הסעיף שעלול לעלות ליזמים עשרות מיליונים בפרויקט הענק של עמידר

סעיף אחד במכרז חדש של עמידר למכירת זכויותיה בפרויקט התחדשות עירונית בירושלים הופך אותו למורכב

יאיר זילברשטיין, יו''ר עמידר / צילום: ענבל מרמרי
יאיר זילברשטיין, יו''ר עמידר / צילום: ענבל מרמרי

בתחילת החודש שעבר פרסמה חברת הדיור הממשלתית, עמידר החדשה, עוד מכרז למכירת זכויותיה בפרויקט התחדשות עירונית, כפי שהחלה לעשות בשנה שעברה. מדובר בפרויקט במרכז הקליטה בשכונת גילה בירושלים, עם 1,324 יחידות דיור חדשות, במקום 288 דירות קיימות (179 מתוכן דירות הדיור הציבורי).

שוק הנדל"ן ממשיך לדשדש: היקפי המשכנתאות מתכווצים
מ-9% באריאל ועד 46% באילת: כמה הרוויחו היזמים מתוכנית מחיר למשתכן
האוצר מגבש תוכנית חירום להצלת ענף הדיור להשכרה. אלה הפרטים  

זהו אחד הפרויקטים הגדולים שמעמידה החברה למכרז, עם פוטנציאל הכנסות של כמעט 2.5 מיליארד שקל. על פי ניתוח מיוחד שביצע עבור גלובס שמאי המקרקעין יניב גוב ארי, לפי שווי צפוי למ"ר של 25 אלף שקל ושטח ממוצע של 95 מ"ר לדירה בפרויקט, ההכנסות הצפויות מהפרויקט הן כ־2.46 מיליארד שקל. למרות זאת, מתברר שפרט אחד חשוב מסתתר בין מסמכי הפרויקט, והופך את המכרז למורכב מאוד.

התנהלות נפרדת של הדיירים

בעוד שדיירי עמידר מתנהלים מול החברה הממשלתית, 109 דיירים פרטיים מתנהלים בנפרד, באמצעות עו"ד יוסי אומיד ממשרד אומיד ושות' עורכי דין ונוטריונים, ורובם התקשרו בהסכם מול החברה הפרטית גרופית הנדסה אזרחית. לכן, כל יזם שיזכה במכרז, אשר מתוכנן להיסגר ב־21 באוגוסט, יצטרך לראות בגרופית שותפה לפרויקט, או לרכוש את החלק שלה.

זאת ועוד: על היזם הזוכה, כפי שכתוב באחד המסמכים הנלווים למכרז, להשוות את הצעתו להצעתה של חברת גרופית. במסמכי המכרז מצוין שכל דייר קיים זכאי לתוספת של 25 מ"ר לדירתו. אולם, בסעיף 4.9 להסכם הפינוי־בינוי נכתב כי "במקרה שתינתן למי מבעלי הזכויות בדירות הפרטיות זכויות ו/או תמורה גבוהה יותר ו/או תנאים טובים יותר, יחולו התנאים המיטיבים באופן אוטומטי".

עלות משמעותית נוספת על היזם

לגלובס נודע כי הצעתה של חברת גרופית אכן גבוהה יותר מאותה תמורה של 25 מ"ר, ואף באופן משמעותי. בשאלות ההבהרה שנשלחו לאחרונה ציינה גרופית כי תעניק לדיירים תוספת של 35 מ"ר לפחות, שיכולה להגיע גם לכ־40 מ"ר בסך הכול - קרי 15 מ"ר יותר מהמצוין במסמכי המכרז. גם בהנחת תוספת של 10 מ"ר בלבד מעבר ל־25 מ"ר, מדובר על שווי רבע מיליון שקל לכל דירה; השווי הכולל מגיע לכ־45 מיליון שקל, שהיזם יצטרך לשאת כדי להעניק תמורה שווה לדיירי הדיור הציבורי.

תנאי זה מופיע, כאמור, רק באחד הנספחים למסמכי המכרז, ולא במכרז עצמו. אמנם בעמידר מציינים במכרז כי בעלי הדירות הפרטיות התקשרו בהסכם עם גרופית, ומדגישים כי על הזוכה יהיה לפעול מולה, אך בשום מסמך לא מצוינת במפורש התמורה שמציעה גרופית. בתשובה להבהרה ששלחה גרופית עצמה הדגישה עמידר כי "אין שינוי במסמכי המכרז", והגדירה את תוספת 25 המטרים לכל דירה כ"תמורה מינימלית".

מחברת עמידר נמסר בתגובה: "החברה מפרסמת מדי שנה מכרזים רבים, והכול בהתאם להוראות חוק חובת מכרזים ותקנותיו. המכרז מלווה על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים ובכלל זה ייעוץ משפטי. על מנת לשמור על עקרונות המכרז ובין היתר שוויון בין המתמודדים, אין באפשרות החברה להשיב לשאלות על אודות המכרז באמצעי התקשורת".