כתב אישום רביעי נגד טראמפ - בפחות מחצי שנה: ניסה להפוך את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה

טראמפ ועוד כ-20 ממקורביו וצוותו לשעבר נאשמים בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות במדינת ג'ורג'יה • כתב אישום זה חריג ושונה משלושת האחרים, כיוון שאם ייבחר לנשיא - טראמפ לא יוכל להעניק לעצמו חנינה • מאז חודש מרץ הואשם טראמפ בפרשת תשלום דמי השתיקה, בתיק המסמכים המסווגים ובניסיון הפיכת הבחירות בארה"ב

דונלד טראמפ, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall
דונלד טראמפ, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall

ממשיך להסתבך: כתב אישום הוגש הבוקר (ג') נגד דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד המוביל לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. זהו כתב האישום הרביעי שמוגש נגד טראמפ בפרק זמן של פחות מחצי שנה, לאחר שכבר הואשם בפרשת תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, בפרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו הפרטי ובניסיון הטיית הבחירות בארה"ב.

שר המשפטים בארה"ב הכין לנשיא ביידן הפתעה מרה: חקירה מסועפת נגד בנו
טראמפ לא עומד בפני עונש מוות, ועוד שאלות בעקבות כתב האישום 

טראמפ ועוד קרוב ל-20 בני אדם, רבים מהם מקורביו, יועציו ואנשי הצוות והקמפיין שלו לעבר, נאשמים בניסיון הטיית הבחירות במחוז פולטון שבמדינת ג'ורג'יה. בין הנאשמים גם ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, ויועציו לשעבר של טראמפ, מארק מדוז וג'ון איסטמן. גם מפקחים מקומיים בוועדת הבחירות נאשמים בפרשה.

כתב האישום הזה נחשב חריג יחסית מבחינתו של טראמפ, בניגוד לשלושת כתבי האישום הקודמים. בעוד שהשלושה האחרים הם כתבי אישום פדרליים, הפעם מדובר באישום מצידה של אחת המדינות בפדרציה. מעבר לחומרת הראיות בתיק, אם טראמפ יורשע בסופו של הדיון - הוא לא יוכל להעניק לעצמו חנינה אם אכן ייבחר לנשיא בנובמבר 2024, כפי שיוכל לעשות בשלושת המשפטים האחרים. הבדל נוסף הוא שבמשפטים מדינתיים אין איסור גורף לצילום המשפט, וייתכן כי משפטו של טראמפ ישודר. 

41 אישומים נגד 19 נאשמים

בכתב האישום הנרחב, הכולל 98 עמודים, מצוינים 41 אישומים פליליים נגד 19 נאשמים. כולם הואשמו בסחיטה ובסעיפים נוספים בהתאם לעבירות שביצעו. "טראמפ ויתר הנאשמים המובאים בכתב האישום סירבו לקבל את העובדה שהמועמד לנשיאות הפסיד", נכתב בכתב האישום. "הם הצטרפו ביודעין ובכוונה לקונספירציה לשנות את תוצאות הבחירות לטובתו - שלא כדין".

עוד מתוארת בכתב האישום שיחת טלפון שהתקיימה ב-2 בינואר 2021 בין טראמפ לפקיד הבחירות הבכיר בג'ורג'יה, בראד רפנספרגר. מכתב האישום עולה כי הנשיא לשעבר דחק בפקיד "למצוא" די קולות כדי לבטל את ההפסד הקטן שלו במדינה. אולם על אף הלחץ הרב, רפנספרגר סירב לעשות זאת.

מכתב האישום עולות גם האשמות נגד טראמפ ומקורביו לעדות שווא בפני מחוקקים, על כך שהתרחשה הונאת בחירות ודרישה מבכירי המדינה לעבור על החוק ולשנות במכוון תוצאות הבחירות. עוד ציינו התובעים את תוכנית הנאשמים לחתור לכאורה תחת תהליך הבחירות בארה"ב על-ידי הגשת לוחות אלקטורים כוזבים.

נדגיש כי ג'ורג'יה, שבעבר הייתה מעוז רפובליקני נאמן, התגלתה באותה מערכת בחירות כאחת מקומץ המדינות המדשדשות שהכריעו אז את תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב.

טראמפ ממשיך לטעון כי מדובר בהאשמות שווא ודבק בטענתו כי ניצח בבחירות בנובמבר 2020, זאת למרות שלא נמצאו ראיות התומכות בכך. עוד עולה מכתב האישום כי טראמפ ומקורביו קידמו את הקונספירציה על-ידי התקשרות לגורמים רשמיים גם באריזונה, בפנסילבניה ובמקומות נוספים בארה"ב.

הכתבה פורסמה לראשונה ב- N12