עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס, וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, מסביר לגלובס על המשמעויות של תמרון קרקעי בעזה, וגם על היום שאחרי • לדבריו, בחמאס עשו שתי טעויות מרכזיות: "הראשונה היא מעשי הזוועה הנוראיים, שהאמריקאים רואים בהם את מה שהם ראו בדעא"ש; השנייה היא שהם מבודדים, אף אחד לא נחלץ לעזרתם"

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף
אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

מאז מתקפת הפתע חסרת התקדים על ישראל שהחלה בשבת שעברה, כניסה קרקעית לעזה נמצאת על הפרק, ונדמה שזה עניין של זמן קצר עד שתצא לפועל. באמצעי התקשורת השונים מדברים על תמרון קרקעי ועל כיבוש הרצועה. האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, מסביר לגלובס כי יש להבדיל בין המושגים שלעתים יש בלבול ביניהם. 

WSJ | התקפת חמאס שמה קץ להסכמה עדינה בין רוסיה וישראל 
יזם ההייטק שמציע: "לא די למוטט את חמאס, צריך לשטח את עזה" 
פרשנות | רציתם "שאמריקה תתעסק בענייניה"? המלחמה הזאת מזכירה מה המצב באמת

"כשמדברים על תמרון קרקעי, מדברים על הפעלת כוחות כדי לממש מטרה אסטרטגית. לעומת זאת, כיבוש הוא צורה של שליטה בעזה. כל הפעולות הצבאיות הן תמרון קרקעי - טיהור השטח בישראל, הפעילות של חייל האוויר לפגיעה במחבלים ובמפקדים והכשרת הקרקע לקראת כניסה של כוחות. לאחר שישתלטו על רצועת עזה ויסלקו את החמאס, יצטרכו לבחור בכיבוש או באפשרות אחרת. יהיה צריך לדון בהחלטה מדינית בנוגע למה אנחנו רוצים לעשות עם השטח". 

"הרמה המבצעית של צה"ל גבוהה" 

למרות הכשל הרב-ממדי שמתאר גלעד, הוא טוען כי הרמה המבצעית של צה"ל גבוהה, ובהתאם צה"ל ישיג את המטרות שיוגדרו לו. "ישראל הגדירה את המטרה שלה שהיא נטרול היכולות של החמאס, שביצע מעשי זוועה שאפילו בדעא"ש לא ביצעו בסדר גודל כזה, חטופים וחטופות, התעללויות בסוגים שונים ומבעיתים ובהיקפים חסרי תקדים. שחרור החטופים הוא שיקול מרכזי שצריך להיות מטרת-על במלחמה הזאת".

לנוכח הזוועות, מובילי דעה, פוליטיקאים ואנשי תקשורת רבים מדברים במונחים של "כתישת" הרצועה כפתרון. גלעד מסביר כי "אני לא אוהב את הביטויים הפופוליסטים, 'לכתוש' זה ביטוי שמתאים לפוליטיקאים. אין ספק שחלק מהכשל הוא תפיסה ממדית לפיה ניתן להשאיר את החמאס מוחלש ומורתע. לאור מעשי הזוועה, התפיסה קרסה".

עם זאת, לדבריו אפשרות של כיבוש ארוך של צה"ל את עזה תהיה נטל בלתי נסבל על ישראל, ויש למצוא כוח אחר שישלוט בה ביום שאחרי נטרול החמאס.

"כוח אחר יכול להיות תאורטית מצרים או כוח בינלאומי אחר, שגם כאן אני מטיל ספק אם תהיה מדינה שתהיה מוכנה לעשות זאת. בהמשך מן הסתם ירצו לכונן מחדש את הסכמי השלום. יש כאלה שחושבים שאפשר להתעלם מהפלסטינים בהסכמים, ועכשיו הובהר שלא. הרבה דברים ישתנו פה בעקבות האסון הזה. כשנסיים את המלחמה, שהיא הדרגה העליונה של פעילות צבאית, לפי איך שהיא תסתיים - כך תוגדר ההרתעה של אויבנו".

"יש הבדל בין מלחמת ברירה למלחמה שנכפית עלינו"

גלעד מתייחס בדבריו גם לחבירה של חמאס לציר האסטרטגי שכולל את איראן, עיראק, סוריה ולבנון. "בצפון יש חזית שלא הגיעה להיקף רחב מול היכולות של החיזבאללה. אבל בסופו של דבר הם יודעים שגם האמריקאים כאן עם כוחות אדירים, וזה מסר חזק מנגד".

"יש הסבורים שאנחנו צריכים לתקוף מתקפת מנע את החיזבאללה. באופן אישי אני חושב שצריך להתמקד בחמאס שהפך לדעא"ש במעשי הזוועה שלו. חייבים להצליח מולו ולא לפתוח חזית שנייה שתפריע. כמובן שאם הם יפתחו, אנחנו צריכים להיות ערוכים. אבל כשאנחנו ערוכים - אין מה להשוות, אין פה הפתעה. יש הבדל בין מלחמת ברירה למלחמה שנכפית עלינו", אומר גלעד.

"באשר לחמאס, הם עשו שתי טעויות מרכזיות. הראשונה היא מעשי הזוועה הנוראיים, שהאמריקאים רואים בהם את מה שהם ראו בדעא"ש והביא אותם לשלול מהם את כל היכולות שהיו להם. הדבר השני הוא שהם מבודדים, בסופו של דבר אף אחד לא נחלץ לעזרתם, לא מערביי ישראל, כמו שבן גביר הזהיר; לא ביהודה ושומרון, שם יש תסיסה, אבל הצבא מקיים אחיזה איתנה במקום".