מדוע צנחה מניית אינטל ביותר מ-4% אתמול

מניית ענקית השבבים הציגה את הירידה החדה במדד דאו ג'ונס אתמול בשל ירידה צפויה בביקושים למוצריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל

מניית ענקית השבבים אינטל ירדה ביום ג' בכ-4.3% למחיר של כ-36 דולר למניה. הצניחה בשווי המניה החלה ביום שלישי, במקביל לאירוע המפתחים של החברה "Innovation 2023", שבו חשף מנכ"ל החברה פאט גלסינגר נתונים חדשים על מעבדי הבינה המלאכותית שהחברה מתכננת להשיק בעתיד הקרוב.

הצניחה בשווי המניה מיקם את אינטל  בתחתית הביצועים במדד דאו ג'ונס ביום המסחר (ג'). מתחילת השנה מניית אינטל אומנם עלתה בכ-36%, אולם בשלוש השנים האחרונות היא רשמה תשואה שלילית של 20%.

הראלי במניות הטכנולוגיה ניסדק, וריבית גבוהה לזמן ארוך אינה מבשרת טובות 

למרות שאינטל מנסה להדביק את הפער שצברה מול חברות כמו אנבידיה בפיתוח מוצרים משולבי ומבוססי בינה מלאכותית, נדמה כי החשש מאיטיות "עיכול" מלאי המוצרים שנרכשו על ידי לקוחות אינטל מאפיל על ההבטחות הטמונות בפיתוחים החדשים שלה.

לראיה, דייוויד זינסנר, סמנכ"ל הכספים של אינטל, אמר במהלך אותו כנס כי בעוד שהחברה רואה שיפורים בביקוש סביב מרכזי נתונים בשני הרבעונים האחרונים, היא עומדת בפני מספר רבעונים מאתגרים.

"מתערערת" בגלל הביקוש הירוד

בין היתר אמר, כי אינטל "מתערערת" בשל הביקוש הירוד לשבבים עבור חוות שרתים (דאטה-סנטרס). כמו כן, התבטאה החברה לגבי כך שהיא צופה שלב של "עיכול מלאי" אצל לקוחותיה בחודשים הקרובים, שלב שישתרע על פני הרבעון השלישי וככל הנראה גם הרביעי של השנה.

משמעות הדבר היא כי במהלך תקופה זו תתמודד החברה עם בעיית מלאי עודף, מה שצפוי להפעיל לחץ נוסף על ביצועי עסקי הדאטה-סנטרס. דברי זינסנר הצביעו על תקופת התאוששות ממושכת עבור עסקי חוות השרתים של אינטל, בניגוד לציפיות השוק. חשיפת העיכוב העלתה חשש בקרב המשקיעים, בין היתר בשל כך שהדאטה-סנטרס הם אפיק הכנסה מכריע לאינטל.

נקודת האור לכאורה שהוצגה בכנס היא הניסיון של אינטל להמשיך בפיתוח מוצרים מבוססי בינה מלאכותית. במהלך הכנס דיבר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, על מעבדי Core Ultra ועל השבב Meteor Lake - מוצרים המשתמשים ביחידת העיבוד העצבית המשולבת הראשונה של החברה, שנועדה לספק "האצה בשימוש בבינה מלאכותית חסכונית והסקת נתונים מקומית על המחשב עצמו".

אינטל מצפה גם לשחרר את מעבדי השרתים Intel Xeon מהדור החמישי שלה, אשר יהיו זמינים לדברי החברה כבר בחודש דצמבר הקרוב.

אינטל בעצם מנסה לצמצם את הפער שצברה בעולמות הבינה המלאכותית, זאת על ידי השקת מעבד המיועד למחשבים ניידים, שבתוכו מודול בינה מלאכותית.

בהשוואה לקצב של אינטל, אנבידיה (שמנייתה זינקה ב-204% מתחילת השנה), הכריזה כבר במרץ על שבבי הבינה המלאכותית שהיא מפתחת, זאת לצד התבטאותו של ג'נסן הואנג, מנכ"ל החברה, שחזה כי ההכנסות מבינה מלאכותית יצמחו בקצב מהיר תוך שנה אחת.

הדוח הכספי האחרון של אנבידיה הדהים את וול סטריט והיכה את תחזיות האנליסטים. בדוחות הציגה אנבידיה הכנסות בגובה 13.5 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים, שעמדו על 11.17 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, דיווחה החברה על 2.7 דולרים, ועקפה את הצפי המוקדם שעמד על 2.07 דולרים למניה.

במקביל, חברת השבבים AMD הכריזה על מוצרי הבינה המלאכותית שלה ביוני האחרון, כשהיא מתמקדת בפיתוח מוצרים בקוד פתוח, בניגוד לגישה של אנבידיה.

נדמה כי חברות רבות, ביניהן לקוחות של אינטל, יקצו משאבים, לכשיגיע זמן חידוש המלאי, לרכישת מוצרים מבוססי בינה מלאכותית ממובילות השוק הנוכחיות, אנבידיה ביניהן, מה שעלול לבוא גם כן על חשבון רכישות מוצרי אינטל, כך לפי מומחים בתחום.