הנורמלי החדש: הדולר שוב חצה את רף ה-3.8 שקלים

עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, הדולר נסחר ברמות שיא שלא נראו מאז מרץ 2020 • הפיחות החד בשקל לצד שיעורי התעסוקה הגבוהים מקשים על מלחמתו של בנק ישראל באינפלציה

תנודתיות השקל בעת האחרונה החמירה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
תנודתיות השקל בעת האחרונה החמירה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נכנס לישורת האחרונה לפני החלטת הריבית הקרובה, שצפויה להתקיים בשבוע הבא. ובינתיים, הפיחות בשקל מייצר לבנק המרכזי כאב ראש. 

השקל נחלש בחדות מול הדולר בשבוע שעבר וחצה את רף ה-3.8 - רמה שלא נראתה מאז מרץ 2020. והמגמה ממשיכה גם היום (ב'). הבוקר, שבוע המסחר במט"ח המקומי נפתח כאשר שער הדולר-שקל נסחר סביב רמה של כ-3.798 שקלים. ובשעה זו הדולר נסחר כבר מעל 3.8 שקלים.

ניתוח | הדולר חצה את רף ה־3.8 שקלים. איך זה משפיע על החסכונות שלכם? 
זה הגיל בו מקבלים את ההחלטות הפיננסיות הטובות ביותר 

על פי תחזיות חטיבת המחקר של הבנק המרכזי, בשנת 2023 הריבית צפויה לעלות פעם נוספת בשיעור של 0.25%, וכך להביא את הריבית הבסיסית במשק לרמה של 5% - רמה שלא נראתה בישראל מאז 2007.

הפיחות בשקל לוחץ על האינפלציה למעלה

האינפלציה בישראל במגמת ירידה ועומדת כעת על 3.3%, בדומה לארה"ב. אך כמו שם, המשק הישראלי עדיין מצוי בתעסוקה מלאה, כאשר שיעור האבטלה נמצא בשפל בדומה לשנת 2019, ערב משבר הקורונה, ויש הגורמים הלוחצים את האינפלציה חזרה מעלה. הפיחות בשקל הוא אחד מהם.

רונן מנחם, כלכלן ראשי במזרחי טפחות, מסביר כי תנודתיות השקל בעת האחרונה החמירה, ומתחילת אוגוסט פחת השקל לעומת הדולר בכמעט 4%. "השקל פוחת משמעותית אל מול הדולר. הפיחות העודף, כפי שהגדיר זאת בנק ישראל, נאמד בכ-10% לפחות. לכן, המטבע מהווה גורם אינפלציוני".

לדבריו, "ההשלכות הכלכליות של המציאות המשפטית והביטחונית ייחודיים למשק שלנו ומצריכים זהירות מרובה מצד בנק ישראל. החודש הקרוב עתיר התפתחויות משפטיות שיכולות להגדיל משמעותית את תנודתיות השקל".

אורי גרינפלד האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מוסיף כי "בישראל ההשפעה של העלאות הריבית צפויה לבוא לידי ביטוי ביתר שאת בחודשים הבאים". הוא סבור שרק לאחר שהפד יגיב וישנה את המדיניות שלו, בנק ישראל יאמץ רטוריקה דומה.