הדולר חוצה רף חדש ונושק ל-3.8 שקלים. אלו הכוחות שמניעים את השוק

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ושובר את רמת השיא מאז מרץ 2020 • גם האירו מתחזק מול השקל ונסחר סביב 4.12 שקלים

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock

 

13:46

הדולר נסחר מול השקל סביב רמה של 3.795 שקלים. האירו מתחזק קלות מול השקל ועומד על 4.12 שקלים.

12:18

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.798 שקלים. גם האירו מתחזק מול השקל ונסחר סביב 4.12 שקלים.

11:06

הבוקר (ו') הדולר נסחר סביב 3.793 שקלים ומאיים לשבור את רף ה-3.8, שנרשם בתחילת מגפת הקורונה. גם האירו מתחזק מול הדולר ונסחר סביב 4.12 שקלים. 

בסיכום שבועי, השקל נחלש בכ-1.8% מול הדולר וסיכם את אחד מהשבועות החלשים ביותר שראה המטבע המקומי.

יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מסביר כי "התחזקות הדולר בעולם תורמת להתחזקותו גם אל מול השקל. במקביל, הצעי מטח של יצואנים מאיטים את קצב פיחות השקל. יחד עם זאת, יציאת רבים לחופשת הקיץ מפחיתה את היקפי ההיצע ותורמת גם היא לפיחות המטבע המקומי".

גם רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מתייחס למגמה: "אין ספק שלגורמים המקומיים יש משקל רב בהמשך החלשות השקל. המשך השיח על כשירות הצבא והאיומים מעבר לגבול משפיעים על הסנטימנט לרעה. כך גם המשך הרטוריקה הדי לעומתית בכל הקשור לחקיקה המשפטית וכמובן ההתקרבות לחודש ספטמבר ולדיון בבג"ץ בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות וחוק הנבצרות".

עם זאת, ניתן לראות כי הבורסות בארה"ב נחלשות בצורה משמעותית בימים האחרונים כך שגם זה תורם להיחלשות השקל. קיימת קורלציה ידועה בין הירידות בבורסות בארה"ב לבין התחזקות הדולר. לכן, השקל נחלש לעומת המטבעות הזרים גם בשל סיבות חיצוניות ולא רק בעקבות חוסר הוודאות הפוליטית. החשיפה למטבע חוץ מצד הגורמים המוסדיים התגברה בשנה האחרונה ורכישות הנטו שלהם הסתכמו בכחמישה מיליארד דולר מתחילת השנה.

מנחם מסביר כי "הדולר בתור מטבע שנחשב בטוח נרכש על ידי גופים שונים בעולם כנגד מטבעות אחרים והשקל בתוכם. זו תוצאה של שנאת סיכון גלובלית וזה גורם נוסף שפועל להחלשות השקל". לגבי התערבות עתידית של בנק ישראל אומר מנחם כי "בנק ישראל עוקב מקרוב אחר הנעשה. ככל שפיחות השקל יימשך ובבנק המרכזי יראו בכך איום אינפלציוני יש ביכולתו להפעיל כלים כדי למתן כל פיחות שלא נראה לו מוצדק כלכלית. זה אומר העלאות ריבית או מכירת מט"ח".