האם מאוחר מדי? האוצר ורשות ני"ע מקדמים את הקרנות הכספיות

משרד האוצר ורשות ני"ע פרסמו תזכיר חוק שיאפשר השקת קרנות כספיות חדשות שיציגו תשואה חזויה מראש כפי שמציגים הבנקים בפיקדונות, ואף ירחיבו את השחקנים שרשאים להפיץ אותן • השאלה: האם כשהקרנות יחלו לפעול, הריבית שיציעו עוד תהיה גבוהה?

ניסיון להפוך את הקרנות הכספיות למוצר נפוץ יותר מהפיקדונות הבנקאיים / אילוסטרציה: Shutterstock
ניסיון להפוך את הקרנות הכספיות למוצר נפוץ יותר מהפיקדונות הבנקאיים / אילוסטרציה: Shutterstock

עליות הריבית שהתרחשו בישראל ובעולם בשנה וחצי האחרונות החזירו למגרש את הקרנות הכספיות, מוצר שלא רבים השתמשו בו בעולם של ריביות אפסיות. אולם מאז החלה הריבית לטפס לפני כמעט שנה וחצי, הפכו הקרנות הכספיות, שמציעות תשואה של קצת יותר מאשר ריבית בנק ישראל, ללהיט בקרב המשקיעים והחוסכים וכיום מנוהלים בהן 85 מיליארד שקל, יותר מ-20% מנכסי תעשיית קרנות הנאמנות.

איחרו כמה ימים בתשלום אחרון על בית שרכשו, וביהמ"ש הורה לפנותם
התאריך המסתמן לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה וראש העירייה שיישאר בחוץ

במשרד האוצר וברשות ניירות ערך רוצים לקדם עוד את המוצר, ולהפוך אותו למתחרה נפוץ יותר אל מול הפיקדונות הבנקאיים בהם מנוהלים כמעט 600 מיליארד שקל. לכן הם פרסמו השבוע תזכיר חוק במטרה לאפשר השקת קרנות כספיות חדשות כחלק מ"שוק הכסף" בישראל. על פי תזכיר החוק, הקרנות החדשות יפרסמו תשואה חזויה מראש שתשיג הקרן עבור המשקיעים בה מתוך מטרה לייצר השקעה סולידית ושקופה. בנוסף, תזכיר החוק יאפשר כניסת שחקנים חדשים לשוק התיווך של הקרנות הכספיות, שכיום משווקות בעיקר על ידי הבנקים, למרות שהן מהוות כאמור מוצר מתחרה לפיקדונות הבנקאיים, עליהם מתבססים הבנקים בעת מתן האשראי (מנוע צמיחה מרכזי של הבנקים).

האם מדובר בצעד שנעשה באיחור?

"כדי לאפשר לקרנות כספיות להציע מבנה מוצר השומר על אופי ההשקעה הסולידי הבא לידי ביטוי גם בפיקדונות הבנקאיים, קרן זו תוגדר כקרן שסוג הנכסים המוחזקים בה מתאפיין בסיכון אשראי נמוך, לרבות פיקדונות (מידי בנק בישראל או בנק מחוץ לישראל), מזומנים, אגרות חוב שהוצאו בידי המדינה, אגרות חוב קונצרניות בדירוג גבוה ולרבות קרן כספית ללא רכיב קונצרני, קרן כספית עם רכיב קונצרני וסוגים נוספים של קרן כספית", הסבירו באוצר וברשות ניירות ערך.

עוד מוצע לפתוח את האפשרות לקרנות אלה להציע ולפדות את יחידותיהן במועדים קבועים, לדוגמה - שבועיים, חודשיים, שנה וכדומה, באופן התואם לצרכיהם השונים של הלקוחות ובאופן המתיישב עם מאפייני מוצרים מקבילים, בעיקר הפיקדונות הבנקאיים אשר חלק הארי בהם מוצע לתקופות שונות של עד שנה. "נוכח האפשרות לקבוע מראש מועד קבוע לפדיון הקרן תינתן לקרן היכולת לנהל את נכסי הקרן בהתאם, לחשב את אומדן התשואה הצפויה בקרן ולפרסמה לציבור", הוסבר בתזכיר.

השאלה הגדולה היא אם לא מדובר בצעד שנעשה באיחור. נכון, על פי כל התחזיות סביבת הריבית הגבוהה צפויה להישאר עמנו גם בשנה הקרובה, אולם עד שתזכיר החוק יאושר, והגופים יחלו לשווק את הקרנות החדשות לאחר תהליך הקמתן וחתימת הסכמי הפצה עם שלל השחקנים החדשים, בהחלט יתכן כי סביבת הריבית תשתנה שוב והקרנות הכספיות יאבדו מהאטרקטיביות שלהן.