מתנה מאנבידיה? הדולר נסוג מעט ונסחר סביב 3.76 שקלים

לאחר שבתחילת השבוע הדולר שבר שיא של שלוש וחצי שנים כאשר נסחר סביב 3.8 שקלים, הבוקר הדולר נחלש מול השקל ב-1% • גורמים בשוק המט"ח מסבירים: "השוק מתקן את עצמו בחדות לאחר תנועות חזקות בשקל"

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock

לאחר ששבר שיא של שלוש שנים וחצי ונסחר תמורת 3.8 שקלים בתחילת השבוע, הבוקר (ה') הדולר מאבד מעט גובה.

סימנים ממשבר 2008: כל מה שכדאי לדעת על הסערה בשוק האג"ח 
המפץ בשוק הגמל: בית ההשקעות מור נחלש. לאן זזים הכספים? 

הדולר נסחר כעת סביב רמה של 3.76 שקלים, לאחר שבתחילת השבוע נגע כבר ברמה של 3.8 שקלים, רמה שלא נראתה מאז 2017. הבוקר, הדולר נחלש מול השקל בכ-1%, יחד עם האירו שנחלש גם הוא ב-0.3%  מול המטבע המקומי ונסחר כעת בשיעור של 4.08 שקלים לאירו.

הסיכונים לשקל בתקופה הנוכחית מגיעים ממספר גורמים, חיצוניים ופנימיים כאחד. ראשית, ההנחה היא שהרפורמות שמובילה המערכת הפוליטית, המחאות סביבן ואי הוודאות לגבי המהלכים הבאים אחראים במידה רבה לסנטימנט השלילי. בין השאר, גופים מוסדיים הגדילו את חשיפתם למט"ח בכ-22% במהלך השנה האחרונה. בנוסף, התחממות הגזרה הבטחונית וחוסר הביטחון השורר בזירה המקומית מעיבים גם הם על המטבע המקומי.

"ההשפעה המקומית היא זו שאחראית לתנודתיות בשוק המט"ח"

בכיר בשוק המט"ח אומר בשיחה עם גלובס שהסיפור המרכזי בשער החליפין של השקל עודנו המשבר הפוליטי בו שרויה ישראל. "ההשפעה המקומית היא זו שאחראית לתנודתיות בשוק המט"ח" אומר הגורם. לטענתו הגורמים החיצוניים נותרו חיוביים לגבי השוק בישראל וראיה לכך אפשר למצוא באישרור של חברת Fitch שהותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, למרות החששות הכבדים בזירה המקומית.

הגורם מסביר שבראייה היסטורית התקיימה קורלציה בין שוק המט"ח בישראל לבין מדדי הבורסה בארה"ב. הגופים המוסדיים תיקנו את חשיפתם לשוק בהתאם לתנודות בשווקים. "היום אנחנו פחות רואים את הקשר הזה וגם כאשר מדד הנאסד"ק מתחזק בצורה משמעותית הגופים המוסדיים שומרים על חשיפתם המוגברת למט"ח. הגורם מציין שמתחילת השנה הגופים המוסדיים רכשו במהלך השנה האחרונה מט"ח בהיקף של למעלה מכ-5 מיליארד דולר".

ומה לגבי ההתחזקות האחרונה של השקל?

הגורם הבכיר איתו שוחחנו מדגיש שכעת סטיית התקן של שוק המט"ח הינה גבוהה, משמע, ניתן לראות את השוק מתקן את עצמו בחדות לאחר תנועות חזקות בשקל. הוא מדגיש בשיחה עם גלובס ש"למרות הדוחות הטובים בשווקים בארה"ב ומדדי הבורסה שעלו, המשקיעים הזרים מחכים לראות את עתיד השוק לאחר ספטמבר, שצפוי להיות מתוח בעקבות פסיקת בג"צ בנוגע לעילת הסבירות".

האם הקורלציה בין שוק המט"ח בישראל לבין מדדי הבורסה בארה"ב תחזור?

הכלכלנים בשוק מציינים כי בזירה הגלובלית הירידות בבורסה האמריקאית נעו גם כנגד השקל בתחילת חודש אוגוסט. כך, לאחר שמדדי הבורסה עלו לאורך השנה, חודש אוגוסט הסתמן כחודש אדום בשווקים בארה"ב. הגופים המוסדיים, שבעקבות הירידות היו צריכים לאזן את תיק ההשקעות שלהם העלו את החשיפה שלהם למט"ח בעקבות הירידות בשוק.

כעת אנו רואים את הצד שני של ההשפעה האמריקאית על השוק הישראלי, המסחר בארה"ב היה חיובי מאוד אתמול, מדד הנאסד"ק הוביל עם עלייה של 1.5% וגם ה- S&P 500 טיפס ביותר מ-1%. כך, ההתאוששות בשווקים בארה"ב הביאו גם להתחזקות השקל.

המגמה החיובית בשוק האמריקאי נבעה בעיקר מדוחותיה הכספיים של ענקית השבבים אינבידיה. החברה דיווחה אמש (ד') לאחר המסחר כי הכנסות החברה עמדו על 13.5 מיליארד דולר, מעל התחזיות המוקדמות שציפו להכנסות של 11.17 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.7 דולר למניה, ועקפה את הצפי המוקדם שעמד על 2.07 דולר למניה.

הדוח החזק של אנבידיה תרם להתאוששות הסנטימנט השלילי בוול סטריט, שלאחר שלושה שבועות חלשים, נסחרו במגמה ירוקה. גם הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית בהמשך לדוח המעודד של אנבידיה שמרגיע את חששות המשקיעים מערכן המנופח של ענקיות הטכנולוגיה.