מניות ה-AI כבר לא לוהטות. תיקון או תחילתה של נפילה?

בדיקה שערך מגזין "אינסיידר" כללה את 10 ממניות הבינה המלאכותית שנרשמו כמניות החמות ביותר מתחילת השנה, ומצאה ירידות שנעו בין הפסד של 2.3% לנפילה של 29%

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

לוול סטריט יש מספיק סיבות לדאגה - מיתון ומלחמה באירופה, העלאות ריבית, אינפלציה ותזכורות להיחלשות כלכלת ארה"ב. אבל עד כה היה לפחות מגזר אחד של ששמר על אופטימיות בקרב משקיעים: בינה מלאכותית. כעת, נראה כי גם הוא מתנדנד.

בדיקה שערך מגזין "אינסיידר" כללה את 10 ממניות הבינה המלאכותית שנרשמו כמניות החמות ביותר מתחילת השנה. הבדיקה ניתחה את ביצועיהן מאז השיא, וראתה ירידות שנעו בין הפסד של 2.3% לנפילה של 29% (בהתבסס על נעילת המסחר ב-9 באוגוסט), כשחמש מתוך ה-10 צנחו ביותר מ-10%. הצניחות כאלה מכונות לעיתים כניסה ל"טריטוריית התיקון".

טרנד ה־AI מעורר זיכרונות מבועת הדוט.קום בתחילת המילניום

תיקון במניות בבורסה הוא צניחה קצרה של 10% עד 20% בשוק או במניה בודדת המתרחשת כדי "לתקן" מחירי מניות מנופחים באופן מלאכותי וצמיחה שאינה ברת-קיימא. תהליך כזה יכול להתרחש ממספר סיבות. למשל, משקיעים רודפים אחר מגמות בשוק, כשאמונה שמניה תעלה מובילה לרכישות נוספות ולהתגשמות הנבואה. ואז, כטבע הדברים, חלק מהמשקיעים יתחילו למכור כדי לנצל את המומנטום, מה שיגרום למחיר המניה לצנוח זמנית. זה יכול לקרות בקנה מידה גדול יותר ככל שהאמון בשוק הולך ופוחת.

וייתכן כי דווקא למגזר האהוב יש מקום מיוחד בתהליך הזה. במחקר מעמיק שערכו אנליסטים של מורגן סטנלי בתחילת יוני, הם תיארו את "חוק אמארה", הקובע כי אנו נוטים להפריז בהערכת השפעתה של טכנולוגיה בטווח הקצר ולהמעיט בהערכת ההשפעה בטווח הארוך.

הם ציינו כי בשבוע הראשון של יוני נרשמה כניסת הכספים הגדולה ביותר למניות טכנולוגיה ציבוריות בהיסטוריה. מדובר ב-9 מיליארד דולר - לפחות 40% יותר מהתזרים השבועי הבא בגודלו. בנוסף, המחקר הסביר כי כלים של בינה מלאכותית יוצרת יצטרכו להוכיח את ערכם בהצגת תוצאות משמעותיות באופן עקבי על-מנת שלא להיקלע למעגל ההתרגשות-התפכחות, או "מחזור ההייפ של חוק אמארה", כפי שתיארו אותו.

המשקיעים למדו להיזהר מראלי שמונע מפריחה טכנולוגית

כפי שכתבו השבוע הוול סטריט ג'ורנל, עוד בבועת הדוט-קום למדו משקיעים להיזהר מראלי שמונע מפריחה טכנולוגית. אחת הדוגמאות המובאות בכתבה לראלי הנוכחי היא מניית אנבידיה  - שכמעט שילשה את עצמה עד כה השנה - עלייה שלדברי וול סטריט ג'ורנל מונעת בעיקר ממשקיעים הנסחפים אחר גחמות המגמה, בין אם הם מאמינים בפוטנציאל של AI ובין אם לאו. גם המניות של מטא ואמזון שהשקיעו בכלי AI, זינקו ב-151% וב-63% השנה, בהתאמה.

נכון לבדיקה האחרונה ב-11 באוגוסט, מניות אנבידיה צנחו בכ-14% מהשיא שלהן. ב-23 לחודש אנבידיה אמורה לדווח על תוצאות רבעוניות, מה שעשוי לתת את הטון למניות בינה מלאכותית בשאר השנה.

קאי וו, מייסד ומנהל השקעות ראשי בחברת ניהול השקעות־Sparkline Capital הסביר לוול סטריט ג'ורנל כי השקעה במניות המושפעות מטכנולוגיות הצומחות במהירות עובדת רק אם הצמיחה לא מתומחרת כבר בחישוב. "למרבה הצער, בתקופות של אופוריה, יש לשוק לא רק נטייה לתמחר את הצמיחה הפוטנציאלית, אלא אפילו להגזים אותה", הסביר.

לפי "אינסיידר", זו יכולה להיות צניחה קצרה, או תגובה לריבית הגבוהה יותר לטווח ארוך, שעלולה לדכא מניות טכנולוגיה בצמיחה גבוהה. זה גם יכול להיות סימן לכך שהמשקיעים מתעייפים מההייפ של הבינה המלאכותית, ומודאגים מכך שיעברו שנים עד שיראו רווחים אמתיים מהטכנולוגיה הזו, אם בכלל. בכל מקרה נראה כי אופוריה כזו חיה מטבעה על זמן שאול, ולעתים קרובות מתפוגגת כשלא נותרו עוד קונים.