הפניקס במגעים למכירת 25% ממערך הסוכנויות שלה לקרנות זרות בהן גם זו של ג'ראד קושנר

שורה של קרנות השקעה בינלאומיות נמצאות במו"מ עם חברת הביטוח לרכישת רבע מהפניקס סוכנויות על פי שווי חברה של 900 מיליון עד מיליארד דולר • לפני כשבועיים הודיעה הפניקס כי משקיע מאיחוד האמירויות רכש מניות של הפניקס בתמורה ל־184 מיליון שקל

ג'ארד קושנר / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'ארד קושנר / צילום: Associated Press, Alex Brandon

קרן אפניטי בראשה עומד חתנו לשעבר של טראמפ, ג'ראד קושנר, נמצאת במו"מ מול הפניקס לרכישת 25% מהפניקס סוכנויות, מערך הסוכנויות בבעלותה של חברת הביטוח. הקרן בראשה עומד קושנר היא אחת משורה של קרנות השקעה בינלאומיות שמתעניינות בעסקה, ולפי שעה לא סומנה אחת מהן כקרובה להשלמת העסקה.

כמה באמת שוות המניות שמוכר דובי פרנסס? מאחורי הקלעים של הסכסוך המפתיע בהייטק
האוויר יוצא מהכביש החשמלי? מניית אלקטריאון צנחה ב-44%

לצד אפניטי מדובר בקרנות האמריקאיות בלקסטון, רברנס קפיטל וסרצ'לייט וכן בקרן הבריטית פולן סטריט ובקרן האירופית ויטרוביאן. שווי החברה על פי המו"מ אותו מנהלת הפניקס עומד על בין 900 מיליון דולר למיליארד דולר.

לפני כשבועיים דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי קושנר, שהיה שליחו של טראמפ למזרח התיכון, בחן השקעות בשתי חברות ישראליות, אך אלה לא יצאו לפועל מסיבות שונות, והערב נראה כי הכוונה להשקיע בהפניקס לא ירדה מהפרק. על פי הדיווח נפגש קושנר עם כמאה חברות ישראליות סך הכל, ובחן השקעות בהפניקס ובחברת הפינטק פאפאיה גלובל של עינת גז, ממובילות מחאת ההייטק נגד החקיקה המשפטית. ההחלטה שלא להשקיע בחברה התקבלה ככל הנראה עוד בשנה שעברה כאשר פאפאיה גלובל החליטה שלא לצאת לסיבוב גיוס נוסף.

על פי הדיווח, בשנה שעברה שכרו קושנר וצוותו חדרים במלון הילטון ושהו בישראל עד האביב תוך בחינת הצעות השקעה בחברות ישראליות רבות. בשנה שעברה עוד טען קושנר כי הוא קרוב להשקעה בחברות ישראליות - לאחר שקיבל את הסכמתו של שליט סעודיה מוחמד בין סלמן לעשות שימוש בכסף הסעודי גם להשקעה בחברות ישראליות.

מי שמחזיק כיום במפתחות של הפניקס סוכנויות הוא איציק עוז, שהקים את אגם לידרים - אחת מהסוכנויות שנמצאת כעת בבעלות חברת הביטוח. בדצמבר אשתקד ערכה הפניקס שינוי משמעותי בפעילות הסוכנויות שלה, כשעוז החליף את מניות סוכנות הביטוח בבעלותו (כ-30%) במניות הפניקס סוכנויות והפך לשותף של קבוצת הפניקס בזרוע הסוכנויות, בה הוא משמש מאז כיו"ר פעיל.

הפניקס מיזגה לתוכה את אגם לידרים אחזקות, החברה-האם של הסוכנות אגם לידרים ישראל, בה מתבצעת פעילות הביטוח והפיננסים, כשהאחרונה ממשיכה להתנהל כסוכנות עצמאית תחת הפניקס סוכנויות.

על-פי ההסכם בין הצדדים, עוז מחזיק בכ-17% ממניות הפניקס סוכנויות, הכוללות גם את שקל (100%) ואורן מזרח (כ-70%). שותפו של עוז בניהול אגם לידרים, משה ששון, מחזיק בכ-3% ממניות הפניקס סוכנויות באמצעות חברת יהג ששון.

על פי דוחות הפניקס שפורסמו בשבוע שעבר, הרווח הכולל לפני מס של מגזר הסוכנויות ברבעון השני של 2023 הסתכם ב-82 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח כולל לפני מס בסך 95 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הכולל לפני מס במחצית הראשונה של 2023 הסתכם ב- 155 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח כולל לפני מס בסך 167 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה הסבירו כי הקיטון ברווח נובע מרווח חד פעמי אשר נרשם בתקופות אשתקד בסך 22 מיליון שקל כתוצאה מעליה לשליטה באגם לידרים.

לפני כשבועיים הודיעה הפניקס כי משקיע מאיחוד האמירויות רכש מניות של הפניקס בתמורה ל־184 מיליון שקל. ההודעה הגיעה פחות מחודש מאז בוטלה עסקה מתוכננת למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי קרן העושר האמירתית ADQ. במקביל לדיווח על ביטול העסקה בסוף יולי, הפניקס דיווחה כי הקרנות הזרות השולטות בחברה - סנטרברידג' וגלטין פוינט קפיטל, ימכרו לקבוצה האמירתית מקצת ממניותיהן תוך שמירה על החזקת שליטה של לפחות 30%.