ראש המועצה שעשרות מתושביה נרצחו: "אחרי שיקום היישובים אפרוש"

לפחות 109 תושבים במועצה האזורית אשכול נרצחו בשבת שעברה. 170 תושבים נעדרים וחטופים • אבל בתוך ההריסות, הזעם על ההנהגה, האכזבה מהצבא והשכול, גדי ירקוני, ראש המועצה, משוכנע שהשיקום יגיע "או שלא נהיה אותה המדינה"

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול / צילום: באדיבות מועצה איזורית אשכול
גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול / צילום: באדיבות מועצה איזורית אשכול

רק לפני שבועיים פגשתי את גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול,  בעוטף עזה. דיברנו אז על פרויקט עצום של פאנלים סולאריים שהיה עתיד לקום על גבול הרצועה. קשה היה לפספס את האור בעיניים שלו, את הרצון שלו להמשיך ולפתח את העוטף ובעיקר את האמונה שלו שאנחנו נמצאים בגן עדן עלי אדמות. הוא אפילו ניסה לשכנע אותי לעבור לגור במועצה. השיחה שקיימנו השבוע, הייתה ההפך הגמור מכל זה.

"הייתה לי מוטיבציה ענקית, כל כך רציתי להמשיך בתפקיד לקדנציה נוספת שתהפוך את המועצה הזו לתפארת", הוא אומר בראיון לגלובס. "האמנתי שאני יכול לגרום לזה שייבנו פה בין 150־200 בתים בכל שנה. אבל כשאני מסתכל על השנים האחרונות, ועל השבועיים שעברנו - אני מבין שלטווח הארוך אני לא יכול להמשיך ככה. נמאס לי להתחנן על כל דבר.

"כעת יש לי מחויבות להביא את המועצה האזורית אשכול למצב שהתושבים יוכלו לחיות פה. זה ייקח כמה שנים, ואחרי זה אני אלך לדרכי, אני לא מתכוון להמשיך. פוליטיקה כבר לא מעניינת אותי".

למה אתה מתכוון? על מה היית צריך להתחנן?
"על הכל, המדינה מפלה אותנו לרעה. כל הזמן אומרים לי - למה צריך רכבת, למה צריך כביש עם 4 מסלולים, למה צריך מעונות וגנים. לכו תראו מה נתנו לאשכול בתקציבי המדינה לעומת מה שנתנו למועצות אחרות, ביחס למספר היישובים וכל שאר הפרמטרים. בהחלטת הממשלה החדשה כתבתי תנאים חדשים לחלוקת מענקים עבורנו, אבל לאף אחד אין אומץ לשנות, למרות שאשכול נפגעת".

התסכול של ירקוני נובע גם מהיחס שהוא מקבל בימים אלו מההנהגה. "ראש הממשלה עלה ביום ראשון שעבר לדבר עם ראשי הרשויות. חיכינו לו חצי שעה, הוא דיבר חמש דקות ואמר שנהיה חזקים, ואחרי זה נתן לראשי שלוש ערים ורשויות לדבר, כולם ליכודניקים. ממועצת אשכול הוא לא שמע מילה. זה לא גדי שנעלב - אני הנציג של 17 אלף תושבים שהמדינה לא הגנה עליהם. זה ביזיון שהוא לא שומע אותי.

"לכו תקשיבו למסיבת העיתונאים של גנץ, גלנט ונתניהו. הם מזכירים שם את הגיבורים - החיילים, השוטרים, המג"בניקים. ואת מי הם לא מזכירים? שלושתם לא אמרו מילה אחת על כיתות הכוננות והרבש"צים שהגנו על האזרחים בגופם. לגיבורים האלו גם לא היו מספיק אקדחים כי היינו צריכים להתחנן בשביל לקבל אישורים".

תעודת זהות: גדי ירקוני

אישי: בן 56, מתגורר בקיבוץ נירים, נשוי ואב לשלושה
מקצועי: ראש מועצת אשכול משנת 2015. 109 מתושבי המועצה נרצחו במתקפת הטרור של ה־7 באוקטובר, 170 תושבים נעדרים וחטופים. ירקוני איבד את שתי רגליו בשעות האחרונות של צוק איתן

"אשכול זה המבחן של המדינה"

למרות שהמועצה שלו ספגה מספר אבידות בלתי נתפס - 109 נרצחים ו־170 נעדרים וחטופים - ולמרות שהוא טעון מאוד, ירקוני רחוק מלהיות מיואש באשר לעתיד היישובים. "אנחנו נצליח לפתח את כל היישובים מחדש. ביום שלישי שעבר התקשר אליי מנהל המפעל של דפוס בארי ואמר לי שאנחנו חייבים לפתוח אותו. אמרתי להם שנעשה הכל כדי שביום ראשון הוא כבר יפעל וכך באמת קרה. אני גאה בשבילם שבתוך כל בשורות האיוב הם מצאו את הכוחות להמשיך. אין לי צל של ספק שכל היישובים יצליחו לתקן ולשקם, ייקח כמה זמן שייקח.

