למה מניות הטכנולוגיה בירידה? בגלל שתשואות האג"ח מתעקשות לעלות

הירידה המתמשכת בשערי איגרות החוב הקפיצה את תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים לרמות שיא של 16 שנה • האפשרות לקבל תשואת חסרת סיכון גבוהה כל-כך פוגעת במניות, ובמיוחד של חברות הייטק, שהתמחר שלהן הופך אטרקיטיבי פחות על רקע האלטרנטיבה הקורצת

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock
משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

הגלישה כלפי מטה במחירי אג"ח ממשלת ארה"ב בקיץ האחרון, גברה מאז לייבור דיי, וזעזעה כמה מהפינות הלוהטות ביותר בשוק המניות. משקיעים רבים קיוו להקלה כלשהי לקראת הסתיו, לאחר שנתיים כמעט של ירידות בשערי האג"ח, שדחפו שוב ושוב את תשואותיהן אל מעל לציפיות של וול סטריט.

לאחר שנפלה ב-30%, וורן באפט מוכר את המניה הזו 
השקעות במחשוב קוונטי: כשפונקציה נופלת למקום הנכון 

כיום, התשואה על אג"ח לעשר שנים - בנצ'מרק מרכזי לעלויות הלוואה - ממשכנתאות ועד הלוואות תאגידיות - הגיעה לשיא של 16 שנה, כ-4.5%. במקביל, התשואה על אג"ח לטווחים קצרים יותר זינקה גם היא, והתשואה על איגרת לשנתיים גבוהה מ-5%.

ההתפרעות של שוק האג"ח טלטלה שווקים אחרים. העלייה בתשואות אג"ח פגעה במניות במגוון דרכים, כולל הקטנת האטרקטיביות שלהן לעומת אג"ח, והעלאת עלויות ההלוואה לחברות.

ירידות חדות במניות אמזון ואפל

העלייה בתשואה פגעה קשה במיוחד במניות הטכנולוגיה, בגלל שהרווחים העתידיים של חברות אלה שווים פחות לעומת התשואה חסרת הסיכון שמקבלים מי שמחזיקים אג"ח עד הגעתן לפירעון.

מניות חברות ענק כמו אמזון ואפל ירדו בספטמבר ב-6.4% וב-7%, בהתאמה, לאחר שמוקדם יותר השנה רשמו עליות נאות. מדד נאסד"ק העמוס מניות טכנולוגיה ירד ב־5.9%.

ומהו הכוח המניע מאחורי התנודות בשוק האג"ח? כלכלה אמריקאית איתנה, שממשיכה לצמוח למרות העלאות הריבית המהירות ביותר של הפדרל ריזרב בעשרות השנים האחרונות. התוצאה היא שחלק מהמשקיעים מהמרים שהפד ישאיר את הריבית גבוהה לשנים - או כדי להמשיך להילחם באינפלציה או בגלל שהבנק המרכזי לא יראה סיבה דחופה להוריד אותה.

לקראת פגישת המדיניות של הבנק בשבוע שעבר, משקיעים צפו שחלק מהנגידים ירמזו כי כעת הם צופים פחות קיצוצי ריבית בשנה הבאה משצפו קודם. אבל תחזיות הפד לגבי הריביות לקראת סוף 2024 היו גבוהות אפילו מצפי זה, מה שמשקף שינוי משמעותי בחשיבת נגידים רבים בבנק.

"השוק מתרגל לעובדה שבטווח הזמן הבינוני עד ארוך, הריבית תישאר גבוהה", אמר ריצ'רד צ'יימברס, מנהל בכיר בגולדמן זאקס.

למרות שה-S&P 500 עדיין נמצא בעלייה של 13% השנה, הוא ירד ב-9% מאז שהתשואות החלו לטפס ב-2022. הראלי במניות השנה נעצר ברובו כשהתשואה ל-10 שנים הגיעה ל-4% בסוף יולי.

חלק מהאנליסטים גם הזהירו שהערכות שווי של מניות נראות יקרות כשמודדים אותן לעומת התשואה שמשקיעים יכולים לקבל מאג"ח ממשלתיות. אחרים טענו שהערכות השווי האלה ייראו סבירות יותר ברגע שהתשואה על אג"ח תתחיל לרדת. אבל חלף זמן, והתשואות רק עלו עוד.

האם עליית התשואות מתקרבת לסופה?

למשקיעי אג"ח, תשואות גבוהות יותר משמעותן יותר הכנסה בעתיד. אבל זה מגיע במחיר מסוים, כי איגרות חוב חדשות בריביות גבוהות יותר גורמות ירידה במחירי אג"ח ישנות יותר, שהקופונים עליהן קטנים יותר.

ביום שישי פורסם מדד שרבים עוקבים אחריו, של אג"ח בדירוג השקעה. הכולל בעיקר איגרות חוב של משרד האוצר, ני"ע הקשורים למשכנתאות בגיבוי הממשלה וחובות תאגידיים. מדד זה ירד השנה ב-0.2%, אם מחשבים תשלומי ריבית ושינויי מחיר. זה קורה לאחר שבשנה שעברה ירד המדד ב-13% וב-2021 ב-1.5%, השנתיים הרצופות הראשונות שבהן יש תשואה כוללת שלילית מאז שהמדד יצא לדרך בשנות ה-70.

רבים חושבים שאולי התשואות סוף כל סוף הגיעו לשיאן.

התחזיות האחרונות של נגידי הפד מראות שהאינפלציה תרד ל-2% עד 2026 והתוצר המקומי הגולמי יירד בין 1.5% ל-2%. אם יתגלו תחזיות הפד כמדויקות, "איני בטוחה כמה עוד יכולות התשואות לעלות", אמרה סובדרה רג'אפה, מנהלת בכירה בסוסייטה ז'נרל. אם התשואות יישארו גבוהות תקופה ממושכת, רג'אפה מצפה שמשהו בכלכלה המקומית או העולמית "יישבר".

אבל חלק מהמשקיעים טוענים שדינמיקה של היצע וביקוש תשמור על תשואות גבוהות. הנפקת האג"ח זינקה לאחרונה, הודות לגדילת הגירעון בתקציב הפדרלי, אפילו בעת שהפד נסוג מהרכישות שנעשו כדי לתמוך בכלכלה בשנים האחרונות.

את הפער הזה מילאו משקי בית - קטגוריה הכוללת גם קרנות גידור ומשקיעים פרטיים אחרים, קרנות כספיות ותוכניות פנסיה. אבל הביקוש ייבחן ברבעונים ובשנים הקרובים.

"הקונים השוליים של אג"ח משרד האוצר שונים, אם לא מועטים יותר", אמר ג'ייסון גרנט, מנהל השקעות ראשי ב-BNY Mellon. "הפד אינו קונה. בנקים באופן היסטורי הם שבריר מהקנייה, וכיום המערכת הבנקאית מתכווצת. "תחבר בין כל הדברים האלה, ואג"ח של משרד האוצר צריכות להימכר במחיר שונה. המשמעות של זה היא תשואות גבוהות יותר - זה די פשוט", הוא מוסיף.