נחושים לשנות את התעשייה: ההשקות הגדולות של השנה

כלי הבינה המלאכותית שמייעלים את העבודה, מכשירי הפרימיום בסלולר, הרשת החברתית שרצתה לנצח את טוויטר ושירות הסטרימינג שמנסה לשבור את השוק • גלובס מסכם שנה טכנולוגית

ההשקות הגדולות של השנה
ההשקות הגדולות של השנה

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

מראש השנה תשפ"ג ועד היום נרשמו לא מעט הכרזות והשקות גדולות שהצליחו לשנות את התעשייה מקצה לקצה, או להיכשל ולא להגיע ליעדים שציפו להם. אז מי היו אלו שהצליחו, מי פחות סיפק את הסחורה, ואחרי מי כדאי לעקוב כדי לראות אם עוד יצליחו לחולל מהפכות ושינויים עבור הצרכנים? גלובס מסכם שנה טכנולוגית.

תרגום מיוחד | זה האיש הכי חשוב לעתיד האנושות והוא בן 38 בלבד
פרויקט מיוחד | השבבים שמפתחות ענקיות הטכנולוגיה בישראל
השבוע בביומד | החברה הישראלית שרוצה לשקם פגיעות בחוט השדרה דרך האף

ההשקה המנצחת ChatGPT ו-Bard

המרוץ לבינה המלאכותית הואץ בשנה הזו, קודם כל בזכות ההשקה של OpenAI בנובמבר האחרון, עם מודל הבינה המלאכותית השיחתית ChatGPT. למי שלא בקיא, מדובר בכלי שמאפשר "לשוחח" עם AI, ולקבל מידע טקסטואלי בצורה מסודרת ובמקום אחד, במקום לחפש את המידע ברחבי הרשת. המודלים של כלל החברות השתפרו פלאים, התשובות הפכו טובות יותר, ועוד משתמשים בחרו בכלים האלו.

מיקרוסופט הבינה ראשונה את הפוטנציאל האדיר, והשקיעה מיליארדי דולרים ב־OpenAI, מה שהוביל אותה כאמור להיות הראשונה שהשיקה. גוגל, בתגובה, השקיעה בבת אחת מיליארדי דולרים כדי לפתח את המתחרה שלה, ששוחררה אחרי כמה חודשים תחת השם Bard. ביולי החברה כבר הכריזה שהכלי שלה עובד בעברית. כיום, לבארד יש עשרות מיליוני משתמשים פעילים בחודש, בעוד ש־ChatGPT נרשמו מעל ל־100 מיליון משתמשים.

הטכנולוגיה החדשה שיפרה את חייהם של רבים, וגרמה להם לשנות הרגלים. למשל, אנשים התחילו לנסח מסמכים שלמים בעזרת ChatGPT, הודעות דואר אלקטרוני נכתבו בעזרת מחולל טקסטים, מצגות הוכנו בעזרת תיאור טקסטואלי בלבד, פגישות תומללו בעזרת בינה מלאכותית שהוציאה גם משימות פרקטיות לצוותי עבודה ועוד. גם מיקרוסופט עם מוצרי האופיס, וגם גוגל עם מוצרי הוורקפלייס שלה, הכניסו יותר ויותר שימושי בינה מלאכותית למוצרים הללו - וזה עוד עתיד להשתפר.

אחד השינויים הגדולים ביותר שעוד צפויים לנו קשור למנועי החיפוש, כמו גוגל ובינג. אם עד כה כתבנו שאילתות ונכנסנו לקישורים בעמודי התוצאות, כעת יהיה אפשר לכתוב שאילתה למנוע החיפוש ולקבל את התשובה המבוקשת מהר מאוד. גוגל כמובן עושה חשבון נפש מתמשך, ובוחנת איך להתאים את המודל העסקי שלה שנשען על הפרסום במנועי החיפוש. בחודשים הקרובים אנחנו צפויים לשמוע הכרזות סביב נושא זה.

ובכלל, מדובר בתחום שרק התחיל ומתפתח, ועוד צפוי לחולל תמורות רבות בהרבה תעשיות ובהרבה שווקים. העולם ייאלץ לאמץ את הבינה המלאכותית, ומי שלא - ימצא את עצמו מאחור.

התחרות על הפרימיום אייפון 15 מול גלקסי S23

בשוק ישנם הרבה סמארטפונים של חברות שונות, אך התחרות המובהקת היא בין שניים: אייפון של אפל מול גלקסי של סמסונג. מדי שנה, אפל מקיימת את אירוע האייפונים השנתי שלה בספטמבר, ואילו סמסונג מקיימת את אירוע הגלקסי שלה בפברואר. שתי החברות מתמודדות עם הצורך לחדש מדי שנה, והצרכנים עוקבים באדיקות אחר החברה המועדפת עליהם.

השבוע התקיים האירוע השנתי של אפל, שהשיקה ארבעה דגמי אייפון 15. השיפורים המרכזיים שהוצגו הם החלפת חומר המעטפת לטיטניום במקום נירוסטה, כבל טעינה של USB-C במקום שקע הטעינה הייחודי של אפל, שינוי מתג ההשתקה לכפתור פעולה ושיפורים בביצועים ובמערך הצילום.

אייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל

מול מכשירי האייפון, סמסונג מציעה מכשירי Galaxy S, ולפני כמה חודשים השיקה את סדרת ה־S23. החברה לא חידשה הרבה במכשירים האלו, ובעיקר שיפרה את הביצועים ומערך הצילום. סמסונג השיקה גם את הדור החדש של המתקפלים שלה, ה־Z Fold וה־Z Flip. כאן השינוי המשמעותי הוא הגדלת המסך של הפליפ (המכשיר שנפתח כמו המכשירים הישנים), מה שהופך את המוצר להרבה יותר טוב ושמיש.

הההשקה שלא צלחה הרשת החברתית Threads

השנה הודיע מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא (פייסבוק לשעבר), כי הוא משיק רשת חברתית חדשה שתתחרה בטוויטר (או שמא צריך לקרוא לה X) אשר נרכשה על ידי אילון מאסק. באותה תקופה, המשתמשים זעמו על מאסק והשינויים שהוא ביצע בטוויטר, וצוקרברג קיווה למשוך אליו כמות גדולה של משתמשים. הרשת החדשה, שנקראת Threads, עוצבה בצורה דומה במיוחד לטוויטר, ובנתה על כך שמשתמשים יעזבו את זירת הציוצים.

בהתחלה, הרשת החברתית רשמה הישג מרשים במיוחד: תוך חמישה ימים היו לה 100 מיליון משתמשים רשומים, וכל זה בלי להיות פעילה באיחוד האירופי, בשל עניינים רגולטוריים. ההישג הזה הוא בעיקר הודות לחיבור לחשבון האינסטגרם ותהליך הרשמה קל במיוחד. מבחינת צוקרברג ואדם מוסרי, מנהל אינסטגרם שאמון על הפרויקט, נראה היה שהעתיד ורוד.

אלא שעם הזמן, החלה נטישה מובהקת של משתמשים, כשדיווחים ברחבי העולם הצביעו על חוסר פעילות ברשת החדשה. יתרה מכך, משתמשים גילו שאם הם מנסים למחוק את חשבון הת'רדס שלהם, חשבון האינסטגרם נמחק גם כן, מה שעורר זעם על הרשת החברתית. בת'רדס הודיעו כי יבחנו כיצד ניתן לפתור את הבעיה.

כיום, צוקרברג ומוסרי ממשיכים לחפש את הזהות של ת'רדס, משיקים פיצ'רים חדשים, ובעיקר מנסים להבין איך לגרום למשתמשים שכבר רשומים להיות פעילים.

השקות הסטרימינג free TV וסיסמאות נטפליקס

ביוני האחרון הושקה חברת סטרימינג חדשה בישראל, פרי שיתוף פעולה בין קשת12 לחברת RGE, תחת השם free TV. השירות החדש מציע מחיר לכל החיים שלא משתנה, וכולל את תכני RGE (בעיקר ספורט וילדים), לצד ספריית VOD וערוצי הברודקאסט בישראל.

עדיין מוקדם להכריע אם המיזם הצליח או לא, אבל כניסה של שחקן נוסף שמתיימר לשבור השוק מבחינת המחירים היא תמיד דבר טוב. במבט קדימה, מעניין יהיה לראות האם המתחרות ישנו מחירים או יציעו חבילות אטרקטיביות יותר.

השקה נוספת, הפעם בינלאומית, שהשפיעה על הצרכנים הישראליים היא הפתרון של נטפליקס לבעיית שיתוף הסיסמאות. לפי החברה, כ־100 מיליון משקי בית חלקו חשבונות, ולא שילמו על חשבונות נפרדים. המשמעות: חברים ואנשים מחוץ לתא ביתי שיתפו ביניהם סיסמאות.

נטפליקס החליטה שאם המערכת מזהה שימוש מחוץ לתא ביתי, החשבון ייחסם - אלא אם תשולם תוספת של 17 שקל בחודש עבור כל משתמש חיצוני. זה כמובן גרם למשתמשים לחשב מחדש את התשלום על החשבון שלהם - ויהיה מעניין לראות אם המתחרות יצעדו באותה הדרך.

השורה התחתונה המשך יבוא

ההשקות שהוצגו כאן הן רק קצת הקרחון של טכנולוגיות מרגשות שהושקו השנה. בחלק מהמקרים זה הצליח יותר ובחלק פחות, אבל כולן עיצבו את התעשיות שבהן פעלו, וגרמו להתעסקות רחבה סביבן.

לחלק מההשקות יהיה המשך בשנה העוקבת עם הדור הבא, אך חלק מהטכנולוגיות יצטרכו להוכיח את עצמן מחדש. מה שבטוח, ככל שעובר הזמן, אנו הצרכנים פוגשים שיפורים טכנולוגיים שמקדמים אותנו ועוזרים לנו יותר ויותר. יש למה לחכות.