"אבל הבעיה האמיתית היא הנפש - אני שומע אנשים שאומרים לי שהם לא יחזרו למועצה אם לא יראו ממנה את הים. אלו אנשים שלא דיברו ככה בחיים, וגם אני נהייתי קיצוני וכבר נבהל ממה שאני אומר. האירוע הזה שבר אותנו לגמרי מבחינת מה אנחנו חושבים על הערבים ברצועת עזה. אין לנו רחמים בהם היום".

מה צריך לקרות כדי שתחזרו לקיבוצים וליישובים בביטחון?
"יש פה ויכוחים אדירים על זה, אבל השורה התחתונה היא שלא יכול להיות שנסכן את התושבים עוד פעם. בסופו של דבר, אשכול זה המבחן של המדינה. אם המדינה לא תעמוד במבחן אשכול - לא יהיו תושבים באשכול, לא יהיו תושבים בגבול הצפון וגם לא יהיו חיים טובים בתל אביב. זה כמעט כמו מלחמת השחרור. כמובן שלא באותו מצב כי אי אפשר למחוק אותנו, אבל אם לא יקימו את העוטף מחדש, מדינת ישראל לא תהיה אותה מדינה. לא אותם תושבים ולא אותם ערכים.

"זה לא הזמן לחשבון נפש, אבל בדיעבד צריך להבין שאם האספסוף בעזה יכול לזרוק בקבוק תבערה על ג'יפ צה"לי, הוא גם יכול לעבור את הגדר. היום צריך לייצר חוקים חדשים, אסור לנו לטשטש את העובדות ולהגיד שיהיה בסדר".

"אני צריך לתת את הדין למה הצבא איכזב אותנו"

מאז אירועי ה־7 באוקטובר גדי ירקוני, בן 56 מקיבוץ נירים, נמצא במרכז ההפעלה של המועצה ומנהל את הביטחון השוטף ביישובים, את התיאומים מול הצבא ואת הטיפול באוכלוסייה המפונה והנשארת. "אני יוצא הביתה רק להתקלח, לצערי אני אפילו לא מספיק לבקר את החברים שלי שנפצעו, וגם את כל הראיונות אני עושה בלילה. אבל אני לא מסכן".

איפה היית באותה שבת כשהכל התחיל?
"בשש וחצי קיבלתי עדכון על אזעקות למרכז, והתחילו להגיע דיווחים על חדירות אז נכנסתי לממ"ד ומשם למעשה ניהלתי את הכל. הזמן עובר ואני לא מבין למה אף אחד לא עונה לי, למה לא נותנים לי גיבוי, למה לא מביאים כוחות מהצבא, לא הבנו מה קורה.

"והיישובים מתחננים, אומרים ששוחטים אותם ושואלים למה אני לא מביא עזרה. אני מרים טלפונים למי שצריך והם אומרים 'כן כן תכף מגיעים'. ופתאום מגיעות הודעות מעוד יישוב ועוד יישוב ועוד יישוב. היינו נעולים בממ"ד עד שהצבא הוציא אותנו בערב, זה היה חוסר אונים מטורף".

 

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול / צילום: באדיבות מועצה איזורית אשכול
 גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול / צילום: באדיבות מועצה איזורית אשכול

פחדת שהמחבלים יגיעו אליך?
"לא פחדתי עליי, פחדתי שיגיעו לאבא שלי, פחדתי על אנשים אחרים. בדיעבד הבנתי שאם הבת שלי לא הייתה נוסעת במקרה לאילת באותו סופ"ש, הייתי יושב היום שבעה. הבית שלה שרוף לגמרי.

"אני לא מפחד על עצמי, אני מרגיש אחריות. בסוף אני זה שצריך לתת את הדין ולהסביר לתושבים למה זה קרה. למה מדינת ישראל והצבא איכזבו אותנו. וזה קשה לי, הצבא זה הדבר שאני הכי אוהב בעולם, אבל היה פה כישלון צורב".

"בעוד כמה שנים המקום הזה יהיה יפה"

ואחרי כל זה, בין תיאורי הזוועות לבתים השרופים ביישובי המועצה, כשאני שואל את ירקוני איך ייראה האזור בעוד כמה שנים הוא משיב: "אם תבוא לכאן שוב בעוד כמה שנים אני אראה לך מקום יפה ופורח, אני אהיה כל כך גאה שאנשים חזרו הנה. ואז גם אעביר את המושכות לבאים אחריי, שיעשו יותר טוב".