המוסדי מהונג קונג והמסמכים המזויפים מסין - פרטים חדשים בפרשת ההונאה בסטארט-אפ האינשורטק

הערפל מתחיל להתפזר: מקור ההונאה בחד הקרן Vesttoo מגיע ככל הנראה ממשקיע מוסדי מהונג קונג שהשתמש בפלטפורמה הישראלית והציג לכאורה מסמכי ערבויות מזויפים של בנק סיני גדול • הפרשה התגלתה, לפי בכירים בתעשייה, כאשר הערבות לא כובדה

משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג
משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג

הערפל סביב החקירה בפרשת ההונאה בחד הקרן וסטו (Vesttoo), העוסק בתמחור ערבויות לחברות ביטוח, מתחיל להתפזר, וכעת נודע כי מקור ההונאה נובע ככל הנראה ממשקיע מוסדי מהונג קונג המשתמש בפלטפורמה הישראלית, שהציג לכאורה מסמכי ערבויות מזויפים של בנק סיני גדול.

חדשות רעות לאנבידיה ולאינטל: מיקרוסופט מפתחת שבבים במעבדה בחיפה
ההקלטות חושפות: זו הסיבה שאתם מתקשים למצוא מונית בגט 

חברת הביטוח שגייסה את הערבות מאותו משקיע מוסדי מהונג קונג באמצעות וסטו, הסכימה להשקעה לאחר שראתה את התעודות המזויפות מהבנק הגדול, והיא ככל הנראה זו שהרימה את הדגל האדום בפני הבנק - שמתכחש כעת לעסקאות.

מקורבים לחברה מספרים כי מנהלים בווסטו שואבים עידוד מהעובדה שהמעשה התגלה בתוככי הבנק, שאמור להיות אחראי על שיפוי העסקאות שירדו לטמיון בעקבות מסמכים שהוא לכאורה הפיק בעצמו.  

יחד עם זאת, הנזק המצטבר מוערך בהיקפים גדולים - הגוף המוסדי מהונג קונג הוא אחד מנותני הערבויות הגדולים במערכת, אם לא הגדול שבהם, בהיקפי ערבות בנקאיות המוערכים במיליארדי דולרים. הגורם המוסדי נמצא תקין בבדיקות שנערכו לבדיקת כשירותו עוד לפני שהתגלתה ההונאה לכאורה. 

הפלטפורמה של וסטו

וסטו פיתחה מעין שוק דיגיטלי המתווך בין חברות ביטוח הזקוקות לנזילות, ובין בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות המחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח. חברות הביטוח נדרשות להציג ערבויות בסכומים הדומים לפרמיות שהם מוכרים כחלק מהרגולציה הקשוחה בפניה הם עומדים.

וסטו הישראלית הציעה למשקיעים מוסדיים לאתר על גבי הפלטפורמה שלה חברות ביטוח ומבטחי משנה על-מנת להעניק להן ערבויות. במקביל סיפקה וסטו את התמחור לאותן בטוחות. כעת התברר כי שחקן מרכזי במערכת התחזה לבנק סיני גדול והעניק ערבויות ללא כיסוי. הדבר התגלה, לפי בכירים בתעשייה, כאשר הערבות לא כובדה.  

כפי שפורסם בגלובס, החברה שכרה את משרד מיתר ועוד חברת חקירות ישראלית על-מנת לאתר את מקור ההונאה, זאת לאחר שחקירה רגולטורית ומשפטית של שלוש פירמות משפטיות בברמודה, בארה"ב ובבריטניה מצאו שווסטו איננה חשופה מבחינה משפטית להונאה. החיתום לערבות נעשה ישירות בין שני הצדדים על גבי הפלטפורמה שלה, לכאורה ללא מעורבות שלה.  

בעקבות התגלית, עזב את החברה חלק ניכר מההנהלה הבכירה בארה"ב: סמנכ"ל הכספים גורב ואדוואה, סמנכ"לית המכירות ג'וליה הנדרסון, היועצת המשפטית הזמנית לורן אליזבת סמית, סגננה דניאל גולדפריד וראש תחום הביטוח בארה"ב וויליאם צ'ייני. גם שיתוף-הפעולה של החברה עם פירמת הייעוץ מקינזי נפסק בבת-אחת, ואילו המשקיעים, ובהם קרן הנקו הישראלית וקרן מורו של הבנק הספרדי סנטנדר, יזמו את הבדיקה המדוברת.

עלייתה ונפילתה של מניית הסקנדרי  

השותפות הבורסאית שור-טק הייתה בין המשקיעים הבודדים, ככל הנראה, שהצליחה להרוויח מההשקעה בווסטו, והיותה חברה ציבורית ומדווחת חשפה את חברת האינשורטק הישראלית לעיני כל, לאחר תקופת פעילות מתחת לרדאר. בסך-הכול מכרה שור-טק מניות שניוניות (כלומר מניות שנמכרו לה במקור על-ידי החברה) ב- 23 מיליון דולר, לאחר השקעה של כ-2 מיליון דולר בלבד, זאת בזכות עליית הערך האסטרונומית של החברה מדי שנה, לעתים פעמיים או שלוש בשנה אחת.  

בחודש מאי האחרון, לאחר המימוש המוצלח של שור-טק, ביקשו בחברה לגייס הון בשווי גבוה אף יותר - 1.5-2 מיליארד דולר, והחלו לאתר משקיעים פוטנציאליים לשם כך. לגלובס נודע כי לפני כחודש התהוותה עסקת סקנדרי נוספת בווסטו מצד אחד מבעלי המניות, דנבאר  פיננסים של ניר רוטנברט, מתן וולקן ואפרים סופר.

ההצעה הוצעה לשוק במספר פלטפורמת מסחר שניוני, אך הנהלת החברה חסמה אותה, כיוון שהיא איימה להוריד את השווי של החברה בזמן הגיוס. עם גילוי מקרה ההונאה לכאורה במערכת של החברה, הופסקו המאמצים להוציא את עסקת הסקנדרי אל הפועל, כמו גם תהליכי הגיוס הרשמיים.