הנתון שוול סטריט לא ראתה כבר 36 שנה והתחזית להמשך

מדד הדאו ג'ונס השלים אתמול את רצף העליות היומי הארוך ביותר ב-36 השנים האחרונות, והפך את הקערה לאחר ביצועים נמוכים מתחילת השנה, בהשוואה ל-S&P והנאסד"ק • הערב הוא אומנם נחלש, אך בכל זאת שווה לבדוק מה עומד מאחורי המומנטום ההיסטורי הזה

הדאו ג'ונס על מסכי בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press
הדאו ג'ונס על מסכי בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press

לאחר שנע אמש (ד') בין עליות וירידות קלות לאורך היום, ננעל מדד הדאו ג'ונס בעלייה של 0.2%, ורשם את היום ה-13 של עלייה רצופה, לראשונה מזה 36 שנה, והוסיף מעל ל-5% ברצף האחרון. היום המדד אומנם נסחר בירידות קלות, אך מדובר בהישג יוצא דופן ששווה לבדוק מה עומד מאחוריו. כך, לשם השוואה, מדד ה-S&P 500 עלה ב-3.8% והנאסד"ק הוסיף 3.4% מאז תחילת הרצף בדאו ב-10 ביולי. בנוסף, S&P 500 ירד פעמיים באותה תקופה, בעוד שהנאסד"ק רשם שלושה ימי הפסד.

מי ידע? מניית ביו דבש זינקה ב-90% בימים שקדמו להכרזה על מיזוגה
האם ההתלהבות מהשקעה של אינטל בישראל הייתה מוקדמת מדי? | ניתוח

בארה"ב לא מפחדים ממיתון

לפי CNBC, יכולים להיות מספר גורמים לרצף העליות, ונראה שבראשם נמצא הביטחון של המשקיעים שאין מיתון באופק. מוקדם יותר השבוע, אמר סטיב אייזמן, מנהל תיקים בכיר בנויברג ברמן ל-CNBC: "עד כה, אין עדות למיתון. כל עוד אין עדות למיתון... אני חושב שהשוק כנראה ימשיך לעלות".

חששות המיתון מתפוגגים במידה רבה בעקבות נתונים המראים שהאינפלציה יורדת. במקביל, לאחר העלאת הריבית האחרונה אותת יו"ר הפד ג'רום פאוול כי סוף ההעלאות, שריסנו במידה את פוטנציאל הכלכלה, קרב. גם נתוני התעסוקה מצביעים על כלכלה עמידה. חברות ממשיכות לגייס עובדים בקצב קבוע, ונתוני רישומי האבטלה האחרונים בארה"ב הראו ירידה. במקביל, מדד המחירים לצרכן, החיוני לניטור מגמות אינפלציה, עלה רק ב-3% לעומת אותה תקופה אשתקד - פחות ממה שציפו הכלכלנים.

לפי CNBC, לנתונים אלה משמעות מיוחדת עבור הדאו ג'ונס לעומת מדדים אחרים, בזכות ההרכב שלו. מספר לא מבוטל של חברות הכלולות במדד נוטות להראות ביצועים טובים כאשר הכלכלה צומחת ומשתפרת, שכן הפעילות העסקית וההכנסות שלהם קשורות קשר הדוק לתנאים הכלכליים הכוללים. כאלה הן אמריקן אקספרס, שברון, גולדמן זאקס ו-3M. אמריקן אקספרס, למשל, נהנית מגידול בהוצאות הצרכנים ומצמיחה כלכלית.

ואכן, המומנטום של הדאו ג'ונס מגיע על רקע הדוחות הרבעוניים החזקים של רבות מ-30 החברות המרכיבות אותו. לאחר שענקית התעופה, בואינג, למשל, דיווחה על הפסד קטן מהצפוי בתוצאות הרבעוניות והכנסות שעלו על ציפיות האנליסטים, מניית החברה רשמה עליה משמעותית של 8% ברביעי, וסייעה לדאו לעבור לטריטוריה חיובית.

גם ענקית המשקאות, קוקה קולה, העלתה את התחזית לשנה כולה ודיווחה על רווחים טובים מהצפוי, לפני שהמניה עלתה ב-1% ברביעי. מניית ענקית התעשייה האמריקאית, M3, זינקה בשלישי ב-5% לאחר שדיווחה על נתוני רבעון שני חזקים, עם רווחים והכנסות שעלו על ציפיות האנליסטים.

מה קורה במדדים האחרים?

אך יש לזכור את ההבדל המהותי באופיו של הדאו ג'ונס לעומת ה-S&P 500 והנאסד"ק. הדאו ג'ונס הוא מדד המשקלל רק את מחירי המניות של 30 החברות המרכיבות אותו, כך שלתנועות מחירי המניות יש השפעה ישירה על הביצועים הכוללים של המדד.

לעומת זאת, הנאסד"ק וה-S&P 500 הם מדדים המשקללים שווי שוק, כשמשקל כל מניה במדדים נקבע בהתאם לשווי השוק היחסי שלה. כך שחברות בעלות שווי שוק גבוה יותר יש השפעה רבה יותר על ביצועי המדדים.

בנוסף, על אף התקופה המרשימה האחרונה, המדד עדיין נמצא מאחורי מדדי S&P 500 והנאסד"ק בפרספקטיבה של ביצועים כלליים לשנת 2023. מדד ה-S&P 500 ראה עלייה משמעותית, של 18.6% מתחילת השנה. במקביל, הנאסד"ק הציג ביצועים טובים אף יותר, ורשם עליה של 34.3% באותה תקופה. לעומתם, הדאו ג'ונס עלה ב-7% בלבד ב-2023.

רוב החברות (78%) במדד ה-S&P 500 אף דיווחו על רווחים ברבעון השני של השנה שהתעלו על הציפיות של וול סטריט (לפי הוול סטריט ג'ורנל). מדובר בנתון גבוה מהממוצע ההיסטורי של 66% בכל הרבעונים מאז 1994, לפי חברת הנתונים Refinitiv.

לפי אסטרטג השוק הראשי של קבוצת קרסון, ריאן דטריק, הרצף הנוכחי של הדאו אכן מסמן למשקיעים שאין לא דובים ולא מיתון באופק הנראה לעין. יותר מכן, לדבריו, למניות יש אף סיכוי טוב להמשיך במומנטום גבוה.

ביטחון הסנטימנט השורי נשען גם על תורת הדאו, המציעה שכאשר הן הממוצע של מניות התעשייה במדד, והן ממוצע מניות התחבורה במדד (במהלך 13 ימי המסחר האחרונים עלה ממוצע התחבורה ב-6.8% - הרמה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2022) מגיעים לרמות גבוהות חדשות, זהו איתות חזק למגמה שורית.