המיליארדר בני שטיינמץ נעצר בקפריסין

איש העסקים הישראלי נעצר ביום חמישי בלרנקה בקפריסין בעקבות צו מעצר אירופי שהוצא ע"י שלטונות רומניה, זאת בשל עונש מאסר לחמש שנים התלוי ועומד נגדו מאז דצמבר 2020 בפרשיית הונאת קרקעות • מטעמו של שטיינמץ נמסר כי הצו כבר בוטל במדינות שונות באירופה, לרבות ביוון ובאיטליה

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse
בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

איש העסקים הישראלי המיליארדר בני שטיינמץ נעצר ביום חמישי ועודנו עצור בלרנקה בקפריסין בעקבות צו מעצר אירופי שהוצא על-ידי שלטונות רומניה. זאת בשל עונש מאסר לחמש שנים התלוי ועומד נגדו מאז דצמבר 2020 בפרשיית הונאת קרקעות הנחשבת לפרשת השחיתות מהגדולות ברומניה. 

נגד שטיינמץ גם תלוי ועומד עונש מאסר למשך שנה וחצי בגין הרשעתו בשווייץ בעבירות שוחד לנשיא גינאה. באפריל השנה דחה בית הדין השוויצרי את רוב טענותיו של המיליארדר, אך הפחית את עונש המאסר שנגזר עליו משלוש שנים.

האם הורישה שקל אחד, הבת התנגדה לצוואה. מה קבע בית המשפט? 
לראשונה מקום המדינה: לא ימונה נשיא לבית המשפט העליון במועד 
בפעם השישית מאז קמה: הממשלה מבקשת ייצוג פרטי בבג"ץ 

בעקבות ההרשעה ביקשו רשויות רומניה מהאינטרפול להוציא "הודעה אדומה" נגד שטיינמץ, כך שיעוכב בכל מקום באירופה אליו יגיע. בהמשך בוטל הצו מעצר בשל אופן ההליכים ברומניה, שהיו ממניעים פוליטיים לפי דוח של האינטרפול. בנוסף, הוצא גם צו מעצר אירופי. בדצמבר 2021 נעצר שטיינמץ ביוון על בסיס צו זה אך הרשיות ביוון דחו את בקשת הרשויות ברומניה להסגרתו. זאת נוכח הפגיעה בהליך הוגן ברומניה.

הפרשייה ברומניה עסקה בעסקה מסחרית, שבה היה מעורב בין השנים 2006-2008, של מימון שהעניק לתביעות להשבת קרקעות שהולאמו בתקופה הקומוניסטית. מדובר בתביעות להשבת רכוש מלכותי של הנסיך פול פיליפה (צאצא למשפחת המלוכה), אשר הולאם על ידי המדינה. אחרי נפילת המשטר הקומוניסטי ברומניה, נפתח הפתח בפני מי שהיו בעלי קרקעות פרטיים בשנות ה-40 של המאה ה-20 לפנות ולדרוש את השבת הקרקעות לרשותם. שטיינמץ היה שותף ויעץ לגוף שהחזיק מניות בחברה שרכשה מנסיך בית המלוכה הרומני זכויות לקרקעות והואשם כי במסגרת הפעילות של אותה חברה נעשו עבירות הונאה כדי להשיב את הקרקע. ההליך המשפטי אשר התנהל בדרגה ראשונה בבית המשפט לערעורים בבוקרשט, הסתיים בזיכוי מלא של שטיינמץ. אלא שהערעור התקבל כאמור.

הפרשייה בשוויץ עסקה במתן שוחד לבכירים זרים. שטיינמץ ואחרים הורשעו בכך ששילמו כ-8.5 מיליון דולר לגורמים המקורבים לנשיא גינאה לנסנה קונטו, כדי להשיג רישיון כרייה במכרה עפרות ברזל גדול - אחד הגדולים בעולם - הנמצא בסימנדו. חברת BSGR של שטיינמץ, שהייתה רשומה בקנטון ז'נבה, פעלה נגד החוק כשהעבירה כספי שוחד לנשיא גינאה לנסנה קונטה ובמיוחד לאשתו הרביעית ממדי טורה, בתמורה לקבלת הזכויות על המכרה באזור סימנדו, במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000.

תגובת שטיינמץ: "בטוח שהצדק ינצח גם בקפריסין"

מטעמו של שטיינמץ נמסר כי הצו כבר בוטל במדינות שונות באירופה, לרבות ביוון ובאיטליה, וכי "ועדת הערעורים של אתונה ביוון דחתה במרץ 2022 את בקשת השלטונות הרומניים להסגרתו של בני שטיינמץ, לנוכח הפגיעה בזכותו להליך הוגן ברומניה, כמו גם הסיכון האמיתי של היותו נתון ליחס מפלה, בלתי אנושי ומשפיל אם יוסגר. בכך בוטל ה-EAW בבירור על-ידי השופט היווני. בנוסף, גם באיטליה החליטו הרשויות האיטלקיות כי אין להוציא לפועל את ה-EAW באיטליה, מאותן סיבות.

"יצוין גם כי האינטרפול ביטל את ההודעה האדומה שלו, ובכך ביטל את צו המעצר הבינלאומי שהוציאו הרומנים נגד מר שטיינמץ, לאחר שזיהה שורה של הפרות זכויות אדם, כמו גם הפרה של זכותו הבסיסית להליך הוגן ברומניה. בדוח הרלוונטי שהוציא האינטרפול, מצוין בבירור כי התביעה של מר שטיינמץ הייתה ממניעים פוליטיים.

"מר שטיינמץ מברך על ההזדמנות לזכות במדינה אירופית נוספת, בהליך נגד רומניה, מדינה הידועה לשמצה בחוסר הכבוד שלה לזכויות אדם. שטיינמץ בטוח שהצדק ינצח גם בקפריסין, ויאשר שהיסודות החזקים של המערכת המוסרית והמשפטית של האיחוד האירופי ינצחו נגד פרקטיקות לא דמוקרטיות כמו אלה של השלטונות הרומניים".