ההיסטוריה מלמדת: זה מה שצפוי ברבעון האחרון של השנה לשווקים

בהסתכלות היסטורית, הרבעון האחרון של השנה בדרך־כלל מניב תשואות חיוביות בוול סטריט • עם זאת, אסטרטגים שונים חלוקים בדעתם לגבי המגמה הצפויה ברבעון האחרון של השנה, וזאת לאור הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שנובע מהחשש להעלאות ריבית נוספות

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock
מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

המגמה האדומה שנרשמה בשוקי המניות בארה"ב בחודשי אוגוסט וספטמבר לא הרימה יותר מדי גבות לאור המוניטין העגום שיצא לחודשים אלו בוול סטריט במרוצת השנים. גם לחודש אוקטובר אין שם טוב בשוק לאור התנודתיות החריגה שהוא בדרך־כלל רושם, מה שמייצר בקרב המשקיעים חשש.

מה ההיסטוריה מלמדת על אוקטובר בשווקים ולמה המשקיעים בלחץ 
"לא למדנו המון": המומחים מעריכים - מכאן יגיע המשבר הכלכלי הבא 
מנכ"ל ענקית ההשקעות: "אני רואה יותר פחד ממה שראיתי בכל הקריירה שלי" 

עם זאת, בהסתכלות היסטורית, הרבעון האחרון של השנה בדרך־כלל מניב תשואות חיוביות על פי אתר מארקטווצ'. האם גם השנה שוקי המניות יהנו מראלי בשווקים? האסטרטגים הוותיקים בשוק חלוקים בדעותיהם. 

הרבעון האחרון של השנה בדרך־כלל נסגר בעליות

"היסטורית, הרבעון הרביעי של השנה היה הרבעון הטוב ביותר עבור שוק המניות בארה"ב. כאשר ב-80% מהרבעונים האחרונים, מאז 1950, מדד ה-S&P 500 עלה ובממוצע צבר תשואה של יותר מ-4% ברבעון", כתב בהודעה למשקיעים ריאן דטריק, אסטרטג השוק הראשי בקבוצת קרסון. 

עוד הוסיף דטריק כי "למרות שחודש אוקטובר ידוע כחודש תנודתי למדי, כאשר כמה מהנפילות המפורסמות של שוק המניות בארה"ב התרחשו בחודש זה כמו הפאניקה בשנת 1907, שהתרחשה בעקבות משבר קשה במערכת הבנקאות האמריקאית, התרסקות וול סטריט ב-1929 ויום שני השחור ב-1987, בדרך־כלל הוא מניב תשואות חיוביות ונחשב ל'חודש טוב מאוד'".

בהמשך לכך, דטריק ציין כי "היסטורית, בשלושת הפעמים האחרונות בהן המדדים המרכזיים בארה"ב ירדו ב-1% במהלך חודשי אוגוסט וספטמבר, אוקטובר התאושש עם עליות מרשימות של 10.8%, 8.3% ו-8.0%".

במקביל, הוא הדגיש כי מאז שנת 1950, נרשמו עליות שערים של 7% ברבעון האחרון של השנה במשך 12 פעמים. במילים אחרות, הוא אומר כי "בעוד שאנו רואים חולשה עונתית של אוגוסט וספטמבר, זה גם נפוץ לראות עלייה חזקה בסוף השנה".

בנוסף, דטריק הדגיש כי בשנים שבהם מדד S&P 500 עולה בין 10%-20% לקראת הרבעון האחרון של השנה (עד כה הוא עלה בכ-12% ב-2023), בדרך־כלל נרשמות תשואות חיוביות ברבעון, ולהערכתו השנה צפוי להיות "רבעון רביעי טוב עוד יותר", שירשום ממוצע של כ-5%.

הזינוק בתשואות האג"ח יכביד על שוקי המניות?

בניגוד לדטריק, ריאן בלאנגר, מייסד ומנהל של Claro Advisors, העריך כי למרות שבהסתכלות עונתית אכן הרבעון הרביעי של השנה נוטה להניב תשואות חיוביות, אך הרבעון הרביעי של 2023 עשוי להיות חלש יותר מהממוצעים ההיסטוריים, שכן האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך שהשוק האמריקאי בדרך למיתון.

בלאנדר מזכיר את תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי שזינקו לאחרונה לשיאים שלא נראו 15 שנה. הזינוק בשוק החוב הממשלתי בארה"ב נבע בעיקר מהעלייה החדה במחירי הנפט שהציתה את חששות המשקיעים מהתעוררות מחודשת של האינפלציה שעלולה להוביל את הבנקים המרכזיים ברחבי העולם להמשיך את מתווה העלאות הריבית שלהם.

בלאנדר הסביר למארקטוואצ' כי "תשואות האג"ח נמצאות בשיא של עשרות שנים בעוד הפד עדיין שוקל להעלות את הריבית - מה שמקשה על המשקיעים להקצות הון משמעותי כדי להגביר את התשואות בשוק המניות".