אנשים כבדים בעולם הפיננסי הרחק מתוכניות 12 צעדים, כמו אלכוהוליסטים אנונימיים, אמר גלייזר. עדיין, הוא דוחק במטופלים שלו ללכת לפגישות כאלה.

אלכוהוליזם הוא ההתמכרות הכי נפוצה שגלייזר מטפל בה, בעוד שהתמכרות נרחבת לחומרים אחרים עולה ויורדת לדבריו. קוקאין, הקשור באופן לא מחמיא לוול סטריט מאז שנות ה-80, כבר לא זוכה לאותו מעמד, אך לאחרונה נעשה שוב נפוץ, ולעתים קרובות עם התמכרות למין.

שימוש לרעה בתרופה המתמרצת אדוראל זינק בתחילת המגפה לאחר שהממשלה הקלה על הדרישות לקבלת מרשם דרך תור טלפוני. רבים מסתמכים על התרופה הזו כדי למלא ציפיות או כדי להיות תמיד ערניים ולהפיג את הבידוד של עבודה מהבית.

מטופלים מצליחים בונים רשתות ביטחון דרך חברים או אפילו קולגות, והם יכולים לפנות אליהם כשההתמכרות מתפרצת. "אם אתה מוצא מקום שבו תוכל לדבר בחופשיות על משהו עם כזו סטיגמה, ותתקבל כאדם טוב... אני לא חושב שיש משהו טוב מזה", אומר גלייזר.