הנאסד"ק שבר את הרצף העולה, ומפזר שלל סימני חולשה

המדד עתיר מניות הטכנולוגיה סגר את שבוע המסחר בשער המלמד על אובדן מומנטום • אינדיקטורים נוספים מחזירים אותו, ואותנו, למרץ האחרון, ערב תחילת העליות בשוק האמריקאי

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

האופוריה שפקדה את השוק האמריקאי בחודשים האחרונים, והדיבורים על שיאים חדשים בפתח, ובהתאם על היעדר הצורך להיות סלקטיביים בבחירת המניות להשקעה, חטפו סטירה בשבוע האחרון. ההתדרדרות של השוק בסיום יום המסחר בשישי, יחד עם עוד מרכיבים, מעלים את הסבירות שלפחות הסתיים לו גל העליות שהחל במרץ 2023. ואני אומר "לפחות" משום שזה התרחיש האופטימי יותר.

המהלך של רשות שוק ההון: מסלולי הפנסיה הממוקדים בחו"ל ייעלמו בקרוב | בלעדי
האחת צנחה ב־160 מיליארד דולר ביום, השנייה הזניקה את וול סטריט: תמונת המראה של אמזון ואפל | ניתוח

אתייחס לשוק המניות האמריקאי בייצוגו של מדד הנאסד"ק בשני ממדי זמן - הבינוני והקצר.

מניית טבע: סבלנות עשויה להיות התרופה


בינואר האחרון ניתחתי את מניית טבע והמסר המרכזי היה ש־2023 תהיה השנה שלה. נראה שהקדמתי את המאוחר, ומאז הניתוח המניה לא עשתה דבר - אומנם לא ממש ירדה אך גם לא עלתה, ונותרה בטווח הדשדוש שבו נקבתי.

האופן שבו נעלה את השבוע גרם לי להתייחס אליה כעת, ולהזכיר שבמסחר במניות הכול עניין של תהליך וסבלנות.

מניה ש"חוטפת" לאורך זמן ומאבדת עשרות אחוזים מערכה, לרוב תדרוש גם פרק זמן ארוך של התאוששות. כך זה עובד בזירת אגרוף ורלוונטי גם כאן - ככל שהמהלומה גדולה יותר כך משך ההתאוששות מתארך.

איש לא האמין ש"מניית העם" לשעבר, שרבים ראו אותה כחלק אינטגרלי מתיקי ההשקעות שלהם, תקרוס ממחיר שיא של 256.8 שקל עד לשפל של 21.7 שקל למניה. אבל אני אומר תמיד - אין מניות בטוחות, כל העסק הוא מסוכן במהות שלו.

תהליך התאוששות של מניות חבוטות עובר דרך דשדוש. כשזה מופיע לאחר ירידה של עשרות אחוזים, ומחזורי המסחר מתכווצים, מדובר בתהליך שנקרא "איסוף סחורה" - מישהו, שיודע משהו שאתם לא יודעים, מנסה לרכוש כל כמות במחירי שפל. וזה מה שקורה עכשיו בטבע. במניה זה מרגיש כמו דשדוש, והיא לא תופסת כותרות.

המהלך מעלה יהיה חד ומהיר

טבע מדשדשת המון זמן כבר, מאמצע 2019. הגרף שלה מגלה שהמוכרים נחושים מאוד ברמת ה־43.6 שקל למניה, וזו למעשה הרמה שעל המניה לחצות מעלה כדי לסמן שדרכה צפונה. דשדושים ארוכים מעין אלה מניבים לבסוף תשואות חריגות למי שיש להם סבלנות.

כמו כן, רצועות בולינגר בגרף שלה הופכות להיות צרות ואופקיות. מה שמעיד על ירידה בסטיות התקן ומעלה את הסבירות שכאשר טבע תצא מתקופת הדשדוש שלה, המהלך יהיה מהיר וחד.

בשבוע האחרון קרה משהו שלא ראינו מאז מרץ 2023, אתן בו סימנים:

■ הרצף העולה נשבר - שער הסגירה של השבוע החולף נמוך מהשער הנמוך של קודמו. שבירת רצף עולה מעידה על חיסול מהלך עליות, ובצידו עלייה ברמת הסיכון.

■ שער הסגירה של השבוע האחרון מצוי מתחת לממוצע נע 5. לאורך כל הרצף העולה היו שערי הסגירה גבוהים מהממוצע הנע, וזו עוד עדות לאובדן מומנטום.

■ הנר השלישי מהסוף הוא נר של מוכרים - נר עם גוף קטן המצוי בחלקו התחתון, ועם צללית עליונה ארוכה; מאז מרץ השנה לא היה נר כזה.

■ המדד הסטוקסטי המוצג בתחתית הגרף התקפל מטה מרמת 80%, גם זאת לראשונה מאז מרץ.

■ רמת התמיכה המשמעותית למדד היא סביב 13,000 הנקודות, וזו תהיה נקודת המבחן לנאסד"ק.

מה זה רצועות בולינגר

רצועות בולינגר כוללות שלוש עקומות - האמצעית היא ממוצע נע ל־20 יחידות זמן. הרצועה העליונה מצויה שתי סטיות תקן (יחידות מרחק) מעל לממוצע הנע, והרצועה התחתונה ממוקמת שתי סטיות תקן מתחת לממוצע הנע. ההנחה היא שכאשר השוק "בורח" לממוצע הנע מרחק גדול מדי (2 יחידות מרחק) עולה הסבירות למפנה. כך מנסות הרצועות למדוד האם השוק זול או יקר על בסיס יחסי.

רמת התמיכה נשברת מטה ומספקת התנגדות

סימנים נוספים מתחדדים בגרף היומי של הנאסד"ק, ובין היתר הנר השביעי מהסוף "עוטף" חמישה נרות שקדמו לו ושלושה שהגיעו אחריו. זהו סימן חולשה שגם אם הוא מופיע על הגרף היומי בלבד, אין להקל בו ראש.

כמו כן, זו הפעם הראשונה מאז תחילת מהלך העליות במרץ 2023 שרמת תמיכה שנשברת מטה, מאזור 14,040 הנקודות, הופכת לרמת התנגדות, כפי שקרה בשבוע האחרון.

ההתקפלות ביום שישי האחרון לקראת סיום המסחר אינה עניין פעוט - המשקיעים המקצועיים נוטים לפעול בשעות המאוחרות של המסחר, כך שיש כאן מסר.

ביי־ביי עליות, שלום תיקון

הממוצעים הנעים ביצעו "קרוס", כלומר הממוצע הקצר חצה את הארוך מכיוון מעלה כלפי מטה, אם כי בשלב זה הדבר אינו בעל חשיבות רבה, מאחר שאירע כמה פעמים במהלך גל העליות האחרון.

לסיכום, אני ודאי לא חוזה פה שלפנינו גל ירידות ארוך ומשמעותי. עוד מוקדם לכך. אבל אפשר לומר שתם לו מהלך עליות בן מספר חודשים, והשוק האמריקאי יוצא לתיקון.