צה"ל | שאלות ותשובות

התוכנית הרב-שנתית של צה"ל: מה יהיה השכר בקבע ומה יקרה לפנסיה הצוברת?

צה"ל, משרד הביטחון ומשרד האוצר חשפו את התוכנית הרב-שנתית של הצבא לשנים 2027-2023 • בתוכנית ישנן הסכמות שנועדו להסדיר, בין השאר, את סוגיות השכר, הפנסיה ומודלי שירות החובה והקבע • אז מה יהיה השכר? כמה זמן ישרתו החיילות והחיילים בשירות סדיר? ומה בנוגע לפנסיה? גלובס צלל לכל השאלות

התוכנית הרב-שנתית של צה''ל / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
התוכנית הרב-שנתית של צה''ל / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

צה"ל, משרד הביטחון ומשרד האוצר חשפו היום (ב') את הסיכום על התוכנית הרב-שנתית של צה"ל לשנים 2027-2023, ובו הסכמות בסוגיות משמעותיות בתחום כוח האדם. התוכנית נועדה להסדיר, בין השאר, את סוגיות השכר, הפנסיה ומודלי שירות החובה והקבע. אז מה יהיה השכר? כמה זמן ישרתו החיילות והחיילים בשירות סדיר? ומה בנוגע לפנסיה? גלובס צלל לכל השאלות.

ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו
שיעור האבטלה בישראל חזר לרמת השפל של לפני הקורונה

מה יהיה שכר משרתי הקבע?

צה"ל ומשרדי האוצר והביטחון סיכמו על הקצאת תקציב של כמיליארד שקל לטובת הסכם שכר ייעודי שיתמקד באוכלוסיית הלוחמים והטכנולוגיים, וכן במשרתי קבע צעירים במערכים השונים (קצינים ונגדים). בתקופה הקרובה יסוכמו עם משרד האוצר פרטי ההסכם, שבמסגרתו יזוכו המשרתים באוכלוסיות הרלוונטיות במענקים ותוספות שכר של כ-10%-25%, אשר ישולמו באופן מדורג החל משנת 2023 עד שנת 2025.

הפעימה של המענק הראשון תתבצע כבר השנה, והתוספות הבאות יתבצעו בשלוש פעימות: בינואר 2024, ינואר 2025 ויולי 2025. בה בעת, סוכם על מתן מענקים ייחודיים וזכאות לרכב צבאי עבור נגדים ותיקים, בהתאם לכללים שיסוכמו בהמשך. יתרה מכך, צה"ל יפעל להחלת הסכם ההסתדרות הכללית בשכר המשרתים.

מה יקרה עם הפנסיה הצוברת?

החישוב שנקבע בנוגע לתשלום פנסיית גישור למשרתים בפנסיה הצוברת יתבצע בדרך הבאה: גובה פנסיית הגישור תחושב בהתאם לכללי הפנסיה התקציבית, כולל השלמת תקופות שירות, אך ללא רכיב הבראה, ביגוד, מענק יובל ותוספת יוקר. מנגד, נקבע במסגרת ההסכם כי לפורשים בפנסיה צוברת תינתן תוספת שכר פנסיונית חדשה בסמוך לפרישה במקום הרכיבים שצוינו. עוד צוין כי שוויה של פנסיית הגישור, לא יעלה על ערך התשלום מקרן הפנסיה החזוי מגיל 67.

את קצבת הגישור ישלם צה"ל עד גיל 60, כשלאחר מכן יהיה זכאי המשרת לשעבר לתשלום קצבה מקרן הפנסיה. אולם, נקבע במסגרת הסיכום כי תועמד רשת ביטחון בדמות מענק חד-פעמי שיופקד לקרן הפנסיה, שמטרתו להביא לכך שגובה הקצבה מקרן הפנסיה בגיל 60 לא יפחת מגובה קצבת הגישור. בדרך זו, יובטח למשרתי הקבע שיפרשו כי לא תהיה ירידה בגובה הקצבה שיקבלו, לעומת קצבת הגישור אותה קיבלו עד גיל 60.

גובה המענק שיופקד לכל פורש בקרן הפנסיה יהיה בשווי של עד 84 קצבאות (סך הקצבאות מגיל 60 עד גיל 67). אם גובה המענק החד-פעמי הנדרש יהיה גבוה משווי 84 קצבאות, לא תבוצע הפקדה לקרן הפנסיה. במצב זה, קצבת הגישור מגיל 60 לא תשולם על ידי קרן הפנסיה, אלא תמשיך להיות משולמת על ידי צה"ל עד גיל 67.

מה בנוגע לגמלאים שפרשו מצה"ל?

גמלאים שפרשו מצה"ל עד יולי השנה ימשיכו לקבל קצבת גישור כפי שאושרה במועד פרישתם. כמו כן, משרתים שנמצאים שנה לפני גיל הפרישה המינימלי בצה"ל (גיל הפרישה המינימלי: קצינים - 42, נגדים - 47), יקבלו קצבת גישור עד גיל 67, בהתאם לאופן חישוב קצבת הגישור שהוצגה קודם לכן.

האם יש אפשרות נוספת בין שכר לפנסיית גישור?

כן, בין הצדדים סוכם על פיילוט לבחינת מודל תגמול חדש המאפשר בחירה בין הישארות במסלול פנסיוני לבין בחירה בהגדלת שכר ומענקים במהלך השירות עד לסיום השירות (ללא זכאות לפנסיית גישור). הפיילוט יחול על מערך חוזרים לשירות (שאינם לוחמים), העתודאים בצה"ל והמשרתים במערך הכלכלי. לאחר מכן תיערך בחינה לגבי המשך הפיילוט והרחבתו. פיילוט זה הוא חלק ממודל הקבע ומיועד לעוברים את השער השני לרס"ן בכיר/סא"ל.

כמה זמן יימשך שירות סדיר?

החל מגיוס יוני 2024, צה"ל יעבור למודל שירות חובה מותאם שמיועד לאפשר לצה"ל לעמוד באתגרים הביטחוניים, לצד הצורך לשרת היטב את הכלכלה הישראלית. המודל החדש, שיאופיין במשכי שירות משתנים (דיפרנציאליים), יתבסס על כך שבתחילה כלל המשרתים הגברים יתגייסו לשירות של 32 חודשים. אלא, שבמהלך השירות ייקבע משכו הסופי של שירות החיילים בהתאמה לתפקיד ולמערך בו הם משובצים. משכי השירות לגברים ינועו בין 24 ל-32 חודשים, כאשר החל מהחודש ה-25 לשירות תינתן תוספת בדמי הקיום למשרתים שירות ממושך יותר. בד בבד, נשים ימשיכו לשרת במשך 24 חודשים, והשירות הסדיר שלהן יתארך, אם בכלל, כתלות במקצוע.

את המודל כולו תומכת תוכנית רחבה לחיזוק והוקרה של המשרתים ככלל, ושל הלוחמים והלוחמים בפרט. עתה, נערכות עבודות המטה ליישום המודל, ובחודשים הקרובים תפורסם המדיניות הפרטנית בנושא במימוש המודל החדש.

מה לגבי מתווה השלמת תקופות השירות?

הכנסת הקודמת אישרה בקריאה ראשונה את מתווה השלמת תקופות השירות, וצה"ל, משרד האוצר ומשרד הביטחון הסכימו על כך שעל בסיס אותו עיגון בחוק תוסדר הסוגיה. ככלל, משרת קבע אשר יגיע לגיל המזכה בפרישה מצה"ל יהיה זכאי לתוספת לקצבה של 1% לכל שנת שירות בקבע מעל 10 שנים, עד סך של 7%, ואילו משרת קבע לוחם יהיה זכאי לתוספת של 3% נוספים.

משרת קבע לוחם חוזר שירות ומשרת קבע עתודאי (עתודה אקדמית וטכנולוגית) יהיה זכאי לתוספת של עד 4% נוספים. התוספת תחושב לפי 1% לכל שנה מחוץ לשירות עבור משרת קבע לוחם ובאותו האופן כל שנת לימודים של משרת קבע עתודאי. הזכאות היא הן לקצינים והן לנגדים. כמו כן, סוכם כי במסגרת תיקון החקיקה שיקודם, הקצבאות יעודכנו בגובה עליית המדד פחות 3% על פני מספר שנים.

מעבר לכך, התקבלו הסכמות בסוגיות ארגוניות שיאפשרו לצה"ל לנהל את מערך כוח קדם קבע בדרך שנראית לצבא כמיטבית, ובמסגרתן: התאמות במודל הקבע (תוספת מכסות חד-פעמית, התאמות בגיל הפרישה הממוצע), התאמות במסגרת ניהול ההוצאה על השכר והקמת מנהלת משותפת לענייני שכר וגמלאות שתפעל בהתאם למדיניות צה"ל.