הדולר מזנק לכ-3.85 שקלים; בנק ההשקעות שדיווח: עשינו שורט על השקל והרווחנו

הדולר ממשיך לשבור שיאים מול השקל, מזנק במעל ל-1% מול ונסחר סביב 3.849 שקלים • גם האירו מתחזק בחדות מול המטבע המקומי • הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות מדגיש: "בנק ישראל סימן את הפיחות במטבע כגורם ראשי המתדלק את האינפלציה, מה שמוסיף לחשש בשווקים" • בסיטי בנק מדווחים על רווחים נאים מפוזיציית שורט על השקל

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock

השוק עוד לא הספיק להתאושש מהקפיצה של הדולר אתמול מול השקל, בה הגיע לשער חליפין של 3.83 ונראה שהדולר שועט גם היום וחוצה את רף ה-3.85 שקלים.

כעת, הדולר נסחר סביב רמה של 3.8491 ל-3.85 שקלים.

הוכחה למצבו הרע של השקל ניתן לראות מדיווח של סיטי בנק, כאשר פורסם לאחרונה שהבנק גורף רווחים נאים מפוזיציית השורט שלו על השקל לעומת הדולר והאירו.

בבנק הצביעו על כך שתחזית הצמיחה בישראל נראית חלשה יותר בטווח הרחוק בעקבות המצב הפוליטי העדין, שגורר גם יותר השקעות דולריות ומגדיל את הביקוש למטבע האמריקאי. בנוסף, בבנק הצהירו כי "התחזית לזמן הקרוב הוא שנראה שער מט"ח גבוה יותר".

"סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים 
תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות את המחיר 

מה עומד מאחורי הזינוק בדולר?

נראה כי מכלול הסיבות שהביאו את המט"ח לשער נפיץ זה כוללות סיבות פנימיות וחיצוניות כאחד.

המשבר הפנימי בישראל חוזר ומשפיע על שער הדולר ומאיץ את היחלשות השקל, השמועות הבאות והולכות על פשרה ככל הנראה מתרחקות לקראת החלטת בג"ץ על ביטול עילת הסבירות. החשש בשווקים ממשבר חוקתי שאין לדעת לאן יביא את ישראל מגדיל את אי הוודאות בשווקים.

בנוסף לכך, הדולר מתחזק בעולם, ברמה הגלובלית מדד הדולר העולמי, ה- DXY שובר שיאים ומגיע ל-104 נקודות, שיא של חצי שנה מאז משבר הבנקים בארה"ב בחודש מרץ. מחיר הנפט העולמי מזנק ומגדיל את החשש בעולם שהריביות ימשיכו להיות גבוהות ולאורך זמן.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסר כי כל הסיבות מתכנסות לסביבה כלכלית שאינה תומכת בשקל, "מעבר למשבר הפוליטי, הירידות בוול סטריט, יחד עם הגירעון הגדל שעליו הצביע לאחרונה משרד האוצר, הנתונים על הירידות החדות בהשקעות בהיי טק שפורסמו אתמול, ועוד נוכחותה של משלחת מודי'ס בארץ והחשש מדוח קשה ודאי לא תורמים לסנטימנט חיובי סביב השקל".

מנחם מדגיש ש"השוק יודע שבנק ישראל יכול להעלות ריבית לאור היחלשות השקל, כאשר בנק ישראל סימן את הפיחות במטבע כגורם ראשי המתדלק את האינפלציה, מה שמוסיף לחשש בשווקים". כרגע, מדגיש מנחם, לא קיימים גורמים המצביעים על בלימה כלשהי בפיחות של השקל.

האם אנו רואים את הדולר מגיע לרף חדש?

מנחם מסביר שהשוק נע בתנודות חדות ביותר ויכול לזוז לכל כיוון ביותר מ-1%, "זה השוק הנורמלי החדש". בהתחשב במצב היום, מנחם רואה אופציה שהשוק גם יגיע ל-3.9 שקלים. "הדבר ייתכן בהחלט, מה עוד שהמומנטום שלילי כרגע". מנחם מסכם שהשוק מתקרב רמה שבה בנק ישראל יעשה מעשה, אך כלל לא בטוח מתי נגיע לשם.

בתוך כך, לפני זמן קצר הודיע בנק ישראל שבחודש אוגוסט, יתרות המט"ח עמדו על כ-202 מיליארד דולר. בכך הבנק הראה שלמרות שבאוגוסט הפיחות בשקל גבר והביא את השקל לרף של 3.8 שקלים (רף שנשבר במהלך החודש הנוכחי) לא חל שינוי ביתרות המט"ח בבנק כתוצאה ממכירת דולרים בשביל לחזק את השקל. נראה כי למרות הפיחות החד בחודש אוגוסט, העומד על כ-4%, בנק ישראל והעומד בראשו, הנגיד פרופ' אמיר ירון עומדים באמירתם שלא יתערבו בשוק המט"ח כל עוד לא קיימים כשלי שוק.