קרן הסל של קת'י ווד שוב מזנקת, והמשקיעים מנצלים זאת כדי לצאת ממנה

עד לפני שנתיים בלבד, קרן ARK בניהולה של ווד נחשבה לאחת מקרנות הסל הגדולות בעולם, עם שווי נכסים של כ־30 מיליארד דולר • אלא שמאז החל רצף העלאות הריבית, היקפה התכווץ לפחות מ-10 מיליארד דולר • האם "פרת המזומנים" של ווד פשוט איבדה מיוקרתה?

קת'י ווד, מנהלת קרן הסל ARK Innovation / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
קת'י ווד, מנהלת קרן הסל ARK Innovation / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

קרן הסל שמנהלת קת'י ווד - ARK Innovation - זינקה עד כה השנה בוול סטריט ביותר מ־50%. כעת, חלק מהמשקיעים מנצלים זאת כהזדמנות לצאת: הם משכו 717 מיליון דולר נטו מהקרן ב־12 החודשים האחרונים, על פי נתוני חברת המחקר FactSet. מדובר בשינוי דרמטי עבור הקרן, שמשכה אליה בעבר עוד ועוד משקיעים.

עד לא מזמן ARK נחשבה לאחת מקרנות הסל הגדולות בעולם, כשהשווי הכולל של נכסיה התקרב ל־30 מיליארד דולר. אלא שמאז התכווצה להיקף של כ־9 מיליארד דולר בלבד, בעיקר בגלל הפסדים מהשקעות.

הצליחה לגייס 250 מיליון דולר תוך כדי המחאה: ״המשקיעים הולכים איתנו״ | ראיון

מהשיא במשבר הקורונה לשפל ב־2023

הקרן , תחת סימול המסחר: ARKK, הפכה ליקירת המשקיעים זמן קצר לאחר פרוץ מגפת הקורונה, כשווד הימרה על חברות טכנולוגיה לא רווחיות, אך בעלות פוטנציאל. היא משכה אליה כמויות אדירות של כספי משקיעים ומחירה זינק לשיא.

אלא שאז הגיעו העלאות הריבית ומשקיעים רבים ספגו הפסדים. כעת, טוענים אנליסטים, הצפי הוא שחלק מהמשקיעים שעוזבים את הקרן - עושים זאת לתמיד. "אנשים נגעו בפסגה וכעת סובלים מהפסדים נוראיים", אומר מתיו טאטל, מנכ"ל Tuttle Capital Management, המפעילה קרן סל. "אני חושב שחלק מהם אמרו לעצמם: 'אני אף פעם לא אכסה את ההשקעה, זה כנראה הכי טוב שאוכל להרוויח מזה, והגיע הזמן לצאת'".

 

כיום, מניות ARKK נסחרות בכ-70% מתחת לשיא שלהן. מדד S&P 500 טיפס מתחילת השנה ב־17%, על רקע הערכה שהעלאות הריבית על ידי הפד מתקרבות לקיצן, ונמוך רק ב־6.1% משיאו בתחילת 2022. חמש ההחזקות הגדולות ביותר בקרן הן טסלה, Coinbase Global, Roku, זום ו־Block. רק טסלה וזום היו רווחיות בשנה שעברה, והן אלו שסייעו לקרן לצמוח.

למרות הביצועים של מניות טכנולוגיה במהלך 2023, הביצועים הטובים ביותר היו של חברות ותיקות ורווחיות, כמו מיקרוסופט או אמזון. בניגוד למה שהיה לפני שנתיים, הפעם למשקיעים אין סבלנות או עניין בחברות שלא צפויות לרשום רווחים בזמן הקרוב.

"בהחלט היה שינוי בסנטימנט לעומת התקופה בה מניות ARK היו בשיאן", אומר אניקט אולל, מנהל נתונים וניתוחים של קרנות סל ב־CFRA Research. "למניות רבות שקרן הסל מחזיקה לא יהיה תזרים מזומנים גדול בעתיד. במציאות בה הריביות לא צפויות לרדת בזמן הקרוב, מדובר באתגר משמעותי".

המשקיעים עזבו, דווקא כששוק הקרנות לוהט

לדברי גורמים בשוק, ARK איבדה מיוקרתה לאחר הנפילה התלולה של הקרן. היא ספגה מכה נוספת לאחר שמכרה את מניותיה באנבידיה בחודש ינואר, ובכך החמיצה את הראלי של יצרנית השבבים לעיבוד גרפי. אנבידיה הייתה המניה עם הביצועים הטובים ביותר השנה ב־S&P 500, ומחירה שילש את עצמו. "הקרן 'הוורודה' קצת הפסיקה לפרוח", אומר טאטל מ־Tuttle Capital Management.

משיכת הכספים מ־ARK מתרחשת בזמן שמשקיעי קרנות סל דווקא "להוטים לגרום לכסף לעבוד בקרנות אחרות", אומר גורם בשוק. יוני היה החודש הטוב ביותר לקרנות סל מאז אוקטובר, על פי ענקית הפיננסים State Street, כש־10 מיליארד דולר נכנסו אליהן בחודש ויותר מ־100 מיליארד דולר בשנה האחרונה.

אל תמהרו להספיד את קרן הענק

למרות זאת, הקרן עודנה "פרת מזומנים" מבחינת ווד. העמלה השנתית שלה, העומדת על כ־0.75% - כפולה מהעמלה הממוצעת שגובים מנהלי קרנות סל המנוהלות אקטיבית.

למרות שההכנסה מעמלות ירדה לעומת השיא שלה ב־2021, ARKK מרוויחה יותר מ־20 מיליון דולר בעמלות השנה. כמו כן, ההכנסה היומית השלישית שלה היא הגבוהה ביותר בין קרנות ההשקעה הפרטיות, מתוך לפחות 145 קרנות מקבילות, על פי ניתוח של FactSet.

"אם אתה מסתכל על הריביות, לא הייתי מצפה לריבאונד כזה גדול בשנה הזו", אמרה דנה ד'אוריה, סמנכ"לית שותפה להשקעות ב־Envestnet. "זה חלון קלאסי לשאלה למה כל ניבוי של השוק לא עובד. מי היה חושב שהבינה מלאכותית תזנק ותיצור כזה עניין?".