כלכלני דויטשה בנק: השקל נראה זול אבל הוא לא אטרקטיבי

בדויטשה בנק מציינים את חוסר היכולת של הצדדים השונים להגיע להסכמות בנוגע לחקיקה הקשורה לשינויים במערכת המשפט ולמשבר החוקתי ההולך ומתפתח בישראל • גם זרימת הכספים מחוץ לישראל על ידי המשקיעים המוסדיים בארץ, לצד ירידה חדה בהשקעות בחברות הייטק וסטארטאפים בישראל מחלישים את השקל

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock, Ufuk ZIVANA
שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock, Ufuk ZIVANA

על רקע הפיחות החד בשער השקל בחודשים האחרונים פרסמו כלכלני דויטשה בנק סקירה. בשורה התחתונה, הם מציינים, השקל אמנם נראה זול אבל הוא לא אטרקטיבי גם לאחר הירידה האחרונה בערכו.

בדויטשה בנק מציינים את חוסר היכולת של הצדדים השונים להגיע להסכמות בנוגע לחקיקה הקשורה לשינויים במערכת המשפט ולמשבר החוקתי ההולך ומתפתח בישראל, כגורם מרכזי שמחליש את השקל. לדעתם, "השווקים לא רואים בעין יפה משבר חוקתי על רקע המחלוקות בין הממשלה והכנסת לבית המשפט העליון".

עוד הם מציינים את זרימת הכספים מחוץ לישראל על ידי המשקיעים המוסדיים בארץ, לצד ירידה חדה בהשקעות בחברות הייטק וסטארטאפים בישראל. 

גורם נוסף הוא בנק ישראל. לדעתם, "לבנק ישראל אין רצון להתערב בנעשה בשוק המט"ח בעת הזאת" ולחזק את השקל מול הדולר.

בשורה התחתונה, "למרות שהשקל מוערך בחסר ובמידה משמעותית בהסתכלות ארוכת טווח, הרי שבטווח הקצר והבינוני יש גורמים כבדי משקל שימשיכו להעיק על המטבע הישראלי", הם כותבים.

עוד הוכחה למצבו הרע של השקל ניתן לראות מדיווח של סיטי בנק, כאשר פורסם לאחרונה שהבנק גורף רווחים נאים מפוזיציית השורט שלו על השקל לעומת הדולר והאירו. בבנק הצביעו על כך שתחזית הצמיחה בישראל נראית חלשה יותר בטווח הרחוק בעקבות המצב הפוליטי העדין, שגורר גם יותר השקעות דולריות ומגדיל את הביקוש למטבע האמריקאי. בנוסף, בבנק הצהירו כי "התחזית לזמן הקרוב הוא שנראה שער מט"ח גבוה יותר".