השקעות | בדיקת גלובס

בכירי עולם ההשקעות מייעצים: כך כדאי להשקיע אחרי ספטמבר האדום

מסלולי הגמל והפנסיה המנייתיים הסבו תשואה שלילית של כ־2% בחודש שעבר, ובאלה העוקבים אחר S&P 500 ההפסד כפול • אמיר איל, אינפיניטי: "למי שכבר השקיע ב'סנופי' לא כדאי להוציא את ההשקעה עכשיו; לגבי כסף חדש - כדאי לאזן בין ת"א לניו יורק"

אחרי מכה כואבת בספטמבר, האם הגיע הזמן לנייד את כספי החיסכון / צילום: Unsplash, annie spratt
אחרי מכה כואבת בספטמבר, האם הגיע הזמן לנייד את כספי החיסכון / צילום: Unsplash, annie spratt

הירידות החדות בבורסות העולם בחודש ספטמבר הגיעו לחסכונות של הישראלים, ועל פי תחזית בית ההשקעות מיטב שפורסמה בסוף השבוע, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות יציגו תשואה ממוצעת שלילית של 1.3%, בעוד מסלולי המניות יציגו תשואה שלילית גבוהה אף יותר של כ־2% בממוצע. באשר למסלולים שעוקבים אחרי מדד ה־S&P 500 האמריקאי, אשר הפכו למבוקשים בחודשים האחרונים לנוכח התשואה העודפת משמעותית שהניבו עד תחילת אוגוסט, הללו רשמו ירידות חדות שעשויות על פי הערכות בשוק להגיע לכ־4%. זאת לאחר שהמדד המוביל בוול סטריט ירד בספטמבר בכמעט 5%, ירידה שקוזזה בכ־1% על ידי התחזקות הדולר מול השקל בחודש החולף.

● משבר בנוסח 2008? המציאות הנוכחית מקרבת אותנו יותר למשבר בנוסח שנות ה-70 
● מנכ"ל ענקית ההשקעות: "אני רואה יותר פחד ממה שראיתי בכל הקריירה שלי" 

עם זאת, מתחילת השנה עדיין מדובר על תשואות חיוביות בכל המסלולים, שנעות בין כ־6% במסלולים הכלליים בקרנות ההשתלמות וכ־10% במסלולי המניות, ועד תשואה של כ־20% במסלולים עוקבי ה־S&P 500.

אז האם בעקבות הירידות הללו כדאי לשנות כעת את תמהיל התיק?

בכירים בעולם ההשקעות מזכירים כי לא כדאי לקבל החלטות על בסיס חודש אחד. "ככלל אצבע, הדבר שהכי צריך להיזהר ממנו הוא לנסות לתזמן את השוק, זהו כישלון ידוע מראש", אומר איציק שנידובסקי, מנכ"ל אנליסט. "על אחת כמה וכמה בכספים שמיועדים לפנסיה, שם ההסתכלות היא לטווח ארוך, כך שלקבל החלטות על בסיס חודש אחד זה לא מומלץ. מעבר לכך, היה ברור שאחרי עליות כל כך חדות בשווקים בחו"ל שנמשכו תקופה לא קצרה, יבואו מימושים".

בהקשר למסלולי ה־S&P 500, הזוכים לכינוי "סנופי", שנידובסקי מעלה את נושא החשיפה לדולר, מעבר לחשיפה הישירה למדד: "מי שבוחר במסלולים האלה צריך לקחת בחשבון שיכולים להגיע חודשים שבהם מעבר לירידות במדד האמריקאי יכול להיות ייסוף בשקל, לדוגמה אם הנושא הפוליטי־משפטי בישראל יתייצב. במקרה כזה גם אם ה־S&P 500 עולה, העמית יכול להישאר במקום מבחינת התשואה במוצר החיסכון שלו או אף לרשום תשואה שלילית. "מצב כזו הוא הצד ההופכי למה שקרה מתחילת השנה, כשמעבר לעליות בוול סטריט, כ־10% מהתשואה נרשמה בשל התחזקות הדולר אל מול השקל".

לדברי אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי־אילים, מי שכבר השקיע במסלולי S&P 500, שלא ימהר להוציא את הכסף. "לנבא מפולות אף אחד לא יכול, אבל אני לא מעריך בעתיד הנראה לעין שנראה מפולת כזו בארה"ב. נכון, המצב של הכלכלה שם לא טוב כרגע ואף עלו חששות מהורדת דירוג נוספת, כך שהשקעה בארה"ב כיום זו לא חגיגה.

"ב'סנופי' נרשמו מימושים, ואנחנו עוקבים אחרי ניירות ספציפיים ורואים שהרבה חברות אמריקאיות ירדו 10%-15% בחודש־חודשיים האחרונים. אז מי שכבר נכנס להשקעה במדד, בוודאי שלא מומלץ למכור עכשיו, כדי לא לממש הפסד", אומר איל, "אבל הוא יצטרך להסתכל לטווח ארוך יותר כדי לראות רווחים, אין ברירה. מה שכן, לאור מצב הכלכלה בארה"ב אני לא רואה שהפד (הבנק המרכזי) מעלה שוב את הריבית, כי זה יהיה בבחינת 'גול עצמי'".

"לא הולכים לאירוע של המשך נפילות חדות"

גיא מני, מנהל השקעות ראשי במיטב חיסכון ארוך טווח, טוען אף הוא שלא צריך לזגזג יותר מדי בין מסלולים. "עדיין לא מיצינו את העליות ב־S&P 500 למרות שיכול להיות שתהיה עוד תקופה של מימושים. במקביל, ככל שהתשואות על האג"ח, כפי שראינו בחודשים האחרונים, עולות, האפיק הסולידי עוד יותר אטרקטיבי. אולי בטווח הקצר התשואות שם קצת יירדו, אבל לאורך זמן האפיק הזה יעלה. כך שבטווח הארוך גם אם אתה לקוח סולידי תהיה לך תשואה לטווח ארוך גבוהה מזו שהייתה בשנים האחרונות, וגם באפיק הכללי ובמסלולים המנייתיים יש תקופות של ירידות יותר, אבל בסך־הכול אנחנו לא הולכים לאירוע של המשך נפילות חדות בשוקי המניות, אלא אם האינפלציה תתפרץ שוב בחו"ל".

מני לא מעריך שהריבית בארה"ב תגיע ל־7% כמו שהעריכו בבנק ג'יי. פי מורגן, אבל כן מזהה התחלה של האטה כלכלית שם. "האינפלציה תמשיך לרדת בחודשים הבאים, גם אינפלציית הליבה, וזה ייתן יותר ביטחון לפד. הוא לא יתחיל להוריד ריבית אבל גם לא להעלות אותה בצורה אגרסיבית, כך שנראה את הריביות השוררות כיום עוד תקופה של חצי שנה עד שנה. רק בעוד כשנה נוכל להתחיל לדבר על הקלה על הכלכלה באמצעות הורדת ריבית. זה ייטיב עם אג"ח שיוכלו להתחיל אז לרשום רווחי הון, וגם עם שוקי המניות. אז צריך להיות סבלניים, גם במסלולי האג"ח וגם במסלולי המניות".

"המוסדיים הבינו שהשוק בת"א מספיק זול"

לעומת המדדים בחו"ל (גם באירופה נרשמו ירידות חדות בספטמבר, ולמשל ב־DAX הגרמני שירד ב־3.9%), בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה מעורבת כשמדד ת"א 35 ירד ב־0.1%, מדד ת"א 125 נותר ללא שינוי ומדד ת"א 90 עלה ב־0.6%.

"ישראל החזירה בחודש החולף קרוב לשליש מהפיגור בתשואות שנגרם מקידום השינויים המשפטיים, ועשתה זאת בהובלה של מניות הבנקים שעלו בכ־8%, מניות הנדל"ן למגורים שעלו וגם חברות האנרגיה. העלייה הזו מגיעה פחות על רקע פשרה אפשרית במחלוקת המשפטית בארץ, ויותר עקב הדיווחים על הסכם שלום עם סעודיה, שאם הוא יתקרב יש בו כדי לשפר את הכלכלה הישראלית", טוען מני. "פחות ראינו את זה באג"ח, שהלכו בעקבות איגרות החוב האמריקאיות, אבל בטריטוריה של המניות השוק חווה עדנה החודש".

איל מאינפיניטי־אילים מעריך שחודש אוקטובר יהווה צומת משמעותי שיאפשר לראות לאן פונה שוק ההון הישראלי. "השוק כאן יכול לייצר הון מאוד משמעותי, כי בוולואציות שלו (שווי) הוא הרבה יותר אטרקטיבי מבחינת הנתונים משווקים אחרים. כך שעבור מי שנכנס לשוק עם כסף חדש הייתי ממליץ לאזן את הפורטפוליו בין ישראל לארה"ב, עד כדי 50%-50%. נכון שהסנופי עוד יוכל לרדת, אבל הוא בוודאי יותר נוח מהמחירים שלו לפני חודש, והמחירים כאן בארץ מספיק נמוכים כדי שלא נראה ירידות משמעותיות גם כשיש ימים פחות טובים בחו"ל.

"הגופים המוסדיים הבינו שהשוק הישראלי מספיק זול וכבר תמחר מספיק את השינויים המשפטיים, ומצד שני אנחנו רואים דיווחים אופטימיים לגבי הכלכלה הישראלית שצצים כמעט מדי יום. החל מהסעודים שרוצים נורמליזציה ומוכנים לוותר על הרבה דרישות, דרך עסקת מערכת החץ עם גרמניה שיצרה הייפ לתעשייה הביטחונית, דרך חברות האנרגיה והגז כשלראשונה אנחנו בצד המוכר של האנרגיה, ועד להייטק שאני מאמין שיתאושש ב־2024".

גם באנליסט ההסתכלות דומה. "במבט קדימה, על פניו השוק בארץ מתומחר ברמות נמוכות מהשווקים בחו"ל. אז יכול להיות שאחרי עליות נאות כל כך בחו"ל יש מקום להגדיל בצורה מסוימת את החשיפה לשווקים בארץ", אומר שנידובסקי.

ומה לגבי השקעה במקומות אחרים בעולם?
איל: "לא הייתי משקיע כיום באזורים אחרים. באירופה לא הייתי עושה זאת בשל סיבות מאקרו עתידי, שהופכות אותה לפחות מעניינת כעת. בסין ובהודו הייתי נמנע - לא מטעמי ולואציה אלא בשל אמינות הנתונים שמגיעים משם. לא כדאי לתפיסתי ללכת להרפתקאות בשתי הכלכלות האלה".