מרצדס C300 פלאג־אין: יוקרה ירוקה, אבל על תנאי

גרסת הפלאג־אין של מרצדס C-CLASS איכותית, נוחה ויכולה לצלוח 100 ק"מ רק על חשמל • אבל בקרוב המס עליה יעלה, והקריירה שלה בארץ עלולה להסתיים

מרצדס C300 פלאג־אין / צילום: יח''צ
מרצדס C300 פלאג־אין / צילום: יח''צ

בינואר הקרוב שוב יעלה מס הקנייה על מכוניות עם הנעה "ירוקה" בישראל. במרכז העניין נמצאת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, אבל במקביל יבוטלו גם כל הטבות המס על רכבי פלאג־אין והמיסוי עליהם ישתווה לזה של רכבי בנזין רגילים. כלומר תקרת מס הקנייה עליהם תעמוד על 83% במקום 55% כיום.

השלב האחרון של המלחמה באינפלציה הוא הקשה מכולם, וזו הסיבה | ניתוח
גם העלאת הריבית ההיסטורית לא מספיקה למשקיעים בוול סטריט 

הגזירה תחול על הפלח באופן גורף, ללא הבדל בין דגמי פלאג־אין עם טווח חשמלי סמלי לבין דגמי הדור החדש, שמצוידים בסוללה גדולה יחסית ומסוגלים לנוע על חשמל בלבד למרחק של יותר מ־100 קילומטרים.

התוצאה המיידית תהיה היעלמות מואצת של הפלח, שבשנים האחרונות נמכרו בו עשרות אלפי כלי רכב, במיוחד בשוק הפרימיום. הסיבה לכך ברורה: גרסאות הפלאג־אין יקרות משמעותית מגרסאות הבנזין של אותם כלי רכב ובהעדר הטבת מס, ספק אם רכישתם תהיה כדאית. מכיוון שרוב הלקוחות שרוכשים רכבי פלאג־אין בישראל, במיוחד רכבי פרימיום, מתאפיינים בנסועה גבוהה במיוחד, סביר להניח שהם יחזרו לרכוש גרסאות בנזין ולא מכוניות חשמליות לגמרי, שהטווח של רובן עדיין מוגבל.

 

ברוב המדינות המפותחות רכבי הפלאג־אין עדיין זוכים לתמריצים ממשלתיים, שלעיתים מקבילים לאלה של רכב חשמלי. לפיכך, היצרנים ממשיכים להשקיע בפיתוח דורות חדשים של הטכנולוגיה הזו במיוחד עבור פלח הפרימיום, שבו קיים ביקוש חזק של ציי רכב למכוניות מנהלים "ירוקות".

אחת ממכוניות הדור החדש היא מרצדס C300E פלאג־אין החדשה, שמתהדרת ב"דרכון ירוק" מרשים: סוללה עם קיבולת מכובדת של 25 קילוואט, שמספקת טווח חשמלי מוצהר (על הנייר) של עד 100 ק"מ ב־WLTP לצד פליטה של פחות מ־18 גרם CO2 לקילומטר וצריכת דלק ממוצעת משוקללת של יותר מ־100 ק"מ לליטר.

עיצוב חיצוני

חיצונית, ה־C300 פלאג־אין מצליחה להסתיר היטב את הטכנולוגיות המתקדמות שלה תחת הכסות האלגנטית והמוכרת של סדרת ה־C-CLASS החדשה, שהושקה ב־2021. יש לה קווים זורמים והדוקים מהחרטום ועד הזנב, גריל ייצוגי של מרצדס ומתחתיו פגוש עמוק עם פתחי אוויר גדולים מלפנים, ותא מטען קצר יחסית עם פנסים דמויי טיפה מאחור.

בחירת הצבע ברכב הזה היא קריטית לסטטוס שלו. צבע מאט או שחור עם חלונות שחורים, כמו ברכב המבחן שלנו, מעניק למכונית הרבה "ריספקט" וממגנט אליה מבטים ברחוב. בחירה בצבע לבן, כמו במאות מוניות C קלאס, שנעות על כבישי ישראל, תהפוך אתכם לבלתי נראים. כל אחד בהתאם להעדפתו האישית.

פנים הרכב

תא הנוסעים של סדרה C מעניק ליושבים כרטיס כניסה לעולם מוצרי היוקרה. כל פינה בתא עטופה בחומרים שנראים ומרגישים יקרים, החל ממתגים ממתכת מוצקה וקרירה, עבור דרך ריפוד עור מפנק וכלה בדיפונים מפלסטיק רך ואיכותי עם מנעד צבעים, שמזכיר מלון יוקרה בסקנדינביה. בקיצור, איכות גימור עילית. גם בידוד הרעשים יעיל, ואם לוקחים בחשבון את הפעולה החרישית של מערכת ההנעה במצב החשמלי מקבלים בועה יוקרתית, שמבודדת היטב את היושבים בה מהמציאות הישראלית הרועשת והחמה שבחוץ.

המרחב לנוסעים סביר עבור רכב מהקטגוריה הזו והמושב האחורי מספק מרווח כתפיים וברכיים נוח לשני מבוגרים פלוס נספח, אם כי כל קרוס־אובר גבוה מעניק יותר תחושת מרחב.

לעומת זאת, נפח תא המטען הוקרב לטובת אכסון הסוללה הגדולה ומערכת הקירור הנלוות, ומסתפק ב־315 ליטר בלבד. נפח קטן מזה של משפחתיות ממוצעות.

מולטימדיה ומצלמות

על פי צו האופנה כל מערך הפיקוד ב־C קלאס הוא על טהרת המסכים הדיגיטליים, כולל לוח מחוונים ברזולוציה גבוהה ומסך מולטימדיה ענק על הקונסול המרכזי. הנדסת האנוש יעילה ומתוכננת עבור כל סוגי הנהגים: לטובת המבוגרים והשמרנים יש כמות סבירה של מתגי תפעול פיזיים, מוט הילוכים על עמוד ההגה וכו'. נהגי דור הסמארטפון נהנים מתפריטי מגע גדולים ומאורגנים היטב וממערכת פיקוד קולי מהטובות בשוק. ואילו נהגי הדור הבא ישמחו לגלות פונקציות כמו ממשק לשליטה מרחוק ב"בית החכם", מערכת ניווט עם מציאות רבודה ואפילו מערכת דיגיטלית להפצת ריחות, שניתן להתאים אישית.

מנוע וצריכת דלק

מערכת ההנעה של ה־300e משלבת בין מנוע בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר, מנוע חשמלי חזק וכאמור גם סוללה נטענת מרשת החשמל בקיבולת של כ־25 קילוואט. ברירת המחדל ברוב מצבי הנסיעה המקובלים היא הנעה חשמלית חרישית, לינארית ודי זריזה, שמעבירה תחושה של מכונית חשמלית "אמיתית" במהירות של עד כ־140 קמ"ש. מי שיקפיד לטעון את הסוללה באופן סדיר מהרשת וישתמש במצב הגבוה (והיעיל) של מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה, יוכל להשיג טווח חשמלי אפקטיבי של למעלה מ־80 ק"מ. זה די והותר כדי לצלוח את המסלול הטיפוסי של בית־עבודה־סידורים במשך שבועות וחודשים מבלי לראות תחנת דלק.

מנגד מי שיבחר במצב התכנות הספורטיבי והנמרץ יותר, או יפעיל את ה"קיק דאון" לעיתים תכופות כדי ליהנות מהספק 313 כ"ס ומהתאוצה המענגת (מאפס ל־100 ב־6.1 שניות) - יגלה שהטווח החשמלי בפועל מתקצר לפחות משליש מהמוצהר וצריכת הדלק מתקרבת לזו של דגמי בנזין רגילים. המעבר בין מנוע הבנזין לחשמל במצב התכנות הספורטיבי פחות רהוט מדגמי פלאג־אין אחרים שמוצעים בפלח והפעולה של מנוע הבנזין בעת האצה די מחוספסת ומפרה קצת את השלווה בנהיגה ברכב.

על הכביש

למרות משקל עצמי נכבד של כ־2 טון, שהם כמעט 400 קילו יותר מה־C300 בנזין, הפלאג־אין נעימה לנהיגה נמרצת עם היגוי די מהיר ומדויק, שינויי כיוון זורמים ובטוחים ומעט תנודות גוף מיותרות. חבל רק שהבלמים מרגישים מלאכותיים ולא ישירים, אם כי זו תופעה מוכרת בדגמי פלאג־אין. נוחות הנסיעה טובה, למרות השימוש בחישוקי 19 אינץ' ובצמיגי ספורט והמתלים הרכים סופגים היטב את המהמורות הנפוצות בעיר.

מחיר

המחיר של מרצדס C300e פלאג־אין מתחיל בכ־430 אלף שקל, שהם כעשרת אלפים שקל בלבד יותר מגרסת ה־C300 בנזין החלשה יותר והפחות חסכונית משמעותית. הפער הזה צפוי לגדול בעשרות אלפי שקלים לאחר ביטול הטבות המס בינואר, וסביר להניח שרוב הלקוחות יחזרו לגרסאות הבנזין המזהמות יותר. זה מה שקורה כאשר המדינה מעדיפה את הגדלת ההכנסות ממסי קנייה ודלק על פני איכות הסביבה.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 330 פלאג־אין

במחיר של החל מ־360 אלף שקל, היא מציעה מנוע 2 ליטר טורבו, מנוע חשמלי, וסוללה נטענת שמספקת טווח חשמלי של עד כ־59 ק"מ. השלדה חדה ונמרצת והנוחות טובה

ב.מ.וו 330 פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו 330 פלאג־אין / צילום: יח''צ

וולבו S60 T8

356 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של וולבו S60 T8 פלאג־אין. היא מצוידת בשני מנועים ועם הנעה כפולה מסוגלת להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.6 שניות בלבד. והטווח החשמלי מגיע עד 96 ק"מ

וולבו S60 T8 / צילום: יח''צ
 וולבו S60 T8 / צילום: יח''צ