פרשן ה"ניו יורק טיימס": המסר של ביידן לנתניהו - "בבקשה עצור את החקיקה המשפטית"

לדברי תומאס פרידמן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן זימן אותו לבית הלבן וסיפר לו על השיחה הטלפונית עם נתניהו השבוע, בה הביע את דאגתו מהמשך החקיקה המשפטית והשפעתה האפשרית על היחסים בין המדינות • ראש המל"ל צחי הנגבי: "הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב'ניו יורק טיימס' כלל לא נאמרו בשיחה עם נתניהו"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh

פרשן ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם הלילה טור ובו פרטים חדשים על השיחה שהתקיימה השבוע בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדברי פרידמן, ביידן זימן אותו לבית הלבן וסיפר לו כי אמר לנתניהו: "נא עצרו עכשיו, אל תעבירו דבר כה חשוב ללא הסכמה רחבה - או שתשברו משהו בדמוקרטיה הישראלית וביחסים עם ארה"ב, וייתכן שלעולם לא תוכלו לתקן אותו". 

מה באמת אמר ביידן על ממשלת נתניהו, ולמה הוא התכוון | יואב קרני, פרשנות

לדברי פרידמן, ביידן אמר לנתניהו כי יש לקחת את הזמן ולחתור להסכמות רחבות כאשר מעבירים חקיקה בהיקף הזה, וכי הוא התרשם ממשך ועוצמת ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית שלא מדובר בנושא פוליטי של שני מחנות מנוגדים.

ראש המל"ל צחי הנגבי מכחיש את פרסומו של פרידמן. הנגבי מסר כי "שיחת הטלפון בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה הייתה, כפי שתואר על-ידי שני הצדדים, 'טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית'. הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב'ניו יורק טיימס' כלל לא נאמרו בשיחה. ראש הממשלה נתניהו עדכן את הנשיא כי בשבוע הקרוב תשלים הכנסת את החקיקה הנוכחית, וכי במהלך חודשי פגרת הקיץ של הכנסת הוא יפעל לגבש הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".

הטור של פרידמן התפרסם לאחר פגישה שהתקיימה אמש (ג') בין ביידן והנשיא יצחק הרצוג בבית הלבן, וגם בה עלה נושא החקיקה של הרפורמה המשפטית. בטור קודם של פרידמן הוא הזהיר כי ארה"ב שוקלת לבצע "הערכה מחודשת של יחסיה עם ישראל", אך הדבר הוכחש רשמית.