שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי. איך זה ישפיע על החלטת הריבית?

שיעור האבטלה בישראל בחודש אוגוסט עומד על 3.1% - הנתון הנמוך ביותר מאז 2012 • נגיד בנק ישראל ציין כי שוק התעסוקה ההדוק מתדלק את האינפלציה, כך שהמצב מעלה את החשש מפני העלאת ריבית נוספת בעוד כחודש

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה בישראל בחודש אוגוסט עומד על 3.1% - הנתון הנמוך ביותר מאז החלו המדידות בשיטה החודשית (במקום בפעם ברבעון) בשנת 2012; כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום (ג'). מדובר בירידה נוספת בשיעור האבטלה, שביולי עמד על 3.4%, ונראה כי שוק התעסוקה בישראל נותר הדוק מתמיד.

שאלות ותשובות | הפד יחליט על הריבית מחר: האם ההעלאות יסתיימו בקרוב?
הכלכלה מקרטעת, האירו צולל מול הדולר: המשבר של אירופה

הבעיה בשוק תעסוקה הדוק נעוצה בכך שעלולים להיווצר לחצי שכר שיובילו לעלייה מחודשת באינפלציה. בנק ישראל והנגיד פרופ' אמיר ירון הדגישו כי מצב זה מתדלק את האינפלציה, והביעו את הצורך להתרככות מסוימת בשוק העבודה בכדי להביא את האינפלציה ליעדה (3% ברף העליון).

"ירידת שיעור הבלתי מועסקים (ללא עונתיות) מ-3.4% ל-3.1% מחזקת עוד יותר את שוק העבודה", אמר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות בשיחה עם גלובס. מנחם הדגיש כי השוק נמצא למעשה במצב של תעסוקה מלאה לכל דבר ועניין ותוצאה זו לא פחותה בהשפעתה מהעלייה מעל הצפי של מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט.

בנוסף, הסביר מנחם כי אלמנטים נוספים בשוק עלו, כגון שיעור התעסוקה, שמוסיפים למיצוב השוק ברמת פעילות גבוהה. "שיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי לא ירד, כך שניכרת אופטימיות בדבר הסיכוי למצוא עבודה, יחד עם יכולת קליטה גבוהה של המועסקים, שעדיין מתמודדים עם היקף מכובד של משרות לא מאוישות", סיכם מנחם.

את לחצי השכר במשק ניתן לראות מחודש לחודש בנתוני הלמ"ס. הנתון האחרון, אשר פורסם בתחילת ספטמבר, הראה שהשכר ביולי עלה בכ-6% משנה לשנה.

הנתונים המתפרסמים היום מתווספים לעליית מדד המחירים לצרכן מיום שישי האחרון, שהפתיע לרעה את התחזיות, כאשר האינפלציה עלתה לקצב שנתי של 4.1% - מה שמעלה אף יותר את החשש שבהחלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל, בעוד כחודש, הריבית תעלה פעם נוספת ותגיע לשיעור של 5%.