הדוקו המרגש על אישה ששברה שיאים בצלילה חופשית שאתם חייבים לראות

"לנשום עמוק" הוא סרט דוקו המתחקה אחר חייה ופועלה של אלסיה זקיני, ששברה שיאים חדשים בתחום הצלילה החופשית • בתערוכה חדשה במוזיאון תל אביב האמנית הישראלית המצליחה רוני טהרלב מציגה רישומי פחם וציורי שמן של נשים בוגרות

מתוך הסרט ''לנשום עמוק'' / צילום: נטפליקס
מתוך הסרט ''לנשום עמוק'' / צילום: נטפליקס

קולנוע

לנשום עמוק
The Deepest Breath

זמין לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דוקו דרמה
במאית ותסריטאית: לאורה מקגאן
שחקנים: אליסה זקיני, סטיבן קינאן
משך הסרט: 106 דקות
שפה: אנגלית, איטלקית
עלייה לנטפליקס: 19.7
ציון IMDB:
7.8/10 (8900 מצביעים)
ציון Rotten Tomatos:
קהל: 93%
מבקרים: 85%

צלילה חופשית (צלילה ללא אמצעי עזר לנשימה) הוא ספורט אקסטרים מסוכן שעלה בשנים האחרונות לכותרות. ישנם הרבה סוגים של צלילה חופשית, ועל כן גם הרבה מאוד שיאים, אך בתוך כל אלה יש אישה אחת שבשנים האחרונות עשתה היסטוריה יותר מפעם אחרת - אלסיה זקיני.

זקיני היא גיבורת הדוקו דרמה "לנשום עמוק" יחד עם צוללן הבטיחות, סטיבן קינאן. הסרט מתאר את המפגש והקשר המיוחד שנרקם בין השניים, את עולם הצלילה, את המסע שעברה זקיני בדרך לשבור שיא עולם ואת האירוע הנורא ששינה הכל.

ההקשר למציאות

האירוע המרכזי סביבו נבנה הסרט ואליו העלילה מתקדמת התרחש בחור הכחול בדהב במצרים, ב־2017. לאורה מקגאן, יוצרת הסרט, סיפרה בראיון לערוץ היוטיוב Nerdophiles שלקח לה כמה שנים לאסוף מספיק עדויות בשביל להרכיב את התמונה המלאה. לשמחתה, רוב האירועים תועדו על ידי קהילת הצוללנים וחומרי הארכיון הללו, ביחד עם ראיונות שערכה, מרכיבים את רוב הסרט.

ההקשר הקולנועי

כאמור, צלילה חופשית היא אינה ספורט חדש, אך העיסוק בה גבר באופן משמעותי בשנים האחרונות, גם על המסך. בנטפליקס בלבד, מעבר לסרט הנוכחי, יש עוד שני סרטים העוסקים בענף. "בלי אוויר" (2020), סרט דרמה המבוסס על סיפורה של הצוללת החופשית הצרפתייה אודרי מסטרה, ו"בנשימה עצורה, צלילת הקרח" (2022), סרט תיעודי העוקב אחר הצוללת החופשית יוהאנה נורדבלד. סרט נוסף מוכר העוסק בתחום הוא הדרמה הרוסית "נשימה אחת" (2020), שצולם לאחר מותה של אלופת העולם בצלילה חופשית, נטליה מולצ'נובה, ומבוסס על חייה.

2 דברים שכדאי לדעת

● בראיון לערוץ היוטיוב DC Film Girl סיפרה לאורה מקגאן שבמהלך הצילומים היא החליטה להתנסות בצלילה חופשית בעצמה, והצליחה להגיע עד לעומק של שלושה מטרים. מה שהיה לה הכי קשה, היא העידה, הוא הלחץ באוזניים.

● צילומי ההשלמה לסרט נעשו עם צלמי צלילה וצלמי צלילה חופשית מקצועיים בכארבעה אתרים שמדמים באופן המדויק ביותר את האירועים שהתרחשו - Dean's Blue Hole באיי הבהאמה, הים הקריבי, מקסיקו והחור הכחול בדהב.

למה בחרנו בו

בעריכה מדויקת שוזר ג'וליאן הארט, עורך הסרט, את קטעי הארכיון עם צילומי ההשלמה. בשילוב עם הסאונד של פעימות הלב והשקט שבתוך המים, תמצאו את עצמכם לא פעם עוצרים את הנשימה.

יוצרת הסרט לאורה מקגאן משטה בצופה כקוסמת, ולמרות שמדובר בסרט דוקומנטרי המציג אירועים מוכרים שהתרחשו במציאות, המתח נשמר לאורך כל הסרט.

אומנות 

אור אחר מזה
רוני טהרלב

אוצרת: גלית לנדאו אפשטיין
היכן: מוזיאון תל אביב לאמנות
כתובת: שדרות שאול המלך 27, תל אביב
ימים ושעות פתיחה: ב', ד' ושבת: 10:00-18:00; ג' ו־ה': 10:00-21:00; ו': 10:00-14:00
טלפון: 03-6077020
תאריך נעילה: 18.11

במוזיאון תל אביב מוצגת "אור אחר מזה", תערוכה חדשה של האמנית רוני טהרלב, לרגל זכייתה בפרס שיף לאמנות פיגורטיבית־ריאליסטית לשנת 2022. בתערוכה מוצגים רישומי פחם ופסטל לצד ציורי שמן המציגים נשים בוגרות ודמויות עם זהות מגדרית אנדרוגנית.

בחלק גדול מציוריה של טהרלב ניכרות השפעות מציורים של אמני רנסאנס איטלקיים, המתארים את הבשורה הנוצרית ולידת ישו. ״המקהלה״, למשל, הוא ציור עגול, פורמט אופייני לציור איטלקי מתקופת הרנסאנס. במרכזו דמות, ספק גברית ספק נשית, מוקפת במקהלת מלאכים. עיצוב הדמות וההעמדה שלה מהדהדים את ציורו הידוע של סנדרו בוטיצ'לי, ״מרי והילד ומלאכים מזמרים״ מ־1477.

טהרלב, 59, שנולדה בקיבוץ יגור, היא בתם של הפזמונאי יורם טהרלב והמשוררת נורית זרחי. כיום היא בין הציירות הישראליות המצליחות בעולם. היא הציגה, בין היתר, במוזיאון ישראל, בגלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון ובגרנד פאלה בפריז.

טהרלב זכתה במספר פרסים חשובים, ביניהם פרס קרן התרבות אמריקה־ישראל ופרס ה־BP של גלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון. ציוריה כלולים באוספים פרטיים וציבוריים, בין השאר של מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל. שווי יצירותיה של טהרלב, המיוצגת על ידי גלריה גורדון בתל אביב, הוא 3,500 דולר (עבודות נייר קטנות) ו־ 40,000 דולר (ציורי שמן גדולים).