רמות שיא מאז 2017: הדולר קופץ ל-3.81 שקלים

שבוע המסחר במט"ח המקומי נפתח בפיחות של השקל מול המטבעות הזרים • הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.81 שקלים - רמה שלא נראתה מאז שנת 2017 • גם מול האירו השקל נחלש קלות

הדולר מתחזק מול השקל לרמה של 3.81 שקלים
הדולר מתחזק מול השקל לרמה של 3.81 שקלים

המטבע המקומי פתח את שבוע המסחר במט"ח בפיחות מול המטבעות הזרים וחתה רף חדש מול הדולר כשנסחר סביב רמה של 3.816 שקלים לדולר אחד. כעת, לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל, הדולר נסחר סביב 3.81 שקלים. מתחילת השבוע, הדולר פוחת ביותר מחצי אחוז. גם מול האירו, השקל נחלש אם כי בצורה מתונה יותר - שער החליפין אל מול האירו עומד כעת על שער של 4.12 שקלים, פיחות של כ-0.1%.

בנק ישראל הודיע היום כי הריבית במשק נשארה ללא שינוי, ברמה של 4.75%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. זאת הפעם השנייה ברציפות שבה בנק ישראל מותיר את הריבית על כנה, מאז שהחל בהעלאות הריבית באפריל 2022 במשך 10 פעמים ברציפות. 

הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה היום בנק ישראל 
הסיבה לכך שאג"ח ממשלתיות מספקות כיום פחות הגנה בתיק ההשקעות 

הרף החדש אליו הגיע השקל מול הדולר טרם נראה עדיין בסבב הפיחות הנוכחי. יחד עם זאת, בפעם האחרונה שהדולר נסחר סביב רמה של 3.816 וכמעט הגיע לרף ה-3.82 הייתה בשנת 2017. 

הפיחות בשקל מגיע בזמן מעניין מבחינת הסביבה הכלכלית בישראל, כאשר החלטת הריבית של בנק ישראל צפויה להתקיים היום בשעה 16:00 שעון ישראל, כאשר מרבית האנליסטים צופים כי הריבית במשק תישאר על כנה, ברמה של 4.75%. 

"זהות הנגיד הבא ממשיכה להוות מוקד עניין בשווקים"

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר בשיחה עם גלובס כי לאור המשך ההתבטאויות בנוגע למשבר הפוליטי התנודות בשוק המט"ח צפויות להימשך: "נושא הרפורמה המשפטית עולה הרבה לכותרות וממשיך להיות מסוקר, מה שככל הנראה משפיע על השווקים ומוסיף לחוסר הביטחון המצוי כעת בשוק ההון". מנחם מוסיף כי האירועים הביטחוניים מתווספים למשבר הפוליטי ומתדלקים את אי הוודאות.

מנחם מוסיף, כי "זהות הנגיד הבא ממשיכה להוות מוקד עניין בשווקים. הוא מדגיש כי חוסר הידיעה על האם הנגיד ירון ימשיך לקדנציה נוספת או שמא יצטרך ראש הממשלה נתניהו לחפש לו מחליף, ממשיך להדאיג את השווקים".

"יתרה מכך, החלטת הריבית היום רלוונטית מתמיד לאור הפיחות המתמשך בשקל. שער החליפין עלה משמעותית מאז החלטת הריבית האחרונה והנגיד ציין מפורשות שהפיחות בשקל יכול לתדלק את האינפלציה ולגרום לעליות ריבית נוספות".

לבסוף מנחם צייון כי החלטת הריבית מהותית בשל התחזיות לעתיד שעליהן ידבר הנגיד, "שנותן את תחזיתו למצב בשוק והאם הוא רואה את המשך העלאות הריבית במשק או שאולי העלאות הריבית תיפסקנה בעתיד הקרוב".