משפחתו של ר"מ סקוטלנד תקועה בעזה והופכת לבעיית הסברה בינלאומית

חמזה יוסף, ראש ממשלת סקוטלנד שמשפחתו נמצאת בעזה בביקור משפחתי, התראיין לשורת כלי תקשורת ביממה האחרונה, אמר כי הממשלה הבריטית אינה מעריכה באותו האופן את חיי הישראלים ואת חיי הפלסטינים, וטען כי "ישראל הולכת רחוק מדי"

ראש ממשלת סקוטלנד, חמזה יוסף / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת סקוטלנד, חמזה יוסף / צילום: Shutterstock

משפחתו של ראש ממשלת סקוטלנד חמזה יוסף נמצאת בעזה בביקור משפחתי, והעובדה שאינם יכולים להיחלץ מהרצועה הופכת בימים האחרונים לסיפור בינלאומי המפעיל לחץ רב בדעת הקהל על ישראל. 

המומחה שקובע: זו הסיבה שלמרות הסבבים התכופים מול חמאס, ההרתעה הישראלית נכשלה
רוב חברות התעופה ביטלו טיסות לישראל. אילו עדיין פעילות?
האיחוד האירופי הודיע שיעצור את העברות הכספים לפלסטינים, ואז חזר בו 

יוסף הוא בן למהגרים מפקיסטן, העומד בראש המפלגה הלאומית הסקוטית ומכהן כ"שר הראשון" של סקוטלנד החברה בממלכה המאוחדת, תפקיד המקביל לראש ממשלה. בימים האחרונים הוא פנה לתקשורת בשורת ראיונות וסיפר כי חמיו מבקרים בעזה, וכי הם מצאו את עצמם ללא יכולת לצאת מהרצועה. הוא שיתף ברשתות החברתיות קטעי וידאו שבהם ההורים מגנים את המתקפה הישראלית ומספרים על מצבם.

בהדרגה, הנושא הולך והופך לסוגיית הסברה בינלאומית. יוסף התראיין לשורת כלי תקשורת ביממה האחרונה ואמר כי הממשלה הבריטית אינה מעריכה באותו האופן את חיי הישראלים ואת חיי הפלסטינים. "וזאת בדיוק הנקודה - שהחיים האלה שווים", אמר.

יוסף הוסיף כי הוא "מאוכזב וכועס" על כך שלא קיבל תשובה או יחס מראש הממשלה או שר החוץ הבריטיים. אלה, לעומת יוסף, הביעו תמיכה חד-משמעית בזכותה של ישראל להגן על עצמה והאשימו את חמאס בשימוש באזרחים בעזה כמגן אנושי. "הממשלה שלנו (בבריטניה) צריכה להשתמש בהשפעתה כדי לקרוא לשים קץ לענישה הקולקטיבית הזו", אמר, והוסיף כי "ישראל הולכת רחוק מדי". 

עם זאת, חמזה ביקר בסוף השבוע בבית כנסת בגלזגו, הביע הזדהות עם הקהילה היהודית בסקוטלנד, וצולם כשהוא מתחבק עם חברי הקהילה. "האבל שלכם הוא האבל שלי", אמר חמזה לנוכחים, לפי דיווח ב"ג'ואיש כרוניקל". הוא גם פגש את משפחתו של ברנרד כהן, בעל אזרחות ישראלית ובריטית, שנרצח במתקפת הטרור ביום שבת. 

 

מצד שני, במעמד אחר יוסף אמר כי הוא מסכים לחלוטין עם דבריו של ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר, שגינה בסוף השבוע את הצעדים נגד עזה, ואמר כי "שום מדינה דמוקרטית לא צריכה להתנהג כך".

אירלנד היא אחת התומכות הגדולות של הפלסטינים באיחוד האירופי, וטרפדה את ההחלטה להקפיא העברות כספים לרשות ולעזה מחשש שהכספים משמשים להתחזקות חמאס ולרכש ציוד צבאי. בימים האחרונים דווח כי מצרים מונעת את פתיחת מעבר הגבול רפיח גם לבעלי דרכונים זרים.