הטלטלה בשוק המט"ח: הדולר נסחר סביב 3.8 שקלים

הדולר נופל בכ-1% כעת, כאשר בשעות הצהריים הוא נסחר סביב רמה של 3.795 שקלים • הכלכלנים הבכירים מסבירים כיצד השקל צפוי להגיב להתפתחויות הפוליטיות

עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

התנודתיות והעצבנות בשוק המט"ח נמשכת על רקע הדיון בבית המשפט העליון בחוק לביטול עילת הסבירות. החשש בשווקים גדול מתגובה שלילית להתפתחות האירוע, זאת כאשר במידה ושופטי בג"צ יבטלו את החקיקה והכנסת לא תכבד את הפסיקה, ישראל עלולה למצוא את עצמה במשבר חוקתי.

בשידור חי | 15 שופטי העליון דנים בבג"ץ הסבירות
המשרוקית של גלובס | המדריך ל"בג"ץ הסבירות": התקדים האפשרי, ההרכב הגדול והסיכוי להתנגשות חזיתית 

כעת בשוק המט"ח, הירידות בדולר נחלשו מעט, והמטבע האמריקאי שבשעות הצהריים נסחר סביב 3.795 שקלים, מאבד כ-1% מול ועומד על כ-3.80 שקלים. גם האירו נחלש ונסחר כעת סביב 4.07 שקלים לאחר שאתמול בערב נסחר סביב 4.08 שקלים. 

העצבנות בשוק המט"ח הורגשה כבר אמש (ב') כאשר שבוע המסחר במט"ח התנהל בתנודתיות חריגה לקראת האירוע ובכלל בעקבות המשבר הפוליטי הנובע מהחקיקה המשפטית. מתחילת החודש, נחלש השקל אל מול הדולר, ב-0.3% ואף הגיע בשבוע שעבר לשער חליפין של 3.85 שקלים לדולר אחד. פרמיית הסיכון המגולמת בשוק המט"ח מוערכת לפי כלכלני השוק בכ-50 אגורות, והמשמעות היא שללא סיכוני המשבר הפוליטי שער החליפין של השקל היה מצוי ברמה אחרת לגמרי, והיה נסחר ברמות של 3.4-3.5 שקלים למטבע.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים מוסר בסקירתו כי לקראת השבוע הגורלי השוק מבטא את הסיכונים המגולמים בשקל :"פרמיית הסיכון של ישראל ממשיכה לעלות בשוק המט"ח, ונותרה גבוהה גם בשוק המניות המקומי". הוא מצביע בכך על הפער המתקיים בין שער החליפין מול הדולר לבין מדד הנאסד"ק וגם במדדים המרכזיים בבורסה בישראל לבורסת וול סטריט.

עם זאת, ביום ב' לקראת סיום המסחר השקל דווקא התחזק, כשעלה בכמעט בכ-1% מול הדולר ונסחר סביב 3.81 שקלים, לאחר שחזרו השמועות על פשרה  בזירה הפוליטית.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות סייג את ההתפתחויות בשוק ואמר בשיחה לגלובס כי "חשוב לזכור כי המציאות הפוליטית נזילה מאוד והשקל הוא הראשון להגיב בעוצמה להתפתחויות בזירה הזאת, לכל כיוון".

במידה ולא נראה שינוי לטובה שיעיד על עלייה בוודאות בנושא והרגעת השווקים, הכלכלנים בשוק ההון לא דוחים על הסף אפשרות לפיחות נוסף בשער החליפין, כאשר רף חליפין חדש, של 3.9 שקלים ואף 4 שקלים נמצאים על הפרק. "לפי המצב הנורמלי החדש בשוק המט"ח, שבו תיתכן תזוזה יומית של חצי אחוז ליום לכל כיוון, הדבר ייתכן בהחלט" מסכם מנחם.