מערכת החינוך | שאלות ותשובות

הסכם ארגון המורים: בכמה יעלה שכר המורים ומה ישתנה במעמד המנהלים?

פערי הוותק בין מורים בישראל הם מהגבוהים ביותר במערב, וההסכם הקיבוצי של האוצר מול ארגון המורים פועל לצמצם אותם • כיצד יתמודדו במערכת החינוך עם מחסור במורים במקצועות הנדרשים, וכמה שנים צפויות לעבור ללא איומי שביתה? • גלובס עושה סדר

שכר המורים יעלה בממוצע בכ-16% / אילוסטרציה: Shutterstock
שכר המורים יעלה בממוצע בכ-16% / אילוסטרציה: Shutterstock

כמה יקבל מורה מתחיל? למה מקצצים שלוש שעות פרטניות לטובת שעה פרונטלית? מה תהיה היכולת להתמודד עם מחסור במורים במקצועות ובמקומות בהם זה נדרש? כמה שנים צפויות לעבור ללא איומי שביתה? גלובס עושה סדר בהסכם הקיבוצי של האוצר מול ארגון המורים העל־יסודיים.

שנת הלימודים תיפתח: הסכמות בין סמוטריץ' לארגון המורים
הנתונים מגלים: בישראל לא באמת חסרים מורים, הם פשוט במקצועות הלא נכונים
המשרוקית | אפקט ספטמבר: כך הפכו האיומים בהשבתת הלימודים לשגרה של אוגוסט

בכמה יעלה שכר המורים?

שכר המורים יעלה באופן רוחבי ב-2,000 שקל, בלי קשר לוותק. בסך-הכול, שכר המורים יעלה בממוצע בכ-16% לאורך שנות ההסכם, שיימשך עד 2028. הפעימה הראשונה, הגדולה ביותר, תעמוד על עד 800 שקל בחודש, ולאחר כל התוספות מורים מתחילים יקבלו שכר של 10,500 שקל למשרה מלאה, עלייה של 23% ביחס למצב כיום.

פערי הוותק בין מורים בישראל הם מהגבוהים ביותר במערב, כאשר מה שסייע לשמר אותם במשך שנים היא תוספת "אחוזית", שנותנת תוספת שכר גבוהה יותר למי ששכרו גבוה במילא. בשנים האחרונות, האוצר דוחף לתוספות שכר "שקליות" שנותנות תוספות שוות לכולם, זאת במטרה לצמצם את הפער היחסי בשכר. בהסכם הזה, כל תוספת השכר ניתנת כשקלית. עם זאת, ההסכם הזה מצמצם פערים פחות מההסכם מול הסתדרות המורים בראשות יפה בן דוד, בו התוספת השקלית הייתה גדולה יותר עבור המורים המתחילים מאשר למורים הוותיקים.

מדובר בתוספת שכר משמעותית, אך חלקה עשוי להישחק בשל האינפלציה. כדי להילחם בכך, נקבע שתוספות השכר גם יישאו ריבית של 1.5% בשנה למשל תקופת ההסכם. בנוסף, תוספות השכר כתוצאה מגמולי השתלמות תעלה אף היא, בצורה שתעלה עוד את שכר המורים.

מה קורה עם החוזים האישיים?

אחת משאיפות האוצר בהסכם, שהתנגדו לה נחרצות בארגון המורים, הייתה לאפשר להעסיק חלק מהמורים בחוזים אישיים, שייתנו להם שכר גבוה יותר בלי קשר לוותק ומחוץ להסכם הקיבוצי הרגיל. בכך, מקווים למשוך מורים מוכשרים עם אפשרויות תעסוקה אטרקטיביות מחוץ למערכת החינוך. בעיה זו, שהציגה גם ראשת מסלול הוראת הפיזיקה בטכניון פרופ' שולמית קפון בכתבה בגלובס, מייצרת מחסור במורים במקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית.

האוצר דרשו ש-10% מהמורים יועסקו בצורה כזאת, אך ארגון המורים הסכים ל-6% בלבד, כמו שהוסכם מול הסתדרות המורים לפני כשנה. לאחרונה, נחתמו הפרטים של החוזים האישיים בחינוך היסודי, ומורים בחוזים אישיים יקבלו בין 15 ל-16 אלף שקל בחודש; עם זאת, זה יחול אך ורק לתקופה של 5 שנים ורק בהינתן שהם מחזיקים בתואר שני, או בעלי ניסיון של חמש שנים לפחות בהוראת המקצוע שהם רוצים ללמד. בשלב הזה טרם נחתמו הפרטים המקבילים מול ארגון המורים, אך ייתכן שהם יהיו באותו הסגנון.

האם יקלו על האפשרות לפטר מורים?

לכאורה, הושג במסגרת ההסכם "פישוט וייעול מסלול הפיטורים", אך כרגע לא ברור כלל כמה ייעול יהיה ביחס למצב הקיים. כיום, לפי תיאור הממונה על השכר באוצר, "מסלול סיום העסקת מורים מורכב וסבוך ואורך כ-243 ימים לעובד חדש ו-308 ימים לעובד ותיק - לפחות. כמו כן, המסלול דורש מספר צעדים חריגים בהשוואה הבינאלומית, ביניהם חתימה ואישור מנכ"ל משרד החינוך על כל סיום העסקה פרטני, וועדה פריטטית עם ארגון העובדים". בשלב הנוכחי, לא ברור כמה ההסכם יוביל לפישוט הליך זה.

למה מקצצים חצי מהשעות הפרטניות לטובת שעות פרונטליות?

אחד השינויים המשמעותיים שנעשו במסגרת ההסכם עם ארגון המורים, הוא קיצוץ של מחצית מהשעות הפרטניות של מורים עם תלמידים מ-6 שעות ל-3 שעות בשבוע. זאת, בתמורה לתוספת של שעה פרונטלית אחת בשבוע. שעה שבועית זו, שמהווה 4% מסך השעות של מורים בישראל, יחסכו למערכת החינוך גיוס של 2,000 מורים נוספים. בישראל, הילודה הגבוהה מצד אחד והרצון למערכת חינוך ברמה מערבית מצד שני, מחייבים העסקה של כמות אדירה (מעל 200,000, כמעט 5% מכוח העבודה בישראל) של מורים. כך, כל חסכון על־ידי הגדלת מספר השעות הפרונטליות יוכל להקל על המחסור במורים ולמנוע הידרדרות ברמה המקצועית.

על־פי הטענה, הסיבה לקיצוץ הדרמטי בשעות הפרטניות נובע מאי מימוש נרחב שלהן. חוסר ההתאמה בין שעות המורים לשעות התלמידים, אי הצורך בהחתמת שעון על שעות פרטניות ספציפיות והמחסור בתשתיות פיזיות ובחללי למידה שמותאמים להוראה פרטנית, יוצרים פער ניכר בין מספר השעות הפרטניות בתיאוריה ובפועל. עם זאת, לאוצר אין "נתונים קשים" שמגבים את הטענה הזו, משום שלא אוספים מידע על המימוש בפועל של השעות הפרטניות.

איך יתמודדו עם מחסור במקצועות המבוקשים?

המחסור במורים, שליווה את המשא-ומתן בין ארגון המורים לאוצר, משתקף בכמה היבטים של תוכן ההסכם שנחתם. מעבר להעלאת השכר השקלית והגדלת תגמולי ההשתלמות שנועדו לענות על המחסור הרוחבי, ההסכם גם מנסה לענות על המחסור הממוקד במורים במקצועות מבוקשים עם אפשרויות מחוץ למערכת החינוך, ובאזור תל אביב והמרכז. זאת, על־ידי הצעת חוזים אישיים בשכר גבוה לעד 6% מהמורים, ומתן קופסאות גמישות לתגמול מורים בידי המנהלים.

התגמול הגמיש יעלה כ-100 מיליון שקל בשנה, שיעור קטן מסך שכר המורים שעולה עשרות מיליארדים; מטרתו היא לתגמל מורים ספציפיים במקצועות במחסור אקוטי ולתת כלי נוסף למנהלים לתגמל מורים מוכשרים שיש אינטרס להשאיר במערכת, אך כרגע עוד לא סוכמו הפרטים כיצד התגמול יעבוד ומי יהיה זכאי לו.

מה ישתנה במעמד המנהלים?

עד 10% מהמנהלים יוכלו להיות מועסקים בחוזה אישי, וכל המנהלים יזכו ב"שכר שורה", שלא סובל מהסיבוך והסרבול שהם מנת חלקם של מודל השכר של רוב עובדי ההוראה. בכך, מנהלים יהפכו למורים עם תוספת ניהול במודל שכר חדש לגמרי, שיפריד את התגמול שלהם מזה של מורים.

מאיפה יגיע התקציב?

עוד לא פורסמה עלות ההסכם המלאה, אך היא כנראה בסדר הגודל של מיליארדי שקלים. במסגרת תקציב המדינה, נשמר סכום שנועד לצורכי ההסכם, כך שההסכם לא צפוי להוביל לקיצוץ רוחבי או העמקה נוספת של הגירעון.

לכמה זמן ההסכם ימנע שביתה?

בעוד שההסכם מפורסם ככזה שיימשך 6.5 שנים, בפועל הוא יוצמד לסוף ההסכם הקיבוצי הקודם בשנת 2022, כך שהוא יימשך עד שנת 2028. בכל זאת, מדובר בהסכם לטווח משמעותי וכדי לשקף זאת, נוספה למורים ריבית של 1.5% על כל השנים הללו. בתקופה זו, לא צפויות שביתות של ארגון המורים, אך אם רן ארז המכהן מאז 1997 יפרוש לפני כן, קשה יותר להעריך מה יקרה.