הדולר שובר שיא נוסף מול השקל: "קיבלנו בית ספר לקשר בין הסיטואציה הפוליטית לשוק המט"ח"

הדולר מתחזק בחדות מול המטבע המקומי ושבר שיא חדש כאשר נסחר מעל 3.83 שקלים • בניכוי יום אחד במרץ 2020, מדובר ברמות שנראו בפעם האחרונה רק בשנת 2016 • הכלכלנים הבכירים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה

הדולר מתחזק מול השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
הדולר מתחזק מול השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הסערה בשוק המט"ח נמשכת. לאחר שהשקל התחזק בחדות אמש בעקבות הדיווחים על פשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לרפורמה המשפטית, הבוקר השקל נחלש מול המטבעות הזרים, כאשר הדולר זינק מול המטבע המקומי ונסחר בשיא חדש של 3.822 שקלים, שלא נראה מאז שנת 2016 (בניכוי יום אחד במרץ 2020).

לאחר נסיגה קלה בשעות הצהריים, כעת הוא שב להתחזק ונסחר סביב 3.83 שקלים לדולר. לצד ההתפתחויות בגזרת הפוליטית בישראל, שהובילו לתנודתיות החדה של המטבע המקומי, גם התחזקות הדולר מול שאר המטבעות בעולם הובילה את המטבע האמריקאי לשבור שיאים מול השקל, כאשר מדד הדולר המשיך להתחזק מול סל המטבעות (DXY) ושבר שיא של חצי שנה.

מה יקרה לשקל אם תהיה פשרה: התחזיות של ארבעה כלכלנים בכירים 

גורמים שונים בשוק מסבירים כי אחת הסיבות לנסיגה שנרשמה היום היא שרמה של 3.82 מהווה עבור המשקיעים קו התנגדות חדש - רף פסיכולוגי שהמשקיעים מעריכים שיהיה קשה לעבור אותו. בשנה האחרונה נחצו מספר קווים כאלו, כשהאחרון נרשם לפני כשבועיים, אז הדולר חצה את רף ה-3.8 שקלים. כלומר, לאחר מספר ימים שהדולר נסחר מעל לרמה זו, בשוק מסמנים את הרף הבא וכן הלאה. כך, כל שבירה של קו התנגדות למעשה מתדלקת את פיחות השקל בהמשך. רק בחודש שעבר, קו ההתנגדות נחשב ל-3.75 שקלים.

"קיבלנו בית ספר לקשר בין הסיטואציה הפוליטית לשוק המט"ח"

בגזרה המקומית, לאחר שפורסם כי הנשיא יצחק הרצוג מנסה פעם נוספת לקדם מתווה פשרה, השקל התחזק בחדות אמש, אך הבוקר עם הדיווחים כי הסיכויים לפשרה נראים קלושים, המטבע המקומי חזר להיחלש. 

יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מסביר בשיחה עם גלובס כי: "על רקע צינון הציפיות לשינוי ברפורמה המשפטית והידיעות בדבר מהלכים חד צדדים עולה החשש בקרב משקיעים ממשבר חוקתי כבר בעתיד הקרוב דבר התורם לעודפי ביקוש לדולר".

גם רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מרחיב כי: "אמש קיבלנו בית ספר לקשר בין הסיטואציה הפוליטית לשוק המט"ח כאשר השקל התחזק בחדות לאחר דיווחים על פשרה בנושא הרפורמה המשפטית. אך במקביל כאשר דווח כי הסיכויים לפשרה עדיין קלושים, השקל חזר להיחלש". להערכת מנחם, "קבלה של הצעת פשרה כזו או אחרת לא תוריד לחלוטין את הנושא מסדר היום והתנודתיות בשוק המט"ח תמשיך ללוות אותנו". 

יונתן כץ, הכלכלן של לידר שוקי הון מצטרף לדברי מנחם ופריימן: "הלחץ לפיחות בשקל נמשך על רקע שילוב של ירידות בשווקי המניות בעולם (מה שמאלץ מוסדיים לרכוש מט״ח כדי לא לרדת בשיעור החשיפה למט״ח) וגם תחושה גוברת שהסיכוי להגיע לפשרה בתחום החקיקה המשפטיות לא גבוה".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית השקעות אי.בי.אי מוסיף כי להערכתו גם השאלה לגבי המשך הקדנציה של פרופסור אמיר ירון כנגיד בנק ישראל מעיבה על שוק המט"ח: "השקל ממשיך את מגמת ההיחלשות ומקבל תמיכה גם מהתחזקות הדולר בעולם וגם מהגורמים המקומיים ובראשם התגברות הידיעות על החלפת הנגיד והתבדות האופטימיות הקלה שנבעה מהידיעות על אפשרות לפשרה בנוגע לתוכניות החקיקה של הממשלה לפני הדיונים בבג"ץ."

לא רק מול השקל; הדולר נסחר בשיא של חצי שנה מול סל המטבעות

מעבר להתפתחויות בגזרת הפוליטית, התחזקות הדולר מול המטבעות ברחבי העולם תמכה גם היא בשיא הנוסף שהמטבע האמריקאי שבר מול השקל הבוקר.

רונן מנחם מסביר כי לצד הדיווחים השונים בנושא הרפורמה המשפטית, התחזקות הדולר בעולם שנתמכת בין היתר מהזינוק במחירי הנפט, גרמו לזינוק של המטבע האמריקאי מול השקל: "הדולר ממשיך להתחזק מול מטבעות העולם לאור הזינוק במחירי הנפט אמש על רקע הודעת רוסיה וסעודיה כי הקיצוץ בתפוקת הנפט שלהם יימשך עד לסוף השנה. במקביל, גורמי אי ודאות נוספים מחזקים את הדולר כמו האינדיקטורים הכלכליים בסין שמבשרים על האטה במדינה, והמתיחות במפרץ קוריאה".

יוסי פריימן מוסיף כי להערכתו "החולשה בשוק המניות בארה"ב לצד החשש בקרב משקיעים המעדיפים להקטין סיכונים ולהתבצר בהחזקה בדולר גוררים לעודפי ביקוש ולפיחות".