המרכיב החיוני בהמשכיות עסקים משפחתיים: השלמה עם המוות

לעיתים קרובות מגיעות חברות משפחתיות לנקודת שפל בטווח הארוך • הסיבה: התנהלות ללא תוכנית ירושה מסודרת • פרופ' איוון לנסברג, שותף־מייסד ב־LGA שחוקר את הנושא כמה עשורים, הסביר בכנס "מדור לדור" של גלובס כיצד יכולה אסטרטגיה נכונה לרומם את העסק גם בדור ההמשך

פרופ' איוון לנסברג, שותף־מייסד ב־LGA / צילום: תמר מצפי
פרופ' איוון לנסברג, שותף־מייסד ב־LGA / צילום: תמר מצפי

"רוב הכלכלות בעולם החדש מונעות על ידי עסקים משפחתיים, ומעניין לגלות כי הם לא טובים בתכנון ההמשכיות שלהם" - כך פתח את הרצאתו פרופ' איוון לנסברג, שותף־מייסד בפירמה הבינלאומית LGA לליווי עסקים משפחתיים, בכנס "מדור לדור" של גלובס. הכנס עסק בניהול המשכיות בחברות משפחתיות והעברות בין-דוריות.

"היה לי קשה לצפות ב'יורשים'": הפרופ' שמלווה כבר 30 שנה עסקים משפחתיים מספר על מאחורי הקלעים | הצוללת
עדי שטראוס: "לא נכנסים לעסק רק על בסיס שם המשפחה"
"בעברית 'הטווח הארוך' הן מילים גסות. במסים, זה הכי חשוב"
לא תמיד הכול בשליטה: איך בונים אסטרטגיה לניהול סיכונים בחוסר ודאות?
חמישה דברים שכדאי לזכור בהעברת הון לדור הבא

לנסברג, שמלווה וחוקר עסקים משפחתיים מזה כמה עשורים, ציין בהרצאתו כי אלה מגיעים לעיתים קרובות לנקודת שפל בטווח הארוך - זאת, בשל העובדה כי ההנהגה היורשת מתנהלת ללא תוכנית סדורה. עם זאת, עם אסטרטגיה נכונה, אמר לנסברג, דור ההמשך יכול לרומם את העסק המשפחתי לגבהים חדשים.

אז מדוע נמנעות חברות משפחתיות מתכנון תוכנית הירושה שלהן? לדברי לנסברג, יש לכך כמה סיבות. אחת מהן היא הקושי בהתמודדות עם השעון הביולוגי והמוות המתקרב. "כולנו יודעים שאנחנו מזדקנים, אבל רק למעטים מאיתנו יש את האומץ לגשת לנושא הזה בצורה אחראית ומתוכננת", אמר לנסברג. סיבה נוספת קשורה לאי הנוחות הכרוכה בשיחת "חלוקת העוגה" בין היורשים, "זה לא קל לילדים לדבר עם ההורים שלהם על עתיד שהם כבר לא חלק ממנו".

שאלת כשירות דור ההמשך חשובה גם כן. לא תמיד כל הילדים מתאימים בצורה שווה לתפקידי ניהול המשכיים, ואי היכולת או הרצון לשוחח על כך מייצרת מורכבות עסקית בהמשך. "תוכנית הירושה מצריכה מדור העתיד להתמודד עם ההבדלים ביניהם - אולי חלקם מסוגלים יותר מאחרים להביא את העסק קדימה. וזאת שיחה קשה בין אחים".

בנוסף, אמר לנסברג, פעמים רבות אלו שעומדים בראש החברה מתקשים להרפות מעמדת הכוח. "אנשים שנמצאים בעמדת המנהיג מאוהבים בחלום של מה שהם מנסים לבנות", הסביר. אבל לא רק הם מתקשים עם העברת הלפיד לדור ההמשך. "מנהלים שעבדו עם מנהיג מסוים זמן רב נשארים נאמנים לו. הרעיון שהחברה שלהם תתקיים ללא המנהיג הזה הוא נושא קשה ומורכב, והם מעדיפים לא להתעמת עם זה".

אויב ההמשכיות

הדינמיקה המשפחתית עלולה פעמים רבות להוות מכשול בבניית תוכנית ירושה ארגונית. לנסברג המליץ לערב בתוכנית הזו את בני הזוג, גם אם הם אינם חלק פעיל בעסק.

"אויב ההמשכיות הוא ההפתעה", אמר לנסברג. כדי לנטרל את גורם ההפתעה, כדאי לעבוד על הסובלנות המשפחתית, ולפתח את השיח על תכנון ההמשך בהדרגה, "קצת כמו לקחת את המשפחה לחדר הכושר", הוסיף. חינוך המשפחה לשיח פתוח סביב תוכנית הירושה, שלוקח בחשבון את מגבלות הגיל והמסוגלות, יכול לתרום רבות לבניית המשכיותו של העסק המשפחתי.

גם מבחינת הנהלת החברה, חשוב להתכונן ולקחת בחשבון את העתיד. לדברי לנסברג, "כל מנהיג צריך לפתח את הכישרון של הדור הבא. צריך להסתכל קדימה גם מבחינת ההנהלה".

על ההנהלה לחשוב קדימה הן על הדור הבא של המנהיגות המשפחתית, והן על אלו שימלאו את התפקיד שלהם. "דבר זה מצריך שימוש בפונקציה הכי חשובה של ההנהלה - התבוננות מקיפה וכוללנית על העסק ועל המשכיותו".

***גילוי מלא: הכנס בחסות מיתר, KPMG ופירמת הייעוץ LGA