כלכלנים מעריכים: איך תשפיע האינפלציה על החלטת הריבית של בנק ישראל?

נתון האינפלציה לאוגוסט הפתיע לרעה לאחר שהקצב השנתי זינק ל-4.1% • יוני פנינג, מזרחי טפחות: "לולא היחלשות השקל בשנה האחרונה, היינו היום די קרובים ליעד האינפלציה של בנק ישראל" • ד"ר גיל בפמן, לאומי: "האינפלציה במבט ל-12 החודשים הקרובים צפויה להיות כ-3.0-3.5%"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב-0.5% ועמד כעת על קצב שנתי של 4.1%. הנתון גבוה מתחזיות הכלכלנים, שציפו לאינפלציה של 3.9%-4%.

האינפלציה הפתיעה לרעה: עלתה לקצב שנתי של 4.1%; מחירי הדירות יורדים חודש רביעי ברציפות 

"כמו בהרבה מדינות, גם אצלנו העלייה של האינפלציה נובעת ממיצוי השפעת ירידת מחירי האנרגיה והסחורות, אל מול השיאים של הקיץ שעבר", מסביר יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות. "על זה ניתן להוסיף עוד קצת רכיבים עונתיים, כמו הטיסות לחו"ל, המשפיעות ביתר שאת על המדד, נוכח היחלשות השקל".

פנינג מעריך כי בהמשך נראה את עליית מחירי הדלק, זאת לאור עליית מחירי הנפט בעולם. בנוסף פנינג מסביר שבגזרת הדיור, "העלייה בנטילת המשכנתאות באוגוסט, לשיא של חצי שנה יחד עם הצמצום בהכנסה הפנויה, צפויים להערכתנו להמשיך ולמתן את קצב עליית שכר הדירה".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי הסיבה העיקרית לעלייה החדה מהציפיות הייתה הזינוק במחירי הטיסות לחו"ל. מעבר לכך, שפריר מדגיש כי "אם משרד האוצר לא היה מגדיל באוגוסט משמעותית את סבסוד מחיר הדלק, אזי המדד היה עולה באוגוסט אף יותר".

מדד הליבה, מדגיש שפריר, המוציא מחישוב המדד את מחירי האנרגיה ופירות והירקות, עלה גם הוא ב-0.5%. קצב העלייה השנתי עלה ל- 4.1% (לעומת 3.8% ביולי) .

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אומר כי "האינפלציה השנתית שבה ומאיצה, אך בקצב מהיר במעט מהצפוי, ל-4.1%. כך, האינפלציה במבט ל-12 החודשים הקרובים צפויה להיות כ-3.0-3.5%".

פנינג מדגיש כי היחלשות השקל בשנה האחרונה, הביא לתוספת אינפלציה המוערכת בכ-1.5%-2%. "לולא היחלשות השקל בשנה האחרונה, היינו היום דיי קרובים (גם אם קצת מעל) ליעד האינפלציה של בנק ישראל", אמר.

האם בנק ישראל יעלה את הריבית?

נתון האינפלציה מעלה את השאלה האם בנק ישראל יעלה שוב את הריבית, שעומדת כבר על שיעור של 4.75%. החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תתקיים ב-23 באוקטובר, מספר ימים לאחר פרסום מדד האינפלציה של ספטמבר.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הדגיש במספר הזדמנויות לאחרונה ש"הריבית נמצאת ברמה מרסנת". עם זאת, נתון אוגוסט מאותת שהאפשרות להעלאה נוספת עדיין קיימת. פנינג צופה כי אם מדד המחירים הבא של חודש ספטמבר יפתיע כלפי מעלה, "זו תהיה סיבה פוטנציאלית להעלאת הריבית במשק פעם נוספת. אם נהיה פסימיים, אז גם עוד היחלשות בשקל, יכולה לעורר את הצורך בעליית הריבית מצד בנק ישראל".

בפמן מסכים: "מדובר בסביבת אינפלציה הגבוהה מן הגבול העליון של יעד יציבות המחירים. מדד ספטמבר ומידת ההפתעה במדד זה, לצד התפתחות שער החליפין של השקל, ישפיעו על הסיכויים להעלאת ריבית נוספת".