מעל התחזיות: מטא מדווחת על זינוק של 11% בהכנסות, המניה קופצת במסחר המאוחר

מטא דיווחה על הכנסות של 32 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 31.12 מיליארד דולר • מניית החברה מטפסת במסחר המאוחר בכ-4% • לפי הדוחות הרבעוניים, הכנסות מטא זינקו ב-11% ברבעון השני, זאת בעקבות התאוששות שוק הפרסום

מטא / צילום: Shutterstock
מטא / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה  מטא   (פייסבוק לשעבר) פרסמה לפני זמן קצר את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השני לשנת 2023. מטא דיווחה על הכנסות של 32 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 31.12 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.98 דולר למניה, מעל התחזיות המוקדמות שעמדו על 2.91 דולר למניה. המניה מטפסת במסחר המאוחר בכ-4%. 

מיקרוסופט עקפה את התחזיות בהכנסות, אך הצמיחה בתחום הענן נחלשה 
עסקי הענן משגשגים, הפרסום התאושש: אלפאבית עקפה את התחזיות 

בנוסף, החברה הודיעה כי ישנם 3 מיליארד משתמשים פעילים חודשיים, וכי ההכנסה הממוצעת פר משתמש עומדת על 10.22 דולר. לפי הדוחות הרבעוניים, ההכנסות של החברה זינקו ב-11% ברבעון השני, זאת בעקבות התאוששות שוק הפרסום. החברה פירסמה תחזית טובה לרבעון הבא, במסגרתה ההכנסות צפויות לעמוד על 34.5 מיליארד דולר, לעומת 31.3 מיליארד דולר בהערכות האנליסטים.

זו הפעם הראשונה בה מטא מדווחת על צמיחה דו-ספרתית מאז הרבעון הרביעי של שנת 2021. לפני הרבעון הראשון, ההכנסות של החברה ירדו במשך שלוש תקופות רציפות, בין היתר בגלל המצב הכלכלי ובגלל שינוי הפרטיות של אפל ב-iOS, שהגביל את האפשרות למקד את המודעות שיוצגו למשתמשים.

חטיבת המציאות המדומה של החברה, זו שמטא פרסמה כמטרה החדשה של החברה (ואף הספיקה לחזור בה מעט) וזו המפתחת את המטא-וורס, רשמה הכנסות של 276 מיליון דולר. עם זאת, ההפסדים עומדים ברבעון הזה על 3.7 מיליארד דולר. מטא אמרה כי ההפסדים ימשיכו לגדול משנה לשנה, בגלל ההשקעה הגוברת במטא-וורס.

לקראת סבב פיטורים שלישי?

בחודשים האחרונים מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה הצהיר כי הוא מסמן את השנה הנוכחית כ'שנת היעילות' - בצל מהפכת הבינה המלאכותית. אם בסוף שנת 2022 במטא דיווחו על 87 אלף עובדים, מאז הספיקו להכריז על שני סבבי פיטורים: בחודש נובמבר החברה הודיעה כי תפטר יותר מ-11 אלף עובדים (כ-13% מכוח-האדם בחברה). בחודש מרץ הודיעה החברה על סבב פיטורים שני, אז עדכנה כי היא עתידה לפטר 10 אלף עובדים נוספים בשלוש פעימות שונות. למרות סבבי הפיטורים המאסיביים, נראה כי זה לא הסוף כאשר בשוק מעריכים כי החברה צפויה להודיע על סבב פיטורים נוסף בתקופה הקרובה.

המשקיעים אהבו במיוחד את המהלכים האלו, והדבר השתקף בתזוזות המניה. אם בשנת 2022 מניית החברה צנחה ביותר מ-60%, מתחילת שנת 2023, מניית החברה עלתה ב-135%. נראה כי מטא מצליחה לאט לאט לתקן את המכה הקשה שחטפה בשנה שעברה: אם בסוף שנת 2021, מחיר מניית החברה הגיע לשיא של 370 דולר למניה,  מחיר המניה עמד על 300 דולר למניה, לפני פרסום הדוחות.

אחד המהלכים המרכזיים שהמשקיעים והאנליסטים בוחנים כעת הוא השקת הפלטפורמה החברתית - Threads, המתחרה של טוויטר מבית צוקרברג. השילוב של אפליקציה Threads עם אפליקציית אינסטגרם הובילה לכך שהחברה הצליחה להגיע ל-100 מיליון משתמשים תוך מספר ימים בודדים, וכעת החברה מתמודדת עם הקושי של לשמר את המשתמשים כפעילים כל יום.

הדבר כמובן יכול לקרוץ למשקיעים לאור העובדה שצוקרברג הוריד הילוך מחלום המטא-וורס שנהנה לשחק איתו. צוקרברג הודיע בזמנו כי מטרת החברה היא קודם כל להיות חברת מטא-וורס שמקדמת עולמות ווירטואליים ומציאות מדומה או מורחבת. המשקיעים ראו בדאגה את ההשקעה הענקית של החברה בתחום על חשבון עסקי הליבה, מה שגרם לצוקרברג לשנות את הגישה ולחזור לעסקי ליבה קודם כל.

פייסבוק תצטרך להוכיח את עצמה

האתגרים הנוכחיים של מטא הם גם מדיניות הפרטיות של אפל שחתכה את הטרגוט המדויק שפייסבוק ידעה לעשות למשתמשי אייפון, וגם העובדה ששוק הפרסום מאתגר במיוחד והתחרות מול גוגל ממשיכה לעלות. לא רק זאת, גם טיקטוק, שנכנסה לעולמות הפרסום וגרפה תקציבי פרסום גדולים, לא עזרו לחברת הפרסום מטא. פייסבוק תצטרך להוכיח את עצמה וללמוד איך לנצל את בסיס המשתמשים הענקי שיש לה, כ-3 מיליארד משתמשים.

בחודש שעבר פורסם בגלובס כי מטא מצמצמת משמעותית את שטחי המשרדים שלה בתל אביב, כאשר החברה צפויה לעזוב את משרדים במתחם שרונה בשנתיים הקרובות, לעבור למגדלי לנדמרק הסמוכים במתכונת מצומצמת יותר - החברה תעבור רק ל-13 קומות, במקום לעבור לכל ה-20 הקומות ששכרה מלכתחילה, כאשר את היתר היא תשכיר בשכירויות משנה.

קרנה של החברה אף עלה בחודשים האחרונים בצל מהפכת הבינה המלאכותית: מטא, עם צוות מחקר חזק במיוחד בתחום הבינה המלאכותית הגיעה למספר הישגים ופריצות דרך של ממש. יאן לקון, מדען הבינה המלאכותית הראשי של החברה, הכריז על הגישה שלו ושל החברה, לצד הדלפת מודלי השפה של החברה ברשת, מהלך שפייסבוק לא תכננה שיקרה. בהמשך לכך, החברה קיבלה תגובות טובות במיוחד.