מערכת המשפט | שאלות ותשובות

מחאה מול הכנסת ושביתה אפשרית: צעדי התגובה של בכירי המשק להליך החקיקה

פורום העסקים עשוי לנקוט צעדים "לעצירת המשק", אבל ככל הנראה רק אחרי ההצבעה על צמצום עילת הסבירות • במערכת הבריאות לא מחכים וכבר הודיעו על "מתכונת חירום" למשך שעתיים • מה עשוי למנוע מהבנקים להצטרף ליוזמה, ואיך מגיבים בהסתדרות?

הפגנת מחאה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Associated Press, Oded Balilty
הפגנת מחאה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Associated Press, Oded Balilty

פורום העסקים, הכולל בכירים במשק וראשי חברות, הודיע השבוע כי אם החוק לצמצום עילת הסבירות יעבור, הוא ינקוט צעדים "לעצירת המשק". עם זאת, הפורום לא התחייב לפעולה כלשהי או למועד מסוים.

בשלב זה, טרם נקיטת צעדים חריפים כגון שביתה, הודיעו חברי הפורום על הקמת "מאהל מחאה" מול הכנסת במטרה להביא לעצירה מיידית של החקיקה החד־צדדית, וכך ולגרום לחזרה להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע להמשך החקיקה שתשנה את פניה של מערכת המשפט בישראל.

מי צפוי לשבות, עבור מי זה יהיה מסובך יותר, ומה עמדת ההסתדרות? גלובס עושה סדר.

זו הייתה אמורה להיות ישיבה שגרתית של הנהלת האוצר, ואז עילת הסבירות עלתה לשולחן | בלעדי
מגובה המזונות ועד נרמול אפליה: חוקי הקואליציה שיפגעו כלכלית בנשים | נטע סרוסי, פרשנות 
"חקיקה באופן חד־צדדי תוביל לעצירת המשק": פורום העסקים החליט לא לחכות להסתדרות 

מתי העסקים עשויים לשבות?

ראשי הפורום החליטו שלא להשבית את המשק באופן מיידי, ונראה כי קיימים חילוקי דעות בין השותפים. "פורום העסקים קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד־צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי", נכתב בהודעה שיצאה בסיום הפגישה שערכו השבוע. הם הוסיפו כי "פורום העסקים מודיע שהבאת החקיקה לנקודת האל חזור באופן חד־צדדי תוביל את הפורום לנקוט את כל האמצעים על־פי דין לעצירת המשק".

הנוסח נותר עמום, אך ממידע שהגיע לידי גלובס נראה כי גם אם יינקטו צעדים חריפים כמו שביתה, זה יהיה רק אחרי השלמת הליך החקיקה בנושא עילת הסבירות.

מי עשוי לשבות?

הפורום כולל 76 אנשי עסקים בכירים בחברות ובנקים במשק הישראלי - בהם הראל ויזל, בעלי פוקס; ליאורה עופר, בעלת השליטה במליסרון; דנה עזריאלי, בעלת השליטה בקבוצת עזריאלי; איתן בר־זאב, יו"ר ביג; אבי לוי, יו"ר ובעלים של דלק; ליאון קופלר, יו"ר סופר־פארם; ונוספים, לצד כל מנכ"לי הבנקים.

בעלי החברות יכולים להשבית את החברות שבשליטתם אך לא את המשק בכללותו, כפי שיכולה ההסתדרות. עם זאת, מדובר בגופים הגדולים ביותר בארץ, ולהשבתה יש משמעות רבה במחאה.

האם מנהלי הבנקים יכולים להצטרף לשביתה?

בקרב הבנקים המצב מסובך קצת יותר. בשונה מהמצב שבו ההסתדרות והעובדים מובילים את השביתה, אם ההנהלות ירצו לשבות, הן ככל הנראה יזדקקו לאישור בנק ישראל לשם כך. בבנק ישראל לא הגיבו לפניית גלובס בעניין.

מה קורה עם ההסתדרות?

ההסתדרות היא הגורם המשפיע ביותר במחאה, וגם על החלטת פורום בכירי המשק. ארנון בר־דוד הבהיר כי הוא לא ישבית את המשק על עילת הסבירות. "להשבית את המשק זה לא משחק ילדים. הם יריבו בכנסת, מפוצצים שיחות בבית הנשיא - ומי שעומד באמצע זה עם ישראל. הקו האדום שלי, שעמדנו בו בחודש מרץ האחרון, הוא הוועדה לבחירת שופטים. ובזה הצלחנו".

במהלך "יום השיבוש" שנערך בשבוע שעבר פנה בר־דוד לראש הממשלה בנימין נתניהו: "הכדור בידך. לאן אתה לוקח את מדינת ישראל? תעצור את הכאוס המטורף שיש בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר".

בשל סירובו של בר־דוד להשבית את המשק, מובילי המחאה ממקדים את ההפגנות, בין היתר, מול ביתו הפרטי ומול בית ההסתדרות בניסיון להפעיל לחץ ציבורי וישיר.

בתוך כך, הנהגת ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתת מחאה ביממה הקרובה. שביתת המחאה תתקיים לשעתיים בין השעות 08:30־10:30, ובמסגרתה תתקיימנה ישיבות הסברה בין השעות 08:30־09:30. משמעות השבתה כזו היא עבודה במתכונת חירום בלבד במרכזי הבריאות, בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ - למשך שעתיים בשלב זה.