הראלי במניות הטכנולוגיה נסדק, וריבית גבוהה לזמן ארוך אינה מבשרת טובות

משקיעים מסתכלים בספקנות גוברת על הערכות השווי של חברות מובילות בשוק המניות האמריקאי, בעיקר מתחום הטכנולוגיה • כשקרנות כספיות ואג"ח ממשלתיות קצרות מעניקות תשואה של כ–5%, מתמעטים המשקיעים שיסכימו לשלם מכפילים דמיוניים על פוטנציאל רווחים

טים קוק בכנס אפל בקליפורניה החודש / צילום: Reuters, Loren Elliott
טים קוק בכנס אפל בקליפורניה החודש / צילום: Reuters, Loren Elliott

מניות טכנולוגיה הניעו את הראלי של השוק ב־2023 עד כה, אך הפכו ליותר ויותר יקרות תוך כדי כך.

כעת, ציפייה גוברת שהפדרל ריזרב ישאיר את הריבית בארה"ב גבוהה תקופה ארוכה יחסית מאיימת לחנוק את המסחר, עד כדי לעמעם את התחזית למדדים כמו S&P 500 שמאוד מושפעים מביצועי חברות הטכנולוגיה.

שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי. איך זה ישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל?שאלות ותשובות | הפד יחליט על הריבית מחר: מה צפוי והאם העלאות יסתיימו בקרוב?
ניתוח | הכלכלה מקרטעת, האירו צולל מול הדולר: המשבר של אירופה

המצב הוא כזה בגלל שההתלהבות ארוכת השנים של משקיעים ממניות טכנולוגיה הונעה לא רק על ידי החדשנות של החברות בתוכנה ובחומרה, אלא גם הודות לריבית מאוד נמוכה שהפכה את הרווחים העתידיים שהבטיחו החברות האלו לבעלי ערך במיוחד. סוחרים היו מוכנים לשלם מכפילי רווח גבוהים יותר לחברות בטווח הקרוב על מנת לזכות בנתח מהצמיחה שלהן בטווח הרחוק.

החישובים האלו השתנו בשנה שעברה כשהבנק הפדרלי (הפד) החל להעלות באגרסיביות את הריבית בניסיון למתן את האינפלציה. עד סוף 2022, תחום הטכנולוגיה במדד S&P 500 ירד ב־29%, הפך זול יותר ביחס לרווחים והציג ביצועים פחות טובים מכלל ה־S&P בפעם הראשונה מאז 2013.

השנה, התלהבות מפיתוחי האינטליגנציה המלאכותית (AI) והימורים על כך שהפד יתחיל להוריד ריבית מוקדם יחסית, שוב הובילו לנסיקה במניות. אבל התייצבות עיקשת בנתוני האינפלציה וכלכלה חסינה דוחים באופן מפתיע את המועד שבו צופים השווקים התחלת הורדות ריבית, וזה גורם למשקיעים להסתכל בספקנות מחודשת על הערכות השווי שהוצמדו למובילות השוק.

"אנחנו חושבים שהשוק יקר מדי", אמר מקס ווסרמן, מייסד שותף ומנהל תיקים בכיר ב־Miramar Capital. "בנטרול תחום הטכנולוגיה, השוק כבר מוערך באופן הרבה יותר סביר".

ווסרמן סיפר שהחברה שלו השקיעה לאחרונה במניות מסוג אחר - של חברות תעשייתיות ופיננסיות, דוגמת General Dynamics ובלקרוק.

השבוע יופנו כל העיניים לפגישת הריבית של הפד, כדי להבין לאן המדיניות המוניטרית תמשיך מכאן. בשווקים יש כמעט קונצנזוס שנגידי הבנק המרכזי יותירו את הריבית על כנה בהחלטתם (ביום רביעי), אך מחלוקת בשאלה אם תהיה עוד העלאת ריבית עד סוף השנה.

צפי פוחת להורדת ריבית עד אמצע 2024

סדקים החלו לצוץ במסחר במניות טכנולוגיה. מניית אפל, החברה הגדולה ביותר ב־S&P 500 במונחי שווי שוק, ירדה החודש ב־6.8%, בעוד שאנבידיה, שהציגה את הביצועים הטובים ביותר במדד ב־2023, ירדה ב־11%. שתי המניות עדיין מציגות בסך הכול עליות השנה - של 35% ו־200% בהתאמה. הירידות בשתיהן גררו את תחום הטכנולוגיה לנסיגה של 4.3% בספטמבר, כך שהוא מפגר אחרי ה־S&P 500 בפער הגדול ביותר בחודש אחד מאז נובמבר 2018, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. בספטמבר עד כה המדד ירד ב־1.3%.

משקיעים רבים הופתעו מהעוצמה שבה שוק המניות התנהג מתחילת השנה. עד אוגוסט, רשם ה־S&P 500 תשואה (כולל דיבידנדים) של 19%. כאמור, טכנולוגיה וסקטורים דומים אחראיים כמעט לכל העלייה.

סקטור הטכנולוגיה במדד, הכולל את אפל , מיקרוסופט  ואנבידיה , אחראי ל־59% מסך התשואה שלו עד אוגוסט, על פי הווארד סילברבלאט, אנליסט בכיר בחברת מדדי S&P ודאו ג'ונס. סקטור ההוצאות הלא חיוניות, הכולל את טסלה ואמזון, ומגזר המידע ותקשורת הכולל את אלפבית ומטא, אחראיים יחד ל־36% מתשואת S&P 500.

תחזיות הסוחרים לגבי מתי יוריד הפד את הריבית הולכות ונדחות. ביום שישי נמדדה סבירות של 57% לכך שהריבית תרד עד יוני 2024, על פי הכלי FedWatch של CME Group, לעומת סבירות של 81% שנקבעה באוגוסט.

חלק מהאנליסטים ראו רמזים בנתוני האינפלציה של השבוע שעבר לכך שהפד עשוי להותיר את הריבית גבוהה. המחירים לצרכנים עלו באוגוסט בקצב המהיר ביותר זה יותר משנה בשל עלייה במחירי האנרגיה. כשהתחומים התנודתיים של אנרגיה ומזון מוחרגים, מחירי הליבה עלו ב־0.3%, גבוה מ־0.2% שצפו הכלכלנים.

"זה מחזק את ההבנה שאנחנו הולכים לחיות עם ריביות גבוהות לאורך זמן, בגלל שעדיין ישנם 'כיסי אינפלציה' שהם גבוהים באופן עיקש", אמרה ג'ולי בייל, מנהלת תיקים ואנליסטית מחקר בכירה ב־Kayne Anderson Rudnick, חברה לניהול השקעות.

תקופה ממושכת של ריבית גבוהה עלולה להיות חדשות רעות למניות, בייחוד כאלו שהערכות השווי שלהן גבוהות. משקיעים שבמשך שנים לא מצאו אלטרנטיבות רבות לשוק המניות יכולים כעת להרוויח 5% עם סיכון מועט בקרנות כספיות. התשואה על איגרת חוב ממשלתית לשנתיים עמדה ביום שישי על 5.03%. התחרות הזו יכולה להשפיע על המחירים שיסכימו משקיעים לשלם בשוק המניות עבור נתח פוטנציאלי מרווחים עתידיים של חברה.

"השווקים מתוחים מדי. אופוריה מוגזמת בטק"

הראלי השנה ממצב את מניות הטכנולוגיה כיקרות באופן היסטורי. תחום טכנולוגיית המידע נסחר בשבוע שעבר בפי 25.5 מהרווחים הצפויים ב־12 החודשים האחרונים, עלייה ממכפיל 20 בסוף 2022 וגבוה מהממוצע ל־10 שנים שהיה 18.5, על פי FactSet.

אנבידיה נסחרה במכפיל 31.7 על הרווחים הצפויים, ירידה מהמקום שבו החלה את השנה בגלל שאנליסטים העלו את הערכות הרווח שלהם אפילו יותר ממחיר המניה, שזינק פי שלושה. מיקרוסופט נסחרת פי 29.9 מהרווחים הצפויים ואפל לפי מכפיל של 26.9.

מניות הטכנולוגיה הגדולות בתחום הוצאות פנאי של צרכנים נראות אפילו יקרות יותר. אמזון נסחרת לפי מכפיל של 50.1 מהרווחים הצפויים וטסלה לפי מכפיל של 63.8.

"השווקים בפירוש מתוחים מדי", אמר דיוויד באהנסן, מנהל השקעות ראשי ב־Bahnsen Group, חברה לניהול הון. "יש יותר מדי אופוריה בשבע ענקיות הטק".

מדד S&P 500, בינתיים, נסחר פי 18.9 על רווחי החברות במדד, עלייה מ־16.8 בסוף דצמבר וגבוה מהממוצע לעשור - 17.7.

יש משקיעים שמהמרים על כך שמניות בחלקים אחרים של העולם אולי יביאו תשואות טובות יותר.

ג'ון דאבי, מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי ב־Astoria Portfolio Advisors, אמר שהחברה שלו מחזיקה פוזיציות גדולות יותר מהבנצ'מרק שלה במניות יפניות ואירופיות, ומנגד פוזיציה קטנה יותר במניות אמריקאיות עם שווי שוק גבוה. מדד Stoxx Europe 600 נסחר בשבוע שעבר בפי 12.5 מהרווחים הצפויים, ומדד ניקיי היפני נסחר במכפיל של 18.6.

"יש ספר כללים חדש לעולם של ריבית ואינפלציה גבוהות יותר", אמר דאבי. "רק בגלל שמשהו עבד ב־10 השנים האחרונות, לא אומר שהוא ימשיך לעבוד גם בעתיד".