מעל 1,000 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו: ישראל נערכת לסייע

יותר מ-1,000 בני אדם נהרגו ועוד מאת נפצעו ברעידת האדמה שהתרחשה הלילה באזור ההררי, סמוך למרקש • כוחות החירום מתקשים להגיע לרבים מהנפגעים, "משתמשים בכל האמצעים הזמינים" • משרד החוץ עדכן: "לפי שעה לא ידוע על ישראלים שנפגעו ברעידת האדמה" • ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ הנחו להיערך להגשת סיוע הומניטרי

רעידת האדמה במרוקו / צילום: Al Maghribi Al Youm, רויטרס
רעידת האדמה במרוקו / צילום: Al Maghribi Al Youm, רויטרס

רעידת אדמה בעוצמה 6.8 הורגשה הלילה (בין שישי לשבת) במרוקו, בדגש על העיר מרקש שנמצאת בדרום-מערב המדינה, למרגלות הרי האטלס. לפחות 1,037 בני אדם נהרגו, ומספר הפצועים עומד על 1,204, בהם 721 במצב קשה. כך עדכן משרד הפנים המרוקני.

רעידת האדמה, שהתרחשה בסביבות השעה 1:00 בלילה (שעון ישראל), גרמה לנזק למבנים ולמכוניות, ובסרטונים ששותפו ברשתות החברתיות ניתן לראות את הבניינים רועדים, ואנשים רצים מבוהלים החוצה. לפי הדיווחים בתקשורת המרוקנית, כוחות החירום וההצלה מתקשים להגיע להרוגים ולפצועים, שמרביתם נמצאים באזורים ההרריים. 

רעידת האדמה במרוקו / צילום: via REUTERS
 רעידת האדמה במרוקו / צילום: via REUTERS

גורמים במשרד החוץ אמרו ל-N12 כי לפי שעה לא ידוע על ישראלים שנפגעו ברעידת האדמה במרוקו. הנציגות במקום, יחד עם המחלקה לישראלים בחו"ל, עוקבת אחר ההתפתחויות. שר החוץ אלי כהן הנחה לבחון מול הרשויות במרוקו את האפשרות להגשת סיוע הומניטרי והוצאת משלחת חילוץ לפי הצורך.  

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו "הנחה את כלל המשרדים והכוחות לסייע ככל שיידרש לעם המרוקני, לרבות היערכות להוצאת משלחת סיוע לאזור". ראש הממשלה מסר: "עם ישראל מחזק את ידידינו בני העם המרוקני בשעתם הקשה, נושא תפילה לשלומם, ואנו נסייע בכל צורך שנדרש".

גם שר הביטחון יואב גלנט הודיע כי הנחה את צה״ל ומשרד הביטחון להיערך מיידית למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף. 

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, כתב בחשבון X (טוויטר לשעבר): "מישראל, ליבנו עם העם המרוקני בזמנים קשים אלו. אלוהים, עזור למרוקו ולאנשיה, הגן עליהם והקל על האסון שלהם".

גורמים בישראל כבר החלו בארגון משלחת הסיוע, וממתינים לקבל תשובה מהצד המרוקני לגבי הצרכים המדויקים שלהם בניהול האסון. 

תושבים במרקש, העיר הגדולה הקרובה ביותר למוקד, אמרו כי כמה מבנים קרסו בעיר העתיקה. הטלוויזיה המקומית שידרה תמונות של מסגד אל-כתיבה שהתמוטט וכן של מכוניות מרוסקות. מונטסיר אתרי, תושב הכפר ההררי אסנא (Asni) הסמוך למוקד רעידת האדמה, אמר כי רוב הבתים בו ניזוקו. "השכנים שלנו לכודים מתחת להריסות, והאנשים עובדים קשה כדי להציל אותם באמצעים הקיימים בכפר". 

מרכז המעקב הגיאו-פיזי של מרוקו דיווח שרעש האדמה שהורגש היה בעוצמה 6.8, ובעומק של 18.5 ק"מ מתחת לפני האדמה באזור איגיל (Ighil) בהרי האטלס, והתפרס על פני שטח כ-600 קמ"ר.

מדובר ברעידת האדמה חמורה יותר מרעידת האדמה של מרוקו שנת 2004, אז נהרגו כ-600 בני אדם באזור אל-חוכיימה. בשנת 1960 נרשמה הרעידה הקשה ביותר בהיסטוריה של מרוקו, עם כ-12 אלף הרוגים ועוד 12 אלף פצועים בעיר אגאדיר.

סיגל שמר מתל אביב סיפרה בשיחה עם N12: "הגעתי עם אמא למרוקו כדי לחדש את המצבה של סבתא ברבאט ולטייל קצת במדינה. היום הגענו למרקש. בדיוק למדתי למבחן, ואמא ישנה. ואז הכול זז. בהתחלה את לא מבינה כל-כך מה קורה, אבל תוך שניות קולטת. הכול זז בחדר בצורה מפחידה. פתאום חושך מצרים".

"הערתי מהר את אמא, צעקתי לה לקום, ונכנסו יחד מתחת לשולחן והתחלנו להתפלל", היא המשיכה. "כשהרעש הפסיק, ירדנו מהר ארבע קומות וחיכינו מחוץ למלון. בינתיים אי-אפשר לחזור לחדרים. מדברים על כך שבעיר העתיקה של מרקש (המדינה) קרסו מסעדות ובתי קרקע". 

עדי, שנמצאת בטיול שורשים עם משפחתה במרקש, סיפרה על הפאניקה: "אנחנו בסדר, אבל די בהלם. משאירים את כולנו בחוץ ולא נותנים להיכנס לחדרים. זה היה בסיום המופע, בדיוק הגישו כוסות שמפניה, ופתאם קלטנו שהאדמה תחתנו רועדת. אני לא חושבת שמישהו באמת הבין מה קורה".

"אחרי 20 שניות הבנתי שמשהו קורה, הסתכלתי סביב ואמרתי: 'מזל שאנחנו בחוץ', ואז התחלתי לחשוב אם יש ים ומהר נזכרתי שאין", היא שיחזרה. "המשכנו לעמוד ולחפש את הקרובים שלנו כמובן. ואז אמרו לנו שיש הוראה של מכבי אש - לבקש מכל מי שבמרקש להישאר בחוץ, והוציאו אנשים מהחדרים. אנחנו עוד מנסים לעכל את מה שקרה". 

רעידת האדמה במרוקו / צילום: Al Maghribi Al Youm, רויטרס
 רעידת האדמה במרוקו / צילום: Al Maghribi Al Youm, רויטרס

איתן גאוי, בעל העסק "פלאפל סבבה" ברובע היהודי במרקש, סיפר: "בערך בשעה 23:12 (שעון מרוקו) כל הבית התחיל לרעוד, אבל לא ברמה שאנחנו מכירים מהארץ. ממש כל הבניין, והיו קולות כאילו כל הקירות נשברים מבפנים. במקביל, שמעתי צרחות וצעקות מבחוץ". 

"הצצתי החוצה, ראיתי מלא אנשים מתחילים לרוץ לכיוון הכביש הראשי וגם התחילו לצאת מהבית. אנשים מבוהלים וחלק בכו", סיפר. "היה לא נעים, אבל די שמרנו על קור-רוח. ירדנו למטה לרחוב, השומר בבניין אמר שמאז 1973 לא היה משהו כזה במרקש. כל בתי הקפה התרוקנו, אפילו המוכרים יצאו החוצה". 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12