הסרט המדובר על גולדה שאתם צריכים לראות ותערוכת היחיד המסקרנת שכדאי ללכת אליה

בסרטו של גיא נתיב, הבמאי הישראלי זוכה האוסקר, מגלמת הלן מירן את גולדה מאיר בזמן מלחמת יום הכיפורים • דמותה העוצמתית של ראש ממשלת ישראל, שעומדת כמעט בכל חדר כאישה אחת אל מול רוב גברי, מצ'ואיסטי ומיזוגני, באה לידי ביטוי בסרט בצורה מורכבת ורגישה • "טורף שקט", תערוכת היחיד הראשונה של האמן עירן ששון, מוצגת בימים אלה בגלריה "חנינא" בתל אביב • היא כוללת עבודות פיסוליות שנעשו בהשראת הצמחים הטורפים

הלן מירן (בתפקיד גולדה) / צילום: סרטי יונייטד קינג
הלן מירן (בתפקיד גולדה) / צילום: סרטי יונייטד קינג

קולנוע

גולדה
Golda

היכן מוקרן: בתי הקולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה ביוגרפית
במאי: גיא נתיב
שחקנים: הלן מירן, קמיל קוטין, לייב שרייבר, ליאור אשכנזי, רמי הויברגר, דביר בנדק,
אוהד קנולר
תסריט: ניקולס מרטין
משך הסרט: 100 דקות
שפה: עברית, אנגלית
עלייה למסכים בישראל: 24.8
מחיר כרטיס: 46-47 שקלים
ציון IMDB:
6.4/10 (246 מצביעים)

כחמישים שנה לאחר מלחמת יום כיפור, הבמאי הישראלי זוכה האוסקר, גיא נתיב, חוזר אל אחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה בסרט המדובר של השנה. הלן מירן, אחת השחקניות הגדולות והמוערכות של זמננו, זוכת האוסקר גם כן ("המלכה" 2006), נבחרה להפיח חיים בדמותה של ראשת ממשלת ישראל, והיא מצליחה גם להיראות וגם להרגיש כמו גולדה מאיר.

הסרט נפתח עם עדותה של גולדה בוועדת אגרנט. דרך העדות גולדה נזכרת בהשתלשלות האירועים של מלחמת יום הכיפורים - מההודעה המוקדמת שקיבלה מראש השב"כ ועד סיום המלחמה. במקביל, גולדה מתמודדת עם מחלת הסרטן ועוברת טיפולים בדלתיים סגורות.

ההקשר למציאות

ביום כיפור הקרוב ימלאו 50 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, המלחמה שלעד תיזכר כמתקפת הפתע שהייתה יכולה, אולי, להימנע, ונגמרה לבסוף בניצחון מחד ובכ-2,656 חללים מנגד. חודש לאחר סיום המלחמה, הוקמה ועדת אגרנט שחקרה את הנסיבות לפרוץ המלחמה. למרות שהוועדה קבעה כי מאיר לא הייתה אחראית למחדלי המלחמה (מספר הרוגים גבוה וכישלון מתקפת הנגד בחזית הדרום), הביקורת הקשה שספגה, הן מהעם והן ממפלגתה, הובילה להתפטרותה באפריל 1974. כיום, גולדה נתפסת בשיח הציבורי בישראל כאחראית למחדלים אלו, אך בעולם יש מי שתופסים אותה אחרת. בראיון ל-Hollywood reporter אמרה הלן מירן, כוכבת הסרט, "גולדה הייתה אמיצה בצורה יוצאת דופן והמחויבות שלה הייתה מוחלטת".

ההקשר הקולנועי

לא מעט סרטים ישראליים עסקו במלחמת יום כיפור. בין היצירות הבולטות שהמלחמה הזו עומדת במרכזן: "תיאום כוונות" של איל חלפון (2003), "כיפור" של עמוס גיתאי (2000), "שתיקת הצופרים" של אורי ענבר (2003), "זמן אמת" של האחים אורי ובני ברבש (1991), "הלומים" של ארז מזרחי וסהר שביט (2017) ו"המזח" של ליאור חפץ שעלה עכשיו. בריאיון עמו אמר ניקולס מרטין, תסריטאי הסרט, על גולדה מאיר: "מה שהיא עשתה במהלך השבועיים הגורליים האלה הוא מה שבאמת לוכד את מי שהייתה גולדה, את הקשיחות וההתמדה שלה".

2 דברים שכדאי לדעת

● עם צאת ההודעה על ליהוקה של הלן מירן לתפקיד גולדה נשמעו ביקורות רבות על כך שהיא אינה יהודייה. בפברואר האחרון, במסיבת העיתונאים של הסרט בפסטיבל ברלין, התייחס גיא נתיב לביקורות: "מבחינתי, להלן מירן יש את המרכיבים היהודיים לגלם את גולדה". הוא הוסיף כי שחקנים ישראלים מלוהקים להפקות בינלאומיות ולתפקידים של לא־יהודיים, ולכן כבמאי ישראלי־יהודי, אין לו בעיה עם הליהוק.

● מדי יום צילום, נדרשו 3.5 שעות כדי לאפר את הלן מירן על מנת שתראה כמו גולדה מאיר.

למה בחרנו בו

שני סיפורים שזורים בעלילת "גולדה"; סיפורה של גולדה מאיר, ראשת הממשלה אולי הכי שנויה במחלוקת בתולדות המדינה, וסיפורה של מדינת ישראל הצעירה ומוכת ההלם.

דמותה העוצמתית של גולדה, שעומדת כמעט בכל חדר כאישה אחת אל מול רוב גברי, מצ'ואיסטי ומיזוגני, באה לידי ביטוי בסרט בצורה מורכבת ורגישה.

ללא סצנת קרב אחת, ובעזרת קאסט נפלא של שחקנים וקטעי ארכיון, שואבים אותנו יוצרי הסרט לתוך ימי המלחמה של מדינה המרגישה על סף חורבן. לצד סצנות מורטות עצבים יש גם בדיחות שנונות שרק ישראלים יבינו.

אמנות 

טורף שקט
עירן ששון

אוצרת: הדסה כהן
מקום: גלריה חנינא
כתובת: שביל המרץ 5, תל אביב
טלפון: 052-400-4128
ימים ושעות פתיחה: רביעי־חמישי: 13:00-19:00; שישי ושבת: 11:00-13:00
תאריך נעילה: 12.8

תערוכת היחיד הראשונה של האמן עירן ששון, 40, "טורף שקט", שאצרה הדסה כהן, מוצגת בימים אלו בגלריה "חנינא" בתל אביב. היא כוללת עבודות פיסוליות המבוססות על חיבור והלחמה של חומרים
תעשייתיים ואובייקטים מן המוכן. בעבודות אלו ניכר כי ששון הושפע מצמחים טורפים. לצד זאת, ניתן לראות כי גם תרבות הצריכה ועולמות העיצוב, האופנה והאדריכלות השפיעו עליו. הוא נותן להם פרשנות אישית תוך שימת דגש על מלאכת יד.

פסל של עירן ששון (ללא כותרת) המוצג בתערוכה / צילום: באדיבות האמן
 פסל של עירן ששון (ללא כותרת) המוצג בתערוכה / צילום: באדיבות האמן

הפסלים שבתערוכה אלגנטיים ומינימליים ביותר, והם עשויים מחלקים דקיקים ועדינים מאלומיניום, ברזל, או סיליקון, אותם ששון מחבר יחד. המרווח שבין האלמנטים השונים המרכיבים את הפסלים מאפשר להתבונן דרכם. כשהם מפוזרים בחלל הגלריה הם נראים כחלקי צמחייה פראית.

זוהי תערוכת יחיד ראשונה לששון (1982), שסיים לימודי אמנות במכון אבני ב־2010. הוא הציג במספר תערוכות קבוצתיות, בין השאר בסדנאות האמנים ירושלים, במרז לאמנות עכשווית ובמזא"ה 9 בתל אביב ובביאנלה הארצית השביעית לרישום בירושלים. מחירי העבודות המוצגות בתערוכה בין 3,000 ל־8,000 ש"ח.