פחד בשווקים: המדד שצופה תנודתיות בוול סטריט מזנק לשיא של 4 חודשים. אלה המשמעויות

מדד ה-VIX, אשר אומד את התנודתיות הצפויה במדד ה-S&P 500, מזנק היום לרמה של 20.3 נקודות - אותה לא פגש למעלה מארבעה חודשים • בבורסת ת"א יש מדד מקביל אשר עלה היום לרמה של 13.6 נקודות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול מוקרן על גבי המסכים בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Seth Wenig
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול מוקרן על גבי המסכים בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Seth Wenig

המשקיעים מודאגים, ובבורסות ניתן כמובן למדוד גם את זה. מפלס החששות שלהם ניכר היטב דרך מדד הפחד (מדד VIX). המדד אומד את התנודתיות הצפויה במדד S&P 500 על ידי חישובה במחירי החוזים העתידיים.

ניתוח גלובס | מדוע הדולר מתחזק, ואיך זה קשור לזינוק בתשואת האג"ח האמריקאיות
ניתוח גלובס | הציבור דוהר לפיקדונות בריבית קבועה: באיזה בנק תקבלו הכי הרבה? 

מדד ה-VIX זינק אתמול (ג') ב-13%, והגיע לרמה של קרוב ל-20 נקודות, והיום הוא עולה ב2.7% נוספים ל-20.3 נקודות. זוהי רמה שאותה לא פגש מזה למעלה מארבעה חודשים, מאז ה-24 במאי השנה. הרמה הגבוהה ביותר של המדד נרשמה בעת פרוץ הקורונה, אז במארס 2020 חצה את רף 60 הנקודות. אולם, הוא נסחר ברמה של מתחת ל-30 נקודות בדרך כלל כבר מאז אותה שנה, ומאז מאי האחרון ועד יום שלישי השבוע גם מתחת לרמת 20 הנקודות.

בבורסה בתל אביב יש מדד מקביל שמכונה VTA35, אשר עלה בכ-2.9% במהלך המסחר היום, לרמת 14 נקודות. בשיא הסערות במחצית הראשונה השנה, על רקע המחאה בנושאים המשפטיים, חצה המדד את רף 27 הנקודות.

העליות החדות במדד הפחד הן על רקע הסערה בשווקים. נראה כי זינוק חד בתשואת איגרות החוב של ממשלת ארה"ב, לצד ההערכה שהאינפלציה ה"דביקה" כאן כדי להישאר, יגזרו תקופה ארוכה יותר של ריביות גבוהות. המשמעות היא הכבדה על מחירי המניות וירידות שערים במדדי המניות המובילים של ניו יורק, שתורגמה לנפילות בבורסות אסיה הבוקר. ההשפעה השלילית הגיעה גם לתל אביב בבוקר המסחר והפילה את המדדים המובילים, לצד התחזקות חדה של הדולר.

במקביל, אי אפשר בלי דרמה פוליטית בארה"ב, שגם היא תורמת לאי ודאות. אתמול הודח יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארת'י. ההדחה, חסרת תקדים בהיסטוריה של ארה"ב, תשעה חודשים לאחר שמונה גם כן בהליך רצוף בקשיים ומחלוקות, עלולה להגביר את אי היציבות הפיסקאלית במדינה. מבחינת השווקים משבר תקרת החוב, שזה רק עתה נראה היה שהגיע לפתרון מסוים, שוב עלול להתעורר.

בוול סטריט נפל מדד ה-S&P 500 אתמול ב-1.4%, כאשר מדד הנאסד"ק איבד קרוב ל-2% מערכו. כעת החוזים מאותתים על פתיחה במגמה מעורבת. מתחילת השנה המדדים עדיין רשמו תשואה מרשימה, אך זו הייתה בעיקר במחצית הראשונה. מאז רמות השיא ב-2023, שנרשמו במחצית השנייה של חודש יולי, נפלו צמד המדדים ב-8% ו-9% בהתאמה.