מנכ"ל חברה אירופית לאשראי חוץ בנקאי חושף מהם כללי הברזל שלו למתן הלוואה

בעוד שבישראל חוו חברות האשראי החוץ בנקאי כשלים, שהובילו לקריסתן ומעיבים על תדמית הענף, מנכ"ל MV Credit, פירמת אשראי פרטית שהשקיעה במהלך שנותיה חמישה מיליארד אירו, מספר על כללי הברזל שלו למתן אשראי

מנכ''ל MV קרדיט, פרדריק נאדאל / צילום: יח''צ
מנכ''ל MV קרדיט, פרדריק נאדאל / צילום: יח''צ

ענף האשראי החוץ בנקאי בארץ חווה טלטלות קשות בשנה האחרונה, אך באירופה המגמה שונה, כך נראה. פרדריק נאדאל, מנכ"ל אחת מחברות האשראי הפרטיות הוותיקות ביבשת, MV Credit, חושף בפני גלובס את האתגרים שניצבים בפני הענף ברמה העולמית, ומסביר מהם הענפים/ המקומות שנכון להעמיד להם אשראי בתקופה המאתגרת.

הנתונים נחשפים: זה הבנק המוביל בשוק המשכנתאות 
2023 מסתמנת כ"נורמלי החדש" בגיוסים לבריאות דיגיטלית 

בישראל קרסו אשתקד שתי חברות אשראי חוץ בנקאי, עוד בטרם עידן העלאות הריבית, עקב אי סדרים שהתגלו בהן בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים - יונט קרדיט וגיבוי אחזקות. בחודשים האחרונים נכנסה חברה נוספת לסחרור - בול השקעות, ונדרשת לנהל מגעים להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה. ככלל סבלו חברות הענף מירידה חדה בשוויין. פעילות החברות החוץ בנקאיות בארץ, שמתבססת בעיקר על ניכיון צ'קים והעמדת אשראי מבלי שלענף יש כללי אסדרה ברורים, נבדלת מחברות האשראי באירופה שפועלות מחוץ למערכת הבנקאית.

MV Credit שהוקמה בשנת 2000 היא פירמה פרטית בבעלות בנק ההשקעות הצרפתי נטיקסיס (NATIXI), הנסחר בשווי של כ־12.6 מיליארד אירו. מאז הקמתה השקיעה החברה כ־5 מיליארד אירו ב־500 עסקאות מימון. החברה מעמידה הלוואת מסוג של חוב בכיר ומשני במערב אירופה, תוך התמקדות בסקטורים ספציפיים. מהגופים המוסדיים בישראל גייסה עד היום רבע מיליארד אירו, והיא פועלת כעת לגיוס סכום דומה. MV Credit מיוצגת בישראל על־ידי 4F Distribution.

תעודת זהות

MV Credit

פעילות: חברת אשראי חוץ בנקאי הפועלת בתחומים דפנסיביים באירופה

היסטוריה: הוקמה בשנת 2000 כפירמה פרטית
בבעלות בנק ההשקעות הצרפתי נטיקסיס

נתונים: מעסיקה 70 עובדים במשרדיה בפריז, לוקסמבורג ולונדון.
מנוהלת בידי פרדריק נאדאל.

העניקה עד היום חוב בכיר ומשני בהיקף 5 מיליארד אירו, ב־500 עסקאות מימון

בשאלה מה חווה כיום ענף האשראי החוץ בנקאי בעולם מפרט נאדאל כי "הדינמיקה בכלכלה הגלובלית השתנתה. שרשרת האירועים והתמורות בתנאים הפיננסיים, בראשם הריבית שהתנתקה במהירות מהרמה האפסית, מחייבת את החברות והמשקיעים להיערך גם לתרחיש הגרוע מכול. בתקופות כאלה אנו נמדדים כחברה ואני יכול לומר שמאז התחלת פעילותנו העסקית (ההלוואה הראשונה שהענקנו הייתה בינואר 2001), נתקלנו בלא מעט אירועים 'משבשים', כמו מתקפת הטרור על מרכז הסחר בארה"ב (אסון התאומים), המלחמה בעיראק, השלכות בועת הדוט.קום, המשבר הפיננסי הגלובלי, התפרצות הקורונה, פלישת רוסיה לאוקראינה ועוד".

מה אפשר היה ללמוד מהמשברים בעבר?
"אלו היו נקודות שהציפו אתגרים וסיכונים, וצלחנו אותם. רגעי שפל הם חלק בלתי נפרד מכל מחזור עסקי, וזה למעשה אחד היתרונות העיקריים שלנו - היכולת להתנהל באחריות ומקצועיות גם בשוק מורכב ואתגרי. אנחנו לא 'מוכרים' למשקיעים שלנו שאנחנו האנשים החכמים בעולם, ממש לא, אלא בעיקר את העובדה שצברנו מספיק ניסיון, יכולות וקשרים עסקיים על־מנת להבטיח שנתנהל באחריות ונהיה ממושמעים וזהירים בעסקאות שאנחנו מבצעים, בתקופות גאות ושפל".

מיקוד במערב אירופה ובענפים דפנסיביים

מה כללי הברזל שלכם כיום במתן אשראי?
"מאז 2011 אנחנו שואפים להרכיב פורטפוליו שיוכל לשחזר את מה שחווינו ב־2009 (שנת ההתאוששות ממשבר האשראי העולמי, ח' ש'). זו המטרה שלנו - ואני לא מדבר רק על הביצועים (התשואה), שכן אחוז אחד לפה או לשם הוא נקודת הכובד מבחינתנו, אלא קודם לא להפסיד כסף ולשמור על ערכו. זו הסיבה שהתמהיל שלנו רב־גוני ועשיר מבחינת הלווים (חברות ותאגידים), כשזו הדרך להיערך גם למה שאתה אף פעם לא יודע לצפות".

נאדאל מספר כי "פרוץ מגפת הקורונה היה הפתעה גמורה, כמו גם האינפלציה שבאה אחריה. אנשים ועסקים לא היו ערוכים לתרחיש כזה של אינפלציה שתגרור העלאות ריבית חדות ומהירות), ויש לכך השפעה מהותית גם על הביצועים העסקיים ושורת הרווח של חברות. הזהירות שאנו נוקטים עומדת לזכותנו בזמנים אלו".

למעשה, הוא מוסיף, "פעילות הליבה של MV Credit נשענת על מתן הלוואות לחברות ותאגידים במערב אירופה עם מיקוד במגזרים דפנסיביים, למשל בריאות ותוכנה, שאינם מחזוריים ופחות רגישים לשינויים המהירים בתנאים הפיננסיים. כמו כן אנחנו בוחרים רק חברות בוגרות שצברו ותק ומוניטין בתחומן, ונמצאות תחת קורת גג של חברות בינלאומיות מובילות".

ענף התוכנה נחשב אצלכם לדפנסיבי?
"חשוב לי להבהיר - כשאני אומר חברות 'תוכנה' אני לא מתכוון לחברות חדשניות (סטארט־אפים) ופורצות גבולות, אלא דווקא כאלה שנהנות מיסודות שוק חזקים ומגמות של צמיחה (דמוגרפית, עסקית וכד'), כך שקל להן לגלגל את עליות המחירים הלאה.

"אלה חברות לכאורה 'משעממות' שמספקות למשל תוכנות לניהול שכר עובדים, מערכות דיווח, HR וכדומה. סוג פלטפורמות שקשה לעסקים לוותר עליהן, שנשענות על תשלום דמי מנוי חודשיים ויש בהן שימוש בכל זמן, גם כשהכלכלה מתערערת. כך גם לגבי חברות בתחום הרפואה והבריאות, ששומרות על יציבות עסקית גם בתקופות אלה.

"מעבר לכך, כחלק מהערכת סיכונים, אנחנו מעניקים הלוואות רק לחברות שמציגות רווח בשורה התחתונה ויודעות לייצר מזומנים. זה עולם שונה לחלוטין מהשקעה בסטארט־אפים מכווני צמיחה, שטומנים סיכון גבוה. כי בסוף, אני מלווה כסף והצורך שלי הוא לבחון את העסק מכל זווית. אני צריך לוודא שאנחנו מלווים לחברות והאנשים הנכונים ביותר עבורנו".

ואיך עושים את זה?
"אנחנו בוחרים להתמקד רק בשוקי אשראי שאנחנו מכירים לעומק. הלוואות כספים זה החלק הקל בתהליך, האתגר הוא לקבל את הקרן (ההלוואה) ואת רכיב ההחזר גם כשדברים משתבשים".

אתם פועלים במתן אשראי בארץ?
"בהלוואות אנחנו לא פעילים בישראל, מכיוון שאנחנו בוחרים להתמקד כאמור בשווקים שאנחנו מכירים היטב כמו מדינות מערב אירופה, בהם אנחנו מבינים ומכירים את מערכות הפיננסים והרגולציה. אלו דברים מאוד חשובים עבורנו. אנחנו בוחרים להימנע מכלכלות שנקלעו למצבים מורכבים ולמקד את הפעילות במספר מועט יחסית של מדינות, כמו בריטניה, ספרד והמדינות הנורדיות. אנחנו מכירים את מערכות המשפט והרגולציה שם לעומק, ויש לזה חלק מהותי בבחירה שלנו היכן לפעול".

הטיפים להענקת אשראי של פרדריק נאדאל:

● להעניק הלוואות לחברות שמציגות רווח בשורה התחתונה,
ויודעות לייצר מזומנים

● להימנע מלפעול בכלכלות במצבים מורכבים

● להתמקד במתן אשראי לסקטורים דפנסיביים (בריאות, מפיצי תוכנה)

● לתת את האשראי ללקוח בהקפדה על יכולתו להחזיר את הקרן

● כדאי לתת אשראי לחברות "משעממות" שגובות דמי מנוי
וקשה לוותר על פעילותן

 

"לא זמן גרוע להשקעה, כן תיתכן האטה"

אנחנו בתקופה של עלייה חדה בריבית, ענף ההלוואות הפך למסוכן יותר?
"אנחנו בוחרים בקפידה את החברות והמגזרים בהם אנו פועלים. כך למשל נימנע מחשיפה גבוהה לסקטור הקמעונות, שם האינפלציה משחקת תפקיד מרכזי, שכן חברות בתחום חשופות לתנודות במחירי הסחורות וחומרי הגלם. מנגד, בתחומי הבריאות, תוכנה ודיגיטציה, שכאמור נשענים על יסודות שוק חזקים, יש פחות רגישות לאינפלציה וריבית. זה שם אותנו, כחברה, בעמדה יציבה וחזקה".

עוד בהתייחס למצב השווקים, אומר נאדאל כי "משקיעים שואלים כל הזמן 'האם זה הזמן הטוב ביותר להשקיע?'. אני לא רוצה לנסות לתזמן את השוק ולכן אומר 'לא יודע', אבל מה שאני כן יודע הוא שזה בהחלט לא הזמן הכי גרוע להשקעה".

לאן הולכת הריבית בעולם לדעתך?
"אולי אפשר לראות את אופק סיום העלאות הריבית, אבל זה לא אומר שהיא תרד במהרה. אני יכול להעריך בזהירות שנראה עוד העלאת ריבית בבריטניה, ואולי בארה"ב. בבריטניה שוק המשכנתאות מתבסס ברובו על ריבית משתנה, כך שבעלי המשכנתה חטפו מהלומה של כמעט הכפלה בעלות תחזוקת החוב.

"בראייתי, אנו נכנסים למחזור שדורש להסתגל לסביבת ריבית גבוהה יחסית לתקופת זמן לא מבוטלת, לפחות עד שנראה סימנים ממשיים שהאינפלציה דועכת וחוזרת אל גבולות היעד של הבנקים המרכזיים. ייתכן שזה יהיה כרוך בהאטה כלכלית".