במשך שנים אוגוסט נחשב לחודש החזק ביותר בוול סטריט; אבל אז הגיע המהפך

במשך 90 שנים אוגוסט נחשב לחודש שהציג את הביצועים החזקים מבין חודשי השנה • אך בשנת 1986 הגיע המהפך ומאז נחשב לחודש הגרוע ביותר • מה עומד מאחורי השינוי במגמה, והאם השנה הרצף יישבר?

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

במשך 90 שנה, אוגוסט נחשב לחודש שמניב את התשואות הממוצעות הגבוהות ביותר בוול סטריט.

בבחינת הביצועים של מדד הדאו ג'ונס, למשל, מאז הקמתו בשנת 1896 ועד לשנת 1986, המדד הניב רווח ממוצע של 1.8% בחודש אוגוסט - גבוה יותר מפי ארבעה מהתשואה הממוצעת שלו (0.4%) בכל שאר החודשים.

יולי ירוק בגמל ובפנסיה: התשואה השלילית של 2022 נמחקה כמעט לחלוטין
הבורסה רשמה את החודש הטוב ביותר בשנה האחרונה. מה הלאה?
ה"גיים צ'יינג'ר" הפיננסי של ישראל: למי יועיל חוק האיגוח החדש ומהן הסכנות

אך בשנת 1986 חל שינוי חד במגמה, ומאז אותה שנה אוגוסט הפך לחודש הגרוע ביותר בוול סטריט, כאשר התשואה השלילית הממוצעת של הדאו ג'ונס נעמדה על 0.67%, מעט מעל התשואה הממוצעת של חודש ספטמבר (0.64%) המוכר במוניטין שלו כחודש בעל ביצועים חלשים.

ההבדל בין התשואה הממוצעת של אוגוסט לזו של חודשים אחרים הוא משמעותי ברמת סמך של 95%, שבה משתמשים לעתים קרובות סטטיסטיקאים, בבואם לקבוע קיומו של דפוס כלשהו. במילים אחרות, ההבדל היה מובהק מבחינה סטטיסטית כאשר אוגוסט הוכרז כחודש הטוב ביותר - וגם כשקבעו שהוא הגרוע ביותר. 

מה עומד מאחורי השינוי במגמה?

לאורך השנים כלכלנים וחוקרים רבים ניסו להסביר אילו דפוסים עומדים מאחורי השינוי החד במגמה בשווקים באוגוסט אך נראה כי טרם נמצאה תשובה אחת משמעית.

באתר MarketWatch לדוגמא בחנו את מדד ה- Economic Policy) EPU Uncertainty Index) המודד את רמת האי-הוודאות במדיניות הכלכלית ובדקו האם היה שינוי ברמת ה-EPU הממוצעת סביב אוגוסט 1986, אז חל השינוי החד בסנטימנט בוול סטריט. לשם ההשוואה, החוקרים בחנו את הביצועים החודשיים של המדד משנת 1900 ועד 1986 אך התוצאות הצביעו על כך שרמת ה-EPU הממוצעת של אוגוסט לא הייתה שונה מזו של שאר חודשי השנה, לפני או אחרי 1986. 

הסבר אפשרי אחר שנבדק הוא השינוי בסנטימנט המשקיעים באותה תקופה. על מנת לחקור זאת, ב-MarketWatch בדקו את מדד ה-Hulbert Stock Newsletter Sentiment שבודק את ביצועי המניות שמקבלות המלצות קנייה ומכירה על ידי אנליסטים שונים. גם במקרה הזה לא נמצאה תשובה חד משמעית כאשר לא נמצא שינוי חריג במדד אחרי שנת 1986 בהשוואה לחודשים אחרים, בממוצע. 

מה צפוי השנה באוגוסט?

האם גם השנה וול סטריט צפוי להניב ביצועים חלשים באוגוסט? כמובן שלאף כלכלן או אנליסט אין כדור בדולח כדי לענות על השאלה הזאת וקשה מאוד לצפות את העתיד. עם זאת, השנה, חודש אוגוסט עתיד להיות גדוש באירועים מאקרו כלכליים מהותיים שצפויים לייצר תנודתיות חדה בוול סטריט.

בתחילת החודש (04/08), צפויים להתפרסם נתוני שוק העבודה בארה"ב שכוללים את תוספת המשרות החדשות למשק האמריקאי ואת שיעור האבטלה בארה"ב בחודש יולי. לנתונים אלו יש משקל כבד על מתווה הריבית העתידי של הפד שמקווה לראות כי הצעדים המוניטריים האגרסיביים בהם נקט בשנה וחצי האחרונות אכן יצרו האטה בשוק העבודה.

לאחר מספר ימים (10/08) צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש יולי. גם במקרה הזה מדובר בנתונים משמעותיים להמשך צעדיו של הפד, ששואף לראות את האינפלציה מתכנסת לאזור יעד האינפלציה שלו - סביב 2%. נזכיר כי בחודש שעבר, האינפלציה בארה"ב הפתיעה לחיוב כאשר ירדה בחודש יוני ל-3.1% בקצב שנתי.

בסוף החודש (24-25/08) עתיד להתקיים כנס הג'קסון הול השנתי, שם צפויים להתכנס נגידי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. עיני המשקיעים צפויות להיות נשואות אל עבר נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול שצפוי לאותת על מהלכי המדיניות המוניטאריים העתידיים של הבנק המרכזי בארה"ב.