איך תשואה של 5% על האג"ח הארוכות, יכולה לצנן את כלכלת ארה"ב הלוהטת

העלייה לאחרונה בתשואה על אג"ח הממשל ל־10 שנים, מצטרפת לאתגרים שבפניהם ניצבת הכלכלה האמריקאית, הכוללים גירעון בתקציב הפדרלי והכבדת נטל החובות • איך זה ישפיע על השוק הפיננסי, על הצריכה, על הדיור ועוד, ומה צפויים לעשות קברניטי הכלכלה

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

לרשימת האיומים הניצבים בפני הכלכלה האמריקאית צריך להוסיף, מסתבר, את עליות הריבית. התשואה על איגרת חוב ממשל ארה"ב ל־10 שנים נגעה בתחילת השבוע ב־5%, לראשונה מזה 16 שנה, לאחר שטיפסה במהירות בשבועות האחרונים. זו אחת מעלויות נטילת ההלוואות הרבות - לצד חוב ממשלתי אחר לטווח ארוך, משכנתאות, כרטיסי אשראי, רכישות מכוניות והלוואות לחברות - שיכולות להאט את הכלכלה החסינה עד כה.

פרשנות | הבורסה בת"א חזרה 8 שנים אחורה: מה זה אומר? 
המדדים שצנחו ב-15% והענף שעשוי להתחזק: כך יושפעו חברות בת"א מהמלחמה 

העלייה בריביות מתווספת למכשולים פוטנציאליים אחרים לכלכלה, בהם האפשרות של עליית מחירי האנרגיה בעקבות המלחמה במזרח התיכון, הארכת שביתות עובדים שתגרום ליותר פיטורים, והשבתה חלקית של משרדי הממשלה בחודש הבא. בינתיים, התשואות הגבוהות יותר על האג"ח מייקרות את גיוס החוב מבחינת ממשל ארה"ב, כשברקע כבר חששות גוברים מגירעון בתקציב הפדרלי והכבדת נטל החובות.

תשואות עולות ועולות

למרות ההעלאה המהירה של ריביות מצד הפדרל ריזרב, הכלכלה האמריקאית נותרה חזקה בשנה האחרונה. אם הריבית הגבוהה תימשך לזמן ארוך, היא עלולה להגביר את הסיכון לירידה נרחבת בשווקים, במקום הנחיתה הרכה המצופה.

"החשש בשוק הוא שנקבל הפתעות בצורת תשואות עולות ועולות", אמר רוג'ר אליאגה־דיאז, כלכלן ראשי ליבשות אמריקה בוונגארד. ריביות גבוהות יותר עלולות לכווץ את ההוצאה הצרכנית, שהניעה את הכלכלה השנה לצד שוק התעסוקה החזק. על פי משרד התעסוקה האמריקאי, היקף ההעסקה זינק ושיעור האבטלה נותר נמוך היסטורית בחודש ספטמבר. לצד זאת, לפי כמה מקורות, האמריקאים האריכו את קניות הקיץ שלהם ברשתות הקמעונאיות עד לספטמבר, מה שהניע את הצמיחה הכלכלית לשיעור גבוה מ־5% בחודשי הקיץ.

צרכנים ניצבים גם מול מועדי החזר התשלומים על הלוואות סטודנטים, שעתידים להיות יקרים יותר. "נוצר כאן תמהיל שלא מעודד הוצאה צרכנית חזקה אלא זהירה יותר", אמר גרגורי דאקו, כלכלן ראשי ב־EY-Parthenon. דאקו צופה עלייה של 3% במכירות קמעונאיות בתקופת החגים השנה (נובמבר־דצמבר) לעומת השנה שעברה, האטה בהשוואה ל־2022 ופיגור לעומת העלייה לאחרונה באינפלציה. לסבירות למיתון בארה"ב בשנה הבאה הוא מעניק כ־50%, לעומת תחזית של 40% שבה החזיק לפני שתשואות האג"ח לטווח הארוך עלו.

העלייה הפתאומית בתשואות האג"ח הממשלתיות הארוכות עלולה לטלטל גם את השוק הפיננסי, לדברי דאקו. הריביות הגבוהות יותר עלולות לחזק עוד את הדולר, ובכך לפגוע ביצואנים אמריקאים, כאשר מוצריהם יהפכו ליקרים יותר בשווקים מחוץ לארה"ב. בדיור, הריביות הגבוהות יותר על משכנתאות מגבירות את הלחץ כלפי מטה בשוק, שגם כך אינו במצב מזהיר.

ריביות על משכנתה המתקרבות ל־8% יוצרות "רף פסיכולוגי חדש" עבור קוני בתים פוטנציאליים, אמרה ליזה סטורטבנט, כלכלנית ראשית ב־Bright MLS. האטה בהשקעות בדיור וברכישות קשורות כמו ריהוט, יאטו את כלל הצמיחה הכלכלית.

מעגל אכזרי של חוב

תשואות גבוהות יותר ויותר באופן עקבי כנראה יפעילו לחץ גם על התקציב הפדרלי. הוצאה פדרלית על ריבית מהחוב הציבורי עלתה ב־162 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית שנגמרה ב־30 בספטמבר, לעומת השנה הפיסקלית שלפניה, על פי משרד האוצר. מדובר בעלייה גבוהה מהעליות המקבילות בהוצאה על ביטוחי בריאות וביטוח לאומי.

משרד התקציב של הקונגרס צופה שתשלומים על החוב הפדרלי יגדלו יותר מפי שלושה כמרכיב מהתמ"ג, לשיעור של 6.7% בשנת 2053. "אם העלייה בריביות תימשך זמן ארוך היא עלולה להיות הרסנית לתקציב הפדרלי", אמר בריאן רידל, עמית בכיר ב־Manhattan Institute.

תשואות גבוהות יותר על אג"ח מעלות את עלות ההלוואות של הממשלה באופן הדרגתי, ככל שמשרד האוצר מגלגל חוב שהונפק מוקדם יותר בריביות נמוכות יותר. הריבית הממוצעת ששילמה הממשלה על כל החוב שלה שוקללה ל־2.92% באוגוסט, על פי נתוני משרד האוצר. אבל יותר מחצי מכל החוב של ממשל ארה"ב יבשיל בעוד פחות משלוש שנים, מה שאומר שהריבית צפויה לעלות.

בינתיים, הממשלה כנראה תצטרך להמשיך ללוות כסף. בעקבות התוכנית לביטול הלוואות הסטודנטים, הגירעון גדל באופן דרמטי בשנה הפיסקלית שזה עתה נגמרה. משרד האוצר הפתיע משקיעים כשהודיע ביולי שיגדיל בהדרגה את כמות איגרות החוב שיעמיד למכירה. הגדלת החוב מצד הממשל עלולה להביא לעליית הריבית ואולי ליצור מעגל אכזרי של חוב. "זה עלול להגיע לכך ששוק האג"ח יתחיל להתעלם מוושינגטון (כלומר מהחלטות הממשל), לפחות בריביות סבירות", אמר רידל.

וונדי אדלברג, כלכלנית ראשית לשעבר ב־CBO, אמרה שהוצאות גבוהות יותר על ריבית בסופו של דבר ייכפו על קובעי המדיניות להחליט אם יהיו מוכנים להסכים לעלויות הלוואה גבוהות יותר, ויעלו מסים או יצמצמו בכלל ההוצאה הממשלתית. להוציא יותר על להחזיר חובות ישנים, אמרה, יפעיל עומס על השקעות פרטיות - אבל לאו דווקא יגרום למשבר.