הקשר הצרפתי: השקת קרפור העבירה את אלקטרה מוצרי צריכה להפסד

אלקטרה מציינת כי היא פועלת להנפקת קרפור בבורסה בתל אביב, כאשר במקביל פחתו הסיכויים למימוש האופציה שיש לה לרכוש את יתרת מניות משפחת ביתן • פעילות קרפור רשמה הפסד של 138 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה

סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא

פעילות יינות ביתן לשעבר, שמשמשת להפעלת רשת קרפור הצרפתית, רשמה הפסד של 138 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023, והפסד של 63 מיליון שקל ברבעון השני. ההפסדים הללו העבירו את אלקטרה מוצרי צריכה (המחזיקה רק ב-35% מיינות ביתן לשעבר), שבשליטת אלקו של האחים זלקינד, לרשום הפסד של 31.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, עיקרו הפסד של 21.3 מיליון שקל נרשם ברבעון השני.

מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז 
הכישלון של סופר פארם וקוקה קולה: קוויק הגיעה לסוף דרכה העצמאית 
קרפור תעזוב את אלקטרה צריכה ותעבור לידי אלקו

אלקטרה צריכה המחזיקה בנוסף לפעילות הקמעונאות של קרפור, גם ברשת מחסני חשמל, שקם אלקטריק ומגוון מוצרי חשמל, רשמה ברבעון השני הכנסות שעלו לכ-1.55 מיליארד שקל, עליה מתונה לעומת הכנסות של כ-1.52 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה מיוחס לגידול במכירות במגזרים קמעונאות מזון, שבו נכללת פעילות רשת קרפור, וספורט ופנאי, בין היתר, בהמשך לאיחוד לראשונה של תוצאות אדידס.

הרווח הגולמי של אלקטרה צריכה נשחק ל-26.3% מההכנסות למול 29.2% ברבעון המקביל. בין היתר על רקע חולשה במגזר מוצרי החשמל בשל התעכבות הגעתו של הקיץ וגורמים נוספים. ההפסד התפעולי ברבעון השני הסתכם בכ-11.9 מיליון שקל למול רווח תפעולי של 57 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

קרפור מציגה: הפסד של 138 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה

כאמור עיקר הדרמה בדוחות הכספיים הגיע ממגזר קמעונאות מזון, שכולל את פעילות רשת קרפור שהושקה בחודש מאי האחרון. ברבעון השני של השנה עלו ההכנסות בכ-11.3% לכ-792 מיליון שקל, לעומת כ-712 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה בהכנסות נבעה מהשקת הרשת. אך באלקטרה צריכה מציינים כי מנגד, נרשמה השפעה של סגירת סניפים והפעלה חלקית של סניפים, לטובת שיפוץ והסבה לקרפור.

המכירות בחנויות זהות במגזר זה גדלו ברבעון בשיעור של כ-6.8%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כאשר ההפסד המגזרי הסתכם בכ-64 מיליון שקל, לעומת רווח מגזרי של כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בסעיף לדברי החברה נבע ממספר גורמים עיקריים: השקת מותג קרפור, התאמת מחירי המכירה בסניפי הרשת, פעילות מבצעית מתוגברת לציבור הלקוחות הכללי כחלק מתהליך ההשקה, שיתופי פעולה עם מועדוני לקוחות, האצת פחת, גידול בעלויות שכר המטה בעיקר כתוצאה מתוכנית הרה-ארגון שיושמה אשתקד, ומאיחוד מלא פעילות ההפצה המקוונת - קוויק טכנולוגיות.

תחזית החברה במגזר זה, צופה כי מחזור המכירות של חנויות קרפור ימשיך באותה מגמת גידול, כך שאלו ישקפו מכירות למ"ר בממוצע שנתי של 40,000 שקל למ"ר. יחד עם הגידול במחזור סניפי קרפור והפעולות להתייעלות שמבצעת החברה במגזר, צופה החברה כי תחזור להציג רווח מגזרי כבר בחציון השני של שנת 2023.

אולם למרות התחזית האופטימית, באלקטרה צריכה מקטינים מהאפשרות כי ישלימו את ההשתלטות על יינות ביתן. "בשים לב לתנאים המסחריים של אופציית הרכש, המאפשרת לה (אלקטרה צריכה) לרכוש את אחזקות משפחת ביתן (שמחזיקה בכ-49% מקרפור) בחברת גלובל ריטייל, באמצעותה מוחזקות מניות יינות ביתן המוסבת בשנה האחרונה למותג קרפור", מציינים בחברה, "היא מעריכה כי הסיכוי למימוש האופציה הינו נמוך. בידי אלקטרה אופציה לרכישת האחזקות לפי שווי חברה של כמיליארד שקל."

בנוסף פועלת אלקטרה צריכה לרישום למסחר או להנפקת מניות גלובל ריטייל, קרי רשת קרפור בישראל, בבורסה. "בהתאם לכך, גלובל ריטייל פועלת גם להגשת תשקיף לרשות ניירות ערך", נכתב בהודעה. גרעין השליטה בגלובל ריטייל מוחזק על ידי אלקטרה מוצרי צריכה (35.01%) וקבוצת הפניקס (15%).

אלקטרה מוצרי צריכה תפתח את המסחר ביום חמישי לפי שווי של 1.86 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה ב-13.4% מתחילת השנה וב-5.4% מתחילת חודש אוגוסט.