רשות שוק ההון צפויה לבצע קיצוץ נוסף בתגמולי הביטוח הסיעודי

אחרי סבב שיחות עם השוק, הפחיתה הרשות את התגמול למבוטחים שתביעתם תאושר לאחר כניסת ההוראה לתוקף, ככל הנראה עד סוף השנה, ב-500 שקל נוספים לסכום של 5,000 שקל בחודש • במקביל, תקופת ההמתנה לזכאות לכיסוי תישאר חודשיים ולא תוארך לחצי שנה

מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ
מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

רשות שוק ההון מפרסמת היום (ג') טיוטה שנייה של ההוראות שמצמצות את הכיסוי הסיעודי לחברי קופות החולים. על־פי הטיוטה השנייה, שמתפרסמת לאחר שהרשות ערכה סבב ראשון של דיונים בהערות שהתקבלו, יופחת עוד יותר התגמול שיקבלו מבוטחים שתביעתם אושרה לסך של 5,000 שקל בחודש; זאת, במקום 5,500 שקל, כפי שתוכנן בטיוטה הראשונה שעוררה סערה ציבורית (עבור מבוטל שהצטרף עד גיל 49). 

מועד לכניסת ההוראה בתוקף עדיין לא נקבע, אך הנושא צפוי להיסגר באופן סופי עד סוף השנה, מכיוון שאז מסתיימות הפוליסות של קופות החולים כללית ומכבי - שתי קופות החולים הגדולות בארץ - והתנאים החדשים כבר יכללו בהסכם החדש מול חברות הביטוח שיזכו במכרזים הקופות.

שאלות ותשובות | מי ייפגע מקיצוץ הקצבה הסיעודית של מבוטחים בקופות חולים, ומהי החלופה?
שאלות ותשובות | הרפורמות בביטוחי בריאות יוצאות לדרך. כל מה שכדאי לדעת

הצעדים שנוקטת הרשות נדרשים כדי להבטיח את יציבותן של תכניות הביטוח הסיעודי בקופות החולים לאורך זמן, לאחר שחלק מהקרנות הייעודיות שהקימו קופות החולים לתשלום למבוטחים התרוקנו; זה נכון בעיקר לקרן הגדולה ביותר, של קופת החולים כללית, שהעודפים בה צפויים להספיק לחודשים ספורים בלבד.

הטיוטה העדכנית שמתפרסמת היום כוללת מספר רכיבים. העיקרי שבהם הוא ביטול ההארכה המוצעת של תקופת ההמתנה מחודשיים לשישה חודשים, וזאת בעקבות התייחסויות שקיבלה הרשות מגורמים רבים בדבר הפגיעה המשמעותית שמסב רכיב זה למבוטחים הסיעודיים. בנוסף, מוצע להגמיש את מנגנון חלוקת הסיכון בין חברת הביטוח לקרן המבוטחים, כך שייקבע בדיון בין חברת הביטוח לבין קופת החולים.

כיום, מבוטחים במסגרת הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים כ-4.6 מיליון אזרחים. הביטוח הסיעודי דרך קופות החולים מעניק פיצוי חודשי למבוטחים שנכנסו למצב סיעודי, ולא מסוגלים לבצע פעולות יום יומיות באופן עצמאי. במסגרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בקופות החולים, משולמים מדי שנה תגמולים בסך של כ-3 מיליארד ש"ח למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי.

בשנים האחרונות, ניכרת מגמת עלייה בתביעות סיעוד. מספר התביעות המוגשות והמאושרות בביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים עלה בעשרות אחוזים. מגמה זו איננה ייחודית רק לישראל ונובעת מסיבות שונות, כגון התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בנוסף, על שיעורי התביעות הסיעודיות בישראל משפיעים גם גורמים נוספים, כגון עלייה בכמות האישורים לגמלת סיעוד בביטוח הלאומי, פעילותן של חברות למימוש זכויות, וכן עלייה במודעות הציבור לכיסוי עצמו.

"טיפול הוגן ומכבד באזרחים לעת זקנה הוא יעד קולקטיבי שלנו"

הטיוטה שפורסמה על־ידי הרשות בתחילת אוגוסט נועדה לחזק את יציבות קרנות המבוטחים בתוכניות הביטוח הסיעודי של קופות החולים, על־מנת לאפשר את המשך קיומן של תכניות אלה. בעקבות פרסום טיוטת ההוראות, התקבלו ברשות הערות מקופות החולים, חברות הביטוח וגורמי חברה אזרחיים.

לאחר ניתוח ושקילה של כלל ההערות שהתקבלו, ולאחר קיום דיונים עם גורמי הממשלה הרלוונטיים, הוחלט על פרסום טיוטה שנייה של ההוראות. הרשות החליטה על פרסום טיוטה שנייה כדי לאפשר לציבור הזדמנות נוספת להעיר על המתווה המוצע, וזאת לנוכח החשיבות הרבה שמייחסת הרשות לקביעת מתווה הוגן ומאוזן, אשר ישיג את מטרותיו לייצוב קרנות המבוטחים, לטובת ציבור המבוטחים בכללותו.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל: "סוגיית הביטוח הסיעודי היא סוגיה חברתית-כלכלית מורכבת שאין להמעיט בחשיבותה. טיפול הוגן ומכבד באזרחים לעת זקנה הוא יעד קולקטיבי שלנו כחברה. רשות שוק ההון ממשיכה לפעול ברגישות ובאחריות למציאת מתווה שיבטיח לאזרחי ישראל את המשך הנגישות לביטוח סיעודי. נמשיך לפעול בתיאום עם שותפינו בממשלה ובשיח עם כלל הגורמים הרלוונטיים על מנת לאפשר לאזרחי ישראל כיסוי ביטוחי הולם למקרה בו יקלעו למצב סיעודי